Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kotitöiden jako eroaa oman ja pasuudenperheesi välillä?

Vierailija
25.08.2008 |

Meillä perinteinen maatila, missä isä ei tehnyt ruokaa, siivonnut tai pessyt pyykkiä. Vain isä omisti ajokortin, joten hän kävi ruokaostoksilla ja hoiti pankkiasiat. Isä teki sellaiset peltotyöt joihin traktoria tarvittiin. Toisaalta äidin hallussa olivat perheen raha-asiat. Hän piti tarkaa kirjaa tuloista ja menoista. Hänellä oli myös oma henkilökohtainen pankkitili. Äiti osallistui ns naisten töiden lisäksi myös karjan hoitoon ja hänellä oli omia " bisneksiä" esim kananmunien ja vihannesten mynti suoran kotitilalta.

Me kaikki kakarat sukupuolesta riippumatta osallistuttiin kaikkiin töihin. Siis pojatkin laittoivat ruokaa ja työt ajoivat traktoria. Lastenhoito oli järjestetty niin, että roikuttiin mukana äidin ja isän töissä. Joten isäni siis myös osallistui lasten hoitoon.

Nyt kun jälkikäteen ajattele asiaa, niin varsin tasa-arvoiset lähtökohdat siis sain. Omassa perheessäni on myös niin, että minä huolehdin raha-asioista. siitä että laskut maksetaan. Teen myös kaikki ns naisten työt. Sen lisäksi ajoittain vien myös auton huoltoon tai huolehdin katsastuksesta. Mies pitää perheen tietokoneet ruodussa ja leikkaa nurmikon. Talvella minä teen lumityöt. Minä hoidan ruoka -ja lasten vaateostokset. Lisäksi vahdin lapsia niin, etteivät mene isäänsä häiritsemään kun hän harastaa autotallissa. Ja luonnollisesti maksan puolet kaikesta vaikka minulla on lyhenetyn työajan vuoksi pienempi palka kuin miehelläni.

Mies mietiskeli viikonloppuna että kukahan ajaisi miedän nurmikon ja kun kyseli muusta viikonloppuohjelmasta hän sanoi tekevänsä töitä tallissa. Tuolloin kommentoin,."nurmikon ajaa talonmiespalvelu ja ajattelit siis harrastaa etkä tehdä töitä tallissa" Mies tuntui olevan kummissaan. Onko teidä muidenkin miehet semmoisia että he ajattelevat tekevänsä kotitöitä kun puunavat harrasteautoa tallin puolella?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma isäni kävi työssä, tuli kotiin, söi ja oikaisi itsensä sohvalle. Leikkasi nurmen, hoiti kaiken autoon liittyvän, hoiti talon lämmityksen ja puiden hankkimisen, teki remontit ja miehiset työt. Äiti teki perinteiset kotityöt, hoiti yksin meidät lapset, arkena ja vapaalla. Isä kulki viikonloput omissa riennoissa, kunnes erosivat.

Nykyään hoidan kotona olevana lapset, kotityöt ja perinteisiä miehen töitäkin, lämmitän taloa, remontoin, huollan autoa. Mutta tekee mieskin joskus kotona ollessaan ruokaa, laittaa tiskit koneeseen ja ennen kaikkea viettää aikaa lasten kanssa. Tästä äitini jaksaa katkerana minulle olla, "kun et itse edes lasten kanssa selviä".

Vierailija
2/5 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin lapsi, äitini hoiti aika lailla kaiken. Ja nyt kun minulla on oma lapsi, käyn töissä ja äitini hoitaa kaiken edelleen... Käy siis meillä lapsenvahtina ja sujuvasti siinä sivussa siivoaa, pesee pyykit, laittaa ruuat ja myllää puutarhassa... Että jonkin aikaa tässä mennään näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudenkodissa äiti teki aina ruokaa.

Vierailija
4/5 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli niin kärsimätön, ettei malttanut opettaa kotitöitä kenellekään sukupuolesta riippumatta. Teki mieluummin itse. Minun tyttönä ei tarvinnut juurikaan osallistua ulkotöihin, mutta veljille isä opetti traktorilla ajon yms. koneiden käytön.

1. avioliitossani oli kotitöiden tasajako siten, että lähes kaikki tehtiin yhdessä tai ainakin molemmat osasivat kaikki työt.

2. avioliittoni on kotityöt myös jaettu, mutta vastuualueisiin, esim. vain minä teen ruokaa ja vain mies imuroi. Mies on ulkoistanut valtaosan kotitöistään siivoojalle. Että sikäli on paluuta perinteisempään suuntaan.

Miehen mielestä minä harrastan, kun laitan ruokaa - eikä se olekaan kaukana totuudesta. 1. liitossani ruoanlaitto oli ollut yhteinen harrastus ja olin luullut, että sama voisi jatkua 2. liitossa. Niin ei kuitenkaan käynyt.

En usko, että mies pitää museoauton puunausta kotityönä. Hänen mielestään monet musiikkiin liittyvistä jutuista ovat kuitenkin työtä. Minusta ne ovat harrastus siihen asti kun näen että niistä tulee rahaa tilille tai taskuun.

Vierailija
5/5 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on etsimässä esim harrasteauton osia...

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi