nuhasuihkeet ja raskaus???!!!
mitä nuhasuíhkeita saa käyttää odotusaikana, ehdin jo todella tukkoiseen nenääni sumutella pari päivää nasoratiopharmin 0,5mg ja 1,omg suihkeita kun tajusin lukea että saako käyttää. Siellähän luki että " ei tule käyttää raskauden aikana" , säikäytti vähän mutta olen niin tukkoinen etten saa happpea ilman sumuteita. Ei kannata ehdotella höyryhengitystä tms. Nenäsuihkeet tai duact ovat ainoa keino, duact on ehdottomasti pannassa joten sitä en ole käyttänyt. Satutteko tietämään ovatko otrivin tai nasolin turvallisempia, ts. mitä niiden pakkausseloisteissa sanotaan?
Kommentit (5)
Otrivinia ei ainakaan saa käyttää, lukee pakkausselosteessakin. Se sisältää jotain verensuonia supistavaa tms. joten siksi ei saa käyttää raskauden aikana. Eli jos muissakin sama " toimintaperiaate" niin ei kai sitten käy. Mitenkähän on Nasolin-tippojen laita? Ehkä niissäkin samaa ainetta eri muodossa, en tiedä. Helpointa varmaan kysyä apteekista jos sinne viitsii lähteä ennenkuin tietää voiko edes ottaa mitään..
Kysyin samaa neuvolasta ja ei kannata kuulemma käyttää mitään. Ystäväni sai kuitenkin lääkäriltä ohjeen, että lasten Nasolinia, siis sitä puolet laihempaa kuin aikuisten voi käyttää lasten suositusmäärällä pahimpina tukkopäivinä/öinä. Itsekin laitoin sitä parina järjettömänä flunssayönä, mutta en kyllä päivällä. Päivällä kuorin vaan sipulia, joka avasi hetkeksi nenän sekä laitoin suolavesisuihketta (apteekista) joka auttaa vähän, mutta yöllä ei kyllä yhtään.
Hei!
Ainakaan reseptillä määrättävää Nasonexia ei saisi käyttää raskauden aikana, koska siitä ei ole tutkittua tietoa raskauden aikana.
Näin nasolinista, kopioitu suoraan pharmacasta :Ksylometatsoliinin kulkeutumisesta istukan läpi tai erittymisestä äidinmaitoon ei ole tietoa. On kuitenkin epätodennäköistä, että annosteluohjeiden mukaisessa käytössä lääkeaineella olisi haitallisia vaikutuksia sikiöön tai imeväiseen.
Eli itse olen ainakin käyttänyt. Nasonexia käytetään ja pidetään turvallisena raskauden aikana, jos on tarvetta käyttää samoin muita kortisoninenäsumutteita.
Nasolinia ainakin Farmaca Fennican mukaan saa käyttää.