Olkanivelen nivelrikko
Minulla on todettu äskettäin olkanivelen nivelrikko. Olen käsittänyt, että ennuste on näissä tosi huono.
Olisko paikalla ketään, joilla vastaava vaiva ja miten olette sen kanssa pärjänneet? Myös mahdolliset leikkauskokemukset kiinnostavat.
Olisin todella kiitollinen jokaisesta vastauksesta.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Olen 37-vuotias. Kyllä niitä nykyäänkin leikataan, mutta vieläkin konservatiivinen hoito toki suositeltavin.
Käsittääkseni todella harvinainen vaiva näin nuorella.
t. ap
No ei välttämättä- nivelrikkoon tarvitaan 1) sopiva perimä ja 2) raskas fyysinen rasitus 3) ylipaino ( aiheuttaa tulehdustilan, joka aiheuttaa nivelrikon). Kyllähän esimerkiksi jääkiekkoilijoille joudutaan laittamaan proteeseja, olen kuullut, että varsinkin maali ahdin työssä lonkat ovat kovilla. Minun ystävälleni on laitettu polviproteesi 40-vuotiaana. Hän tosin on aina ollut hoikka, mutta tehnyt raskasta fyysistä työtä.
Olkaniveleen voidaan laittaa proteesi. Suosittelen, kivut helpottuu ja käden käyttäminen. Jos teet jotain raskasta, fyysistä työtä (esim joitotyö), kannattaa miettiä ammatinvaihtoa.
Vierailija kirjoitti:
Ja ikäsi on?
Nivelet kuluu, joka ihmisellä. Ei nykyään enää leikata, konservatiivinen hoito. Fyssaria, liikuntaa, kortisonia, särkylääkettä.
Kyllä leikataan. Jos on kova kipu ja liikerajoituksia. Kannattaa leikkauttaa ajoissa, liian myöhään tehtynä( liian kulunut) voi lopputulos olla huono.
Vierailija kirjoitti:
Olen 59. Nainen. Nivelrikko on vaivannut vasemmassa olkapäässäni jo 20 vuotta. Sille ei ole tehty mitään muuta, kuin kipulääkkeitä määrätty. Olen tehnyt nuoresta lähtien fyysisiä töitä. Öisin on vaikea nukkua, kun sormet puutuvat.
Pärjään kyllä, mutta lääkärit eivät ota vakavasti ikäistäni, jolla ei varaa yksityiseen hoitoon. Olen puutarhuri, eikä meillä ole työterveyshoitoa.
Mene yksityiselle käsikirurgille tai ainakin ortopedille, ja pyydä lähete sairaalaan. Kannattaa maksaa siitä. Viimeisimmät röntgenkuvat mukaan, jos ei ole äskettäin otettu, niin pyydä, että ottavat terveyskeskuksessa.
Olin hyvin ylipainoinen (110) ja nivelrikkoa oli sitten varpaissa ja sormissa jne. Ne tulehtuivat välillä pahasti kivuliaaksi ja piti syödä joitakin kortisonikuureja. Hammaslääkäri sitten varoitti, että kun on muutenkin huonot nivelet, niin kortisoni haurastuttaa luita entisestään.
Kun sitten laihduin paljon, niin ei ole ollut juuri kipuja pariin kymmeneen vuoteen, sorminivelet kyllä taivuttaessa vääntyvät kummallisesti sivullekin.
Vain vasen olkapää on sellainen joka nyt enää vaivaa. Levossa ei kyllä paljon koske.
Voltaren-kipuvoidetta käytän siihen ja muutenkin esim. niskajumiin. Muita lääkkeitä tosi harvoin tarvitsen, tuli kyllä joskus syötyä päivittäin hirmuinen määrä jotain buranaa.
Koetan huolehtia ruokavaliosta hyvin, käytän reilusti esim. oliiviöljyä ruokaan.