Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masennuslääkkeet ja oppimiskyky

Vierailija
22.01.2023 |

Olen syönyt pitkään masennuslääkettä vajaa-annoksella. Nyt nostin reippaasti ja huomaan isoja muutoksia olemisessa. Keskittymiskyky on parantunut, luovuus ja jaksaminen.
Nyt mietin, että pitäisikö vielä nostaa, kun näköjään aivoissani tapahtuu ihmeitä? Mitä hoitaa on liian isosta masennuslääkeannoksesta?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

*haittaa

Vierailija
2/30 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan huomattava muutos mielikuvituksen ja jaksamisen osalta. Mihin kaikkeen aivoni kykenevätkään, jos vielä lisään annosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuslääkkeet voivat aiheuttaa hypomaniaa tai maniaa. 

https://www.duodecimlehti.fi/duo98255

4/30 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei nyt vaan olisi mania puhjennut. Se on yksi riski noissa lääkkeissä, liiallinen mielihyvän tunne ja tunne että pystyy mihin tahansa. Kannattaa kääntyä lääkärin puoleen.

5/30 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt voit nauttia uskomattomasta hyvinvoinnin tunteesta, suuruusharhasta ja loputtomista voimista mutta se valitettavasti menee ohi ja laskun joutuu sitten maksamaan jälkeenpäin.

Vierailija
6/30 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa olla yhteydessä hoitotahoon ennen kuin oma elämä lähtee laukalle. Mania voi olla ihmissuhteiden ja talouden lisäksi vahingollista aivoille. 

Vierailija
7/30 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä ole mitään suuruusharhaa. Esimerkiksi teen käsitöitä ja aikaisemmin olen kutonut vain yhdellä värillä. Nyt tulee erillaisia kuvioita ja värejä käytän. Olen innostunut. Pieniä yksityiskohtia.

Olen syönyt tuota samaa lääkettä puolella annoksella ja ajatellut, että aivot ikäänkuin korjaavat itse itseään.

Mutta minulla on varmaan lopullinen non-adrenaliinin takaisinoston häiriö aivoissa.

Onko maniasta mitään haittaa? Jos olen rauhallinen ja luovuus vain lisääntyy ja mielikuvitus ja puran sen tuohon käsityöharrastukseen. Ehkä tällä nykyisellä annoksella en ole saavuttanut vielä täyttä tehoa.

Vierailija
8/30 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee toisinpäin. Masennuslääkkeitten isolla annoksella olen väsynyt eikä pää toimi lainkaan.

Vierailija
9/30 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan oli Yliopisto lehdessä juttu hiiristä jotka saivat masennuslääkettä. Eläinten toinen silmä oli peitetty joten näkökyky oli jäänyt huonoksi mutta masennuslääkkeen myötä asia korjaantui. Näin ei toki käy ihmisellä mutta masennuslääke lisää aivojen ns. muovautuvuutta eli mahdollisuuden oppimiseen  tai muutokseen. Lääkityksen lisäksi tarvitaan hyvä ympäristö ja mahdollisesti terapiaa masennuksesta paranemiseen. Miksei lääkityksen käyttö voisi näkyä myös oppimisessa?

Vierailija
10/30 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuo nonadrenaliinin ja serotoniinin takaisin oton estäjät vaikuttavat positiivisesti. Kipukynnys on lisääntynyt , olen täysin rauhallinen, pulssi on matala (mittailen sitä), keskittymiskyky on tuplaantunut.

Sen pitäisi myös lisätä seksihimoja, mikä on vain positiivista.

Vierailija
11/30 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tulisi mieleenkään popsia mielialalääkettä ilman lääkärin neuvoa: ei ne mitään pastilleja ole 😳

Vierailija
12/30 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysärillä kun alettiin syöttää cipramilia kaikille, tutut on jo kuollut tai ei päässyt eroon ollenkaan.

Vierailija
13/30 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan oli Yliopisto lehdessä juttu hiiristä jotka saivat masennuslääkettä. Eläinten toinen silmä oli peitetty joten näkökyky oli jäänyt huonoksi mutta masennuslääkkeen myötä asia korjaantui. Näin ei toki käy ihmisellä mutta masennuslääke lisää aivojen ns. muovautuvuutta eli mahdollisuuden oppimiseen  tai muutokseen. Lääkityksen lisäksi tarvitaan hyvä ympäristö ja mahdollisesti terapiaa masennuksesta paranemiseen. Miksei lääkityksen käyttö voisi näkyä myös oppimisessa?

En tarvitse terapiaa. Olen käynyt pitkään terapiassa. Luulen, että minulla on vain aivoissa pysyvä vamma, joka koskee tuota serotoniinin takaisin ottoa.

14/30 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa jutella kyllä lääkärin kanssa, kyllä Maniasta on haittaa. Ei se ainakaan päätä teroita loppupeleissä vaikka hetken saattaa siltä tuntua.

Vierailija
15/30 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myrmyr kirjoitti:

Kannattaa jutella kyllä lääkärin kanssa, kyllä Maniasta on haittaa. Ei se ainakaan päätä teroita loppupeleissä vaikka hetken saattaa siltä tuntua.

Tässä pähkäilen, että ehkä tuosta ei tule maniaa. Jos aivoissani on jokin max-taso, joka toimii tuolla lääkkeellä. Liika annos vain tuo pöhnäisen olon.

16/30 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mania tai hypomania on oma sairautensa joka voi puhjeta masennuslääkkeitä käyttäessä. Manialla on siis omat oireensa jotka ei ole varsinaisia lääkkeen sivuvaikutuksia. Googleta ja mieti itse sopiiko oireet ja olisiko aika puhua lääkärille. Mieliala-asioita on vaikea tunnistaa itse silloin kun on niiden vallassa.

Vierailija
17/30 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei ap ole tyytyväinen siihen mitä nyt on, miksi haluaisit enemmän?

Vierailija
18/30 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei ap ole tyytyväinen siihen mitä nyt on, miksi haluaisit enemmän?

Mietin, mihin oikein pystyisin täydellä teholla. Epäilen, että olen ollut puoliteholla viimeiset kymmenen vuotta.

Siksi olen innoissani. Jos saan täydet tehot päälle lääkkeen avulla.

Näköjään aivoni eivät pysty parantamaan itse itseään. Olen kokeillut. Ja odottanut.

Haluaisitko sinä, että mielikuvituksesi ja luovuutesi lisääntyisi 30 % ja keskittymiskykysi samoin?

Kyky tuntea iloa? Elämäsdä olisi naurua harva se hetki.

Vierailija
19/30 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen tämän asian ihan suoraan, koska teen paljon käsitöitä. Dokumentoin kaiken järjestelmällisesti.

Huima harppaus lääkkeillä.

Vierailija
20/30 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan siitä mistä masennuslääkkeestä on kyse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme