Mikä Ranskassa kiehtoo
Asiasta ei saanut kesksutella , jokten haluan tietää mikä oli sääntöjen vastaista. Lähetänkin kyselyn lehden toimistoon. Nyt alkaa mennä liian pitkälle.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Ei kiehdo mikään.
Mieluummin matkustaisin vaikka Siperiaan. Tai Havaijille.
Tervemenoa vaan! Itse pidän Pariisista, historiasta, upeista rakennuksista, jotka Helsingissä olisi jo purettu ruman betonilaatikon tilalta, kahviloista sadesuojineen, joita Helsingin rakennusvalvonta katsoo hyvin karsaasti, ja estetiikan tajuamisesta kaikesta elämään liittyvästä, päinvastoin kuin se Helsingin Stockmannia vastapäätä oleva kiiltävä rakennus, joka tehtiin pilaamaan koko Mannerheimintien alkupää, purkamalla upea uusrenesanssirakennus sen tilalta pois. Nyt aiotaan purkaa tämä kiiltävä rakennus ja laittaa tilalle tylsääkin tylsempi ikkunajono. Suomessa vaan ei osata!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiehdo mikään.
Tervemenoa vaan! Itse pidän Pariisista, historiasta, upeista rakennuksista, jotka Helsingissä olisi jo purettu ruman betonilaatikon tilalta, kahviloista sadesuojineen, joita Helsingin rakennusvalvonta katsoo hyvin karsaasti, ja estetiikan tajuamisesta kaikesta elämään liittyvästä, päinvastoin kuin se Helsingin Stockmannia vastapäätä oleva kiiltävä rakennus, joka tehtiin pilaamaan koko Mannerheimintien alkupää, purkamalla upea uusrenesanssirakennus sen tilalta pois. Nyt aiotaan purkaa tämä kiiltävä rakennus ja laittaa tilalle tylsääkin tylsempi ikkunajono. Suomessa vaan ei osata!
Homeisia vanhoja rakennuksia ne vaan on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko huomanneet, että Ranskasta tykkäävät yleensä vain ne, jotka osaavat ranskaa.
Olisiko niin, että nimenomaan opettelevat ranskaa, koska tykkäävät Ranskasta eikä niin, että tykkäävät Ranskasta vain koska osaavat ranskaa.
Kyllä mä lapsena nimenomaan ihastuin ranskan kieleen. Kielen oppimisen myötä tutustuin toki Ranskaankin. En nyt kauheesti fanita maata mutta kielestä tykkään.
Tytti Yli-Viikari. Onkohan ja muuttanut takaisin Ranskaan?
Vierailija kirjoitti:
Kieli, historia, kulttuuri, ruoka, ihan kaikki! Jospa vielä joskus pääsisi sinne uudestaan 🤩
Totta kai pääset.
Ranskassa oli korkeaa kulttuuria ja huipputason ruokaa jo silloin kun suomalaiset söivät palanutta oravaa ja piirsivät tikku-ukkoja kallionreunaan.
Keskiaikaharrastajana minua kiehtovat Ranskan upeat historialliset kohteet. Toki muutenkin, kaunis vanha kulttuurimaa.
Olen matalapalkkatyöläinen ja minun tuloillani ei ulkomailla juosta, mutta jos tienaisin enemmän niin todellakin kiertäisin Ranskan historiallisia nähtävyyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Tuuheat tummat hiukset ja kulmakarvat
Ei liity mitenkään erityisesti juuri Ranskaan.
Ehkä viittaat Marokkoon.
Vierailija kirjoitti:
Ranskassa oli korkeaa kulttuuria ja huipputason ruokaa jo silloin kun suomalaiset söivät palanutta oravaa ja piirsivät tikku-ukkoja kallionreunaan.
Suomi oli Ruotsin sorron alla oleva siirtomaa.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko huomanneet, että Ranskasta tykkäävät yleensä vain ne, jotka osaavat ranskaa.
Hyvin mahdollista. Itse "Ranskasta" en tiedä, mutta Ranskan alppiseutu on kyllä sydäntä lähellä. Aurinkoa ja viilentäviä kesätuulia alppiniityllä makoillessa ja talvella aurinkoa ja kilometrikaupalla koskematonta puuterilunta...
Itse pidän kovasti Ranskasta, olen käynyt useammin kuin missään muussa maassa. Kaunis ympäristö, luonto, hyvä ruoka, mukavat ihmiset ja puitteet.
Oli hieno maa. Nykyään likainen ja vaarallinen. Tiedätte kyllä miksi.
D-Day ja maihinnousurannikot normandiassa
Kieli on niin rumaa, ettei sitä kestä kuunnella edes yhden haastattelun vertaa. Siksi ei ole halua mennä sinne uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Itseään vihaava suomalainen, voiko säälittävämpää ollakaan. Tosi noloa uskoa siirtomaaisäntien ja kallonmittaajien propagandaan. Jostain kumman syystä Suomesta on löydetty suurella taidolla ja hyvistä materiaaleista tehtyjä muinaisesineitä, mutta eihän tämä sovi narratiiviin suomalaisista, jotka asuivat vielä 1800-luvulle asti mutakuopissa ja hyvä jos murahdella osasivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieli, historia, kulttuuri, ruoka, ihan kaikki! Jospa vielä joskus pääsisi sinne uudestaan 🤩
Ranskassa ole saanut maailman huonoimman aamiaisen. Ei ollut muuta kuin kahvia ja kroisanttia. Ei ruoka muutenkaan mitään erityistä ollut. Mistä pidät ranskalaisessa ruuassa? Mitä ihanaa tuossa kielessä on? Ihan hemmetin vaikea lausua ja kieli menee helposti solmuun. Mikään muu kieli ei ole aiheuttanut niin paljon turhautumista kuin ranskan kieli.
Mun aamiainen on Ranskassa käydessäni aina sama: kahvi, tupakka ja paikallisen sanomalehden lukeminen.
Ranskan loistava hevosurheilun taso kiehtoo!
Normandia varsinkin on niin ihana. Ja ne kaikki pienet kivat rantakaupungit. Ja onhan myös Pariisi upea kaupunki.
Ei kiehdo mikään.