Olkanivelen nivelrikko
Minulla on todettu äskettäin olkanivelen nivelrikko. Olen käsittänyt, että ennuste on näissä tosi huono.
Olisko paikalla ketään, joilla vastaava vaiva ja miten olette sen kanssa pärjänneet? Myös mahdolliset leikkauskokemukset kiinnostavat.
Olisin todella kiitollinen jokaisesta vastauksesta.
Kommentit (26)
Olen 37-vuotias. Kyllä niitä nykyäänkin leikataan, mutta vieläkin konservatiivinen hoito toki suositeltavin.
Käsittääkseni todella harvinainen vaiva näin nuorella.
t. ap
Minulle laitettiin vajaa vuosi sitten tekonivel olkapäähän. Nivelrikko eteni, 7v kesti toteamisesta siihen että oli kivun ja toimintarajoitteiden vuoksi pakko laittaa tekonivel. Hyaluronihappopistoksista oli minulla apua kipuun jonkin aikaa mutta kortisonipistoksista ei juurikaan, nämä ovat yksilöllisiä juttuja mikä kenellekin tehoaa. Leikkaus vaatii pitkän kuntoutumisen, mutta olen tyytyväinen jo nyt vaikka kuntoutuminen on kesken.
Kiitos vastauksesta, saanko kysyä, että onko miten rajoittunut käden liike tällä hetkellä? Saako sillä nostaa mitään ja nouseeko käsi vaakatason yläpuolelle?
t. ap
Nostaa saa lihasvoiman rajoissa, painorajoituksia ei ole. Iskutusliikettä ei saa tehdä joten ei vasarointia eikä mattojen tamppausta. Käsi nousee etukautta lähes kokonaan suoraksi mutta liikerata ei ole siinä puhdas, jumppaa tarvitaan vielä. Sivukautta vähän yli vaakatasoon. Liikkuu paljon paremmin kuin ennen leikkausta ja luulen että paranee vielä kunhan lihasvoima kasvaa. Leikkauksessa lihasvoima katoaa melkein kokonaan, kun käden sai sen jälkeen kantositeestä pois oli tuskaa saada ovenkahvasta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Nostaa saa lihasvoiman rajoissa, painorajoituksia ei ole. Iskutusliikettä ei saa tehdä joten ei vasarointia eikä mattojen tamppausta. Käsi nousee etukautta lähes kokonaan suoraksi mutta liikerata ei ole siinä puhdas, jumppaa tarvitaan vielä. Sivukautta vähän yli vaakatasoon. Liikkuu paljon paremmin kuin ennen leikkausta ja luulen että paranee vielä kunhan lihasvoima kasvaa. Leikkauksessa lihasvoima katoaa melkein kokonaan, kun käden sai sen jälkeen kantositeestä pois oli tuskaa saada ovenkahvasta kiinni.
Saako golfata? Mulla on kulumaa olkanivelessä ja se vaivaa golfatessa, mutta siitä en luovu. Pahimmillaan en pystynyt edes tikkaa heittämään.
En osaa sanoa, rajoitukset riippuvat myös siitä minkä tyyppinen tekonivel päätetään laittaa. Kannattaa kysyä lääkäriltä vaihtoehtoja omaan tilanteeseen.
Olen 59. Nainen. Nivelrikko on vaivannut vasemmassa olkapäässäni jo 20 vuotta. Sille ei ole tehty mitään muuta, kuin kipulääkkeitä määrätty. Olen tehnyt nuoresta lähtien fyysisiä töitä. Öisin on vaikea nukkua, kun sormet puutuvat.
Pärjään kyllä, mutta lääkärit eivät ota vakavasti ikäistäni, jolla ei varaa yksityiseen hoitoon. Olen puutarhuri, eikä meillä ole työterveyshoitoa.
Mulla meni olkapää sijoiltaan. Kokoajan pitää miettiä mitä voi ja saa tehdä.
Aina yhtä taistelua laittaa itse käsi takasin paikoilleen. Joskus tarjottiin hetken verran fysioterapiaa.
Kyseessä vasen käsi menee herkemmin. Aina se sama saatana muljahdus tekee niin piru kipeetä. Ei ole paljoa rustoa jäljellä.
T. Nainen 32
Kiertäjäkalvosinoireyhtymä todettu minulla 6v sitten. Viikottain, tai oikeastaan lähes päivittäin muistuttelee itsestään mm niin, että käsivarsi ja olkapään alue väsyy helposti ja sitten tuntuu sellaisia ikäviä poramaisia jurnauksia olkapäässä aika ajoin. Kuva näytti jonkinasteista kulumaa.
Ikävin tunne on se, kun koko käsivarsi on välillä kuin kuollut paino, roikkuu raskaana ja on kuin olisi puuttunut vaikkei varsinaisesti olekaan, silloin tuntuu siltä, että tiettyyn kohtaan olkapäätä pitäisi painaa ja lujasti vaikka taltalla tai sormella, hermo tai jokin siellä oireilee.
Samaan syssyyn todettiin hermoratatutkimuksessa lievä rannekanavan ahtauma.
Vierailija kirjoitti:
Kiertäjäkalvosinoireyhtymä todettu minulla 6v sitten. Viikottain, tai oikeastaan lähes päivittäin muistuttelee itsestään mm niin, että käsivarsi ja olkapään alue väsyy helposti ja sitten tuntuu sellaisia ikäviä poramaisia jurnauksia olkapäässä aika ajoin. Kuva näytti jonkinasteista kulumaa.
Ikävin tunne on se, kun koko käsivarsi on välillä kuin kuollut paino, roikkuu raskaana ja on kuin olisi puuttunut vaikkei varsinaisesti olekaan, silloin tuntuu siltä, että tiettyyn kohtaan olkapäätä pitäisi painaa ja lujasti vaikka taltalla tai sormella, hermo tai jokin siellä oireilee.
Samaan syssyyn todettiin hermoratatutkimuksessa lievä rannekanavan ahtauma.
Mene fysioterapiaan. Itselläni myös on kiertäjäkalvosinoireyhtymä. Kuvittelin, että sen kanssa vaan elellään. Olen nyt kuntoutuksessa muista TULES ongelmista ja siellä tuli tämä esille. Sain erittäin hyvän selostuksen siitä mitä kiertäjäkalvosinoireyhtymä tarkoittaa ja miten sitä kuntoutetaan eli päästään siitä eroon.
Minulla tämä todettiin yli 10 vuotta sitten ja kaipa se lääkäri siihen jotain Panadolia suositteli ja se oli siinä.
Olen erittäin tyytyväinen siitä tiedosta, että tämä on vain ohimenevää / kuntoutettavissa. Olenkin hyvin saanut käden jo toimimaan; käteni ei noussut yli vaakatason eikä puhettakaan, että olisin saanut kepin pääni taakse niin, että pidän siitä kummallakin kädellä kiinni.
Tsemppistä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla meni olkapää sijoiltaan. Kokoajan pitää miettiä mitä voi ja saa tehdä.
Aina yhtä taistelua laittaa itse käsi takasin paikoilleen. Joskus tarjottiin hetken verran fysioterapiaa.
Kyseessä vasen käsi menee herkemmin. Aina se sama saatana muljahdus tekee niin piru kipeetä. Ei ole paljoa rustoa jäljellä.
T. Nainen 32
Mulla myös lähtee käsi paikaltaan ja saa runnoa takaisin vähän väliä. Nyt oon käynyt magneettikuvauksissa ja odottelen lääkärin aikaa. En oo paljon uskaltanut autolla ajaa.
MSM-jauhe auttaa minulla. Saksassa lääkärit määräävät sitä nivelrikkoon, Suomessa ei.
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009430552.html?share=dee9c948e3f1…
Onkohan olkanivelen nivelrikko pelkästään ylipainoisten ongelma :D ?
Ovatko jotkut käyneet Kelan tules-kursseilla? Onko apua?
Mitä lääkkeitä käytätte nivelrikkoon?
Vierailija kirjoitti:
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009430552.html?share=dee9c948e3f1…
Onkohan olkanivelen nivelrikko pelkästään ylipainoisten ongelma :D ?
Kertoisitko millä tavalla paino vaikuttaa olkaniveleen? Painavammat kädet?
Itse käytän etorikoksibia, ei toki saa popsia jatkuvasti.
Minulle on tehty keinonivel olkapäähän. Ei auttanut kuntoutukset enkä halunnut syödä kipulääkkeitä. Kivut jäivät todellakin leikkauspöydälle. Parin kuukauden kuntoutuksen jälkeen käsi toimii täysin normaalisti, pystyy käyttämään kuten ennenkin, nostamaan raskaita, pelaamaan golfia.
Ja ikäsi on?
Nivelet kuluu, joka ihmisellä. Ei nykyään enää leikata, konservatiivinen hoito. Fyssaria, liikuntaa, kortisonia, särkylääkettä.