Heinätyöt
Kuka on seivästänyt/haravoinut?
Sujuisiko vielä?
Kommentit (21)
Milloin viimeksi olit heinätöissä?
Mitähän on tapahtunut kaikille Suomen tuhansille heinäseipäille?
Eräs Vlad Tepes oli oikein hyvä seivästämään.
Vierailija kirjoitti:
Mädäntynyt. Me myytiin 300 heinäseivästä 4€ kpl.
80-luvulla laitoin heinää seipäälle.
Olen ollut ihan nykyaikaisissa heinätöissä mukana
Vierailija kirjoitti:
Niistä on tehty aitaa tai sitten päätyneet sisustuselementeiksi
Mä luulen et liitereissä ja vajoissa on tuhansittain, satojen vuosien päästä historioitsijat pähkäilee, mitä ne on...
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ladossa osa noista tuhansista.
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen et liitereissä ja vajoissa on tuhansittain, satojen vuosien päästä historioitsijat pähkäilee, mitä ne on...
Jättiläisten hammastikkuja.
Ensimmäistä kertaa kuulen heinän seivästämisestä. Eikös se ole heinän seipäille laittamista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jättiläisten hammastikkuja.
Panopuita.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäistä kertaa kuulen heinän seivästämisestä. Eikös se ole heinän seipäille laittamista?
Kas kun ei seipään heinään panemista.
On kyllä vähän väärä vuodenaika tälle.
50v aikana olen ehtinyt olla palikkapoikana (mitä sitä hyvää termiä muuttamaan sukupuolineutraaliksi 70-luvulla), haravoimassa, seivästämässä heinää, nostelemassa traktorin peräkärryyn, heittelemässä latoon, hyppimässä ladossa ylisiltä heinäkasaan (piti tampata tiukempaan, ja siihen se hyppiminen sopi oikein hyvin)... Olen ollut myös keräämässä heinää suoraan maasta kuivattuna, kerännyt pienpaaleja traktorin kärryille. Kaikkea sitä on ehtinyt tehdä.
Naapruin ladon päässä on 0,002% kaikista Suomessa ikinä tehdyistä heinäseipäistä. Harmi, että ovat naapurin, jos olisivat omia, olisin osan niistä jo myynyt, osan ottanut ihan alkuperäiseen käyttöön.
Oletteko huomanneet, että heinäseipäät olivat joka talossa vähän erilaisia? Se kärki suippeni eri tavalla, reiät olivat vähän eri tavalla, pituus vaihteli talosta toiseen.
En tiennyt, ettei heinäseipäistä saa keskustella tammikuussa😉😉😉
Jälkipolvet ihmettelee varmaan niitä reikiä seipäissä, pitemmissä 3, lyhyimmissä 2.
Meillä oli naulapojat
-90 luvulla oli vielä heinätalkoita naapurissa, hevosheinää. Vaikka muutoin kaikki jo paalattiin.
Helppoa kun heinänteko. Vaan missäpä niitä heiniä tehdään?
Vierailija kirjoitti:
Miten te muuten käsitätte tämän sanonnan?
Itse heinätöissä olleena voisin todeta, että periaatteessa simppeli homma MUTTA... pitää olla aurinkoista monta päivää, ei siis saa sataa vettä, ei saa kuivua liikaa, aina sitä vettä kuitenkin tulee, koneet menee rikki, kaikenlaista pientä muuttujaa..
"helppoa" kuin heinänteko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te muuten käsitätte tämän sanonnan?
Itse heinätöissä olleena voisin todeta, että periaatteessa simppeli homma MUTTA... pitää olla aurinkoista monta päivää, ei siis saa sataa vettä, ei saa kuivua liikaa, aina sitä vettä kuitenkin tulee, koneet menee rikki, kaikenlaista pientä muuttujaa..
"helppoa" kuin heinänteko.
Todellakin sarkasmia: tarkoittaa kaikkea muuta kuin helppoa...
Eeva Heilalan sanoin: Kaunista katsella, raskasta nostella...
Runoudesta tuli seuraava mieleen, kuka muistaa:
Me olimme naapurissa puimassa viljaa
Oli pehmeä syksyinen lauantai
Sinä olit siellä ja hymyilit hiljaa
Ihastuin sinuun jo silloin kai.
Kuljettiin yhdessä kuutamoilloin
Ja joskus talolla tanssittiin
Minä haaveilin kaikesta kauniista silloin
Mutta siihen se päättyi niinpä niin
Kyllä niin pal lapsena-nuorena tuli tehtyä, että onnistuu edelleen