Jos tukien varassa oleva tuttusi olisi nostanut opintolainan viime vuoden loppupuolella, ilmoittaisi nyt olevansa rahaton ja pyytäisi sinulta rahaa, mitä sanoisit?
Eli tuloina on asumistuki, lastenhoidontuki, työttömyystuki ja lapsilisä. Opintotuki nostettu viime vuoden lopulla ja nyt jo käytetty, mutta sen takia ei saa toimeentulotukea.
Pyytää lahjoittamaan rahaa. Mitä sanoisit?
Kommentit (28)
Kysyisin miksi rahat ei riitä kun saa kuitenkin aika paljon tukia.
Vierailija kirjoitti:
No jos sanoo että rahat ovat menneet elämiseen ja että kaikki menot ovat olleet tosi tärkeitä.
Kysyisin, että miten on mahdollista tuhlata kuukaudessa koko opintolaina?
En antaisi rahaa. Ruokakauppaostokset voisin kerran maksaa jo lastenkin takia, jos kyseessä olisi joku tilapäinen ongelmatilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos sanoo että rahat ovat menneet elämiseen ja että kaikki menot ovat olleet tosi tärkeitä.
Ja nämä tärkeät meno oli mitä?
Lahjoittamaan?
Pientä alle 50 € lainaa voisin kenties harkita.
Jos aidosti välittäisin tutustani, selvittäisin netistä ihan kunnolla, mistä aikuinen ihminen pystyy saamaan talousneuvontaa, tarvittaessa myös kotitalousneuvontaa. En tunne asiaa, mutta mietin jotain Marttoja ja Takuusäätiötä. Ehkä muitakin tahoja on, mutta keskeistä se, että jossain on joku ihminen tavattavissa. Selvittäisin myös valmiiksi, miten nopeasti tapaamiseen pääsee ja jos mahdollista, olisin yhteydessä ko. paikkaan, kertoisin tilanteen ja tekisin jopa alustavan varauksen. Sitten soittaisin tutulleni ja kertoisin nähneeni tällaisen vaivan ja olevani valmis tulemaan neuvontaan mukaan hänen kanssaan. Vasta tuon neuvontatilaisuuden jälkeen ja siellä keskustellun perusteella voidaan alkaa puhua lainasta.
Sitten katsoisin, miten tuttu reagoi. Jos kieltäytyy kategorisesti ja suuttuu, on parempi, ettet ole hänen kanssaan enää tekemisissä. Jos on valmis, niin sitten toteutat suunnitelman ja se, että hän tulee paikalle neuvontaan, kertoo siitä, että hän on valmis yrittämään tosissaan muuttaa elämäänsä ja opettelemaan vastuullista rahankäyttöä, mikä on välttämätön edellytys että ihmiselle uskaltaa antaa rahaa lainaan. On myös mahdollista, että esim. Takuusäätiö voi taata tuttavalle lainan, mikä sekin on hyvä asia.
Tää just tätä. Ilmaista rahaa tulee seinästä ja kyllä varmaan joku jeesaa.
Mutta oli ihan pakko sada nämä rakennekynnet. Ja siis netfilxistä tulee just siistii sarjaa.
Eiks olekin ihanat kengät, oli alennuksessa, ei maksanut satastakaan.
Vitsi kun ruoka maksaa sikana. Kato tota cokiksenkin hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siideri ja tupakka ovat kyllä aika kalliita suomessa. tatuointeihinkin saa menemään helposti opintolainat
Menee ehkä ohi aiheen. Mä olen jeesannut ystävääni, joka on taloudellisessa ahdingossa. Ostanut ruokaa, yhden pienen laskun maksoin.
En odota, että maksaa takaisin. Mulla on ollut tähän mahdollisuus. Mun ajattelutapa on se, että olemme täällä toisiamme varten.
En antaisi. Mielellään tuen kavereita kun näen että on tarvetta, mutta jos ei ole mitään käsitystä rahan hallinnasta, niin en todellakaan haaskaa omia rahojani tollaiseen. Ellei sitten rahan menon syynä ole joku iso lääkärilasku tai eläimen leikkauskulu.
Vierailija kirjoitti:
Menee ehkä ohi aiheen. Mä olen jeesannut ystävääni, joka on taloudellisessa ahdingossa. Ostanut ruokaa, yhden pienen laskun maksoin.
En odota, että maksaa takaisin. Mulla on ollut tähän mahdollisuus. Mun ajattelutapa on se, että olemme täällä toisiamme varten.
Mä myös teen noin, mutta kyllä siinä pitää kaverillakin olla järki päässä. Jos parissa kuukaudessa hassaa monta tonnia vaikka on vähissä rahoissa, niin valitettavasti silloin en kyllä jeesaa. Niiden rahojen polttamiseen pitää olla tosi hyvä syy, että lähden auttamaan.
Jos oikeasti on nälkään nääntymässä, niin hakee maksusitoumuksen ruokaan. Muutoin kannattaa opetella rahankäyttöä.
En antaisi rahaa. Eri tuista kertyy rahaa niin, että järkevästi rahaa käyttämällä pärjää
Ttietääkseni noita tukia ei voi saada yhtä aikaa, esim opintolaina ja työttömyystuki. Lastenhoidontukikaan tuskin onnistuu työttömyystuen kanssa.
Ostaisin ruokaa ja ohjaisin talousneuvontaan.
Vierailija kirjoitti:
Ttietääkseni noita tukia ei voi saada yhtä aikaa, esim opintolaina ja työttömyystuki. Lastenhoidontukikaan tuskin onnistuu työttömyystuen kanssa.
Tarkoitit kotihoidontukea? Kyllä saa, mutta sen määrä vähennetään työttömyystuesta.
Sanoisin, etten ole mikään Rahalaitos, mutta että diakoniatyö voisi auttaa.
Heippa!