Synteettinen bensiini myyntiin huoltoasemilla Saksassa päästöt 90 prosenttia pienemmät
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/32b630b5-f76f-445a-9671-5c770986…
Milloin Suomeen?
Polttomoottorit eivät häviä mihinkään, koska ovat aivan ylivoimaisia pohjoisen olosuhteisiin.
Erittäin hyvä uutinen.
Kommentit (19)
Ralleissa on synteettisät täällä Suomessakin käytetty menestyksellä ja F1 siirtyy synteettisiin 2026.
Porsche ja Siemens äskettäin.aloittivat synteettisen tuotannon yhteisyrityksessä.
Myrkkyakkuun eli sähköautoihin pakottajille tulee kiire naulata lait ja asetukset niin, ettei vaan edullisemmat polttomoottorit vaan jatka ajelua. Valtava business muuten menetetään.
Toisin sanoen sähköauton on huomattavasti saastuttavampi koko elinkaaren mitalla?
Mitäs kaivosyhtiöt nyt tekevät? Yli 1000 kaivosvarausta Suomessa. Eikö Suomea louhitakaan reikäjuustoksi?
Tuo on hieno uutinen. Tällä pallolla ei vain ole matetiaalia tarpeeksi, että kaikki autot saataisiin sähköistettyä. Ei infraakaan. Toivottavasti tuohon kehitykseen satsataan kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on hieno uutinen. Tällä pallolla ei vain ole matetiaalia tarpeeksi, että kaikki autot saataisiin sähköistettyä. Ei infraakaan. Toivottavasti tuohon kehitykseen satsataan kunnolla.
Viisaammat insinöörit jo näkevät sähköauton mahdottumuuden ainoana henkilöautomuotona, mineraalit loppuu, infra ei kestä, tulee liian kalliiksi, valtavia kaivoksia ja akkutehtaita ja liotuslaitoksia perustettava . Ja kuitenkin kuluttajalle auto on kalliimpi, lyhytoimisempi ja hankalakäyttöisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on hieno uutinen. Tällä pallolla ei vain ole matetiaalia tarpeeksi, että kaikki autot saataisiin sähköistettyä. Ei infraakaan. Toivottavasti tuohon kehitykseen satsataan kunnolla.
Viisaammat insinöörit jo näkevät sähköauton mahdottumuuden ainoana henkilöautomuotona, mineraalit loppuu, infra ei kestä, tulee liian kalliiksi, valtavia kaivoksia ja akkutehtaita ja liotuslaitoksia perustettava . Ja kuitenkin kuluttajalle auto on kalliimpi, lyhytoimisempi ja hankalakäyttöisempi.
Ei tarvitse olla insinööri kun ymmärtää, ettei ole mitään järkeä kuljetella pikkuautossa 500 kiloa painavaa akkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on hieno uutinen. Tällä pallolla ei vain ole matetiaalia tarpeeksi, että kaikki autot saataisiin sähköistettyä. Ei infraakaan. Toivottavasti tuohon kehitykseen satsataan kunnolla.
Viisaammat insinöörit jo näkevät sähköauton mahdottumuuden ainoana henkilöautomuotona, mineraalit loppuu, infra ei kestä, tulee liian kalliiksi, valtavia kaivoksia ja akkutehtaita ja liotuslaitoksia perustettava . Ja kuitenkin kuluttajalle auto on kalliimpi, lyhytoimisempi ja hankalakäyttöisempi.
Ei tarvitse olla insinööri kun ymmärtää, ettei ole mitään järkeä kuljetella pikkuautossa 500 kiloa painavaa akkua.
Jolla pääsee juuri seuraavalle kylälle ja taas lataillaan...
Jos öljyä ei voida käyttää, silloin on pakko kehittää synteettisiä polttoaineita. Koska kuorma.autot, laivat, lentokoneet, maansiirtokoneet, panssarit ja monet muut toimivat polttomoottorilla.
Jos matkustajalentokoneet lentäisi akun avulla, niin se akku painaisi enemmän kuin lentokone.
Polttoainetta siis tarvitaan. Hyvä uutinen tämä synteettisen valmistus.
Polttomoottoreiden valmistus jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on hieno uutinen. Tällä pallolla ei vain ole matetiaalia tarpeeksi, että kaikki autot saataisiin sähköistettyä. Ei infraakaan. Toivottavasti tuohon kehitykseen satsataan kunnolla.
Viisaammat insinöörit jo näkevät sähköauton mahdottumuuden ainoana henkilöautomuotona, mineraalit loppuu, infra ei kestä, tulee liian kalliiksi, valtavia kaivoksia ja akkutehtaita ja liotuslaitoksia perustettava . Ja kuitenkin kuluttajalle auto on kalliimpi, lyhytoimisempi ja hankalakäyttöisempi.
Ei tarvitse olla insinööri kun ymmärtää, ettei ole mitään järkeä kuljetella pikkuautossa 500 kiloa painavaa akkua.
Eihän tuo ole kuin 2-3 av mammaa.
Hyvä uutinen tämäkin, mutta vetytalouteen olen minä rakentanut uskoni. Tietysti, jos uusi akkutegnologia yllättää, niin sähköauto on oiva vaihtoehto. Ongelma on se, että päättäjät aitaavat insinöörien luovuuden vain tiettyihin ajatusmalleihin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä uutinen tämäkin, mutta vetytalouteen olen minä rakentanut uskoni. Tietysti, jos uusi akkutegnologia yllättää, niin sähköauto on oiva vaihtoehto. Ongelma on se, että päättäjät aitaavat insinöörien luovuuden vain tiettyihin ajatusmalleihin.
Tässä käy kuten 100 vuotta sitten, sähköauto kaatui kalleuteen ja siihen painavaan akkuun, jatkuvaan lataamiseen.
Synteettinen polttoaine tulee, se on väistämätöntä vetyteknologian kehityksen myötä. Sähköauto ei tällä kertaa kokonaan häviä, vaan jää marginaaliseen käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä uutinen tämäkin, mutta vetytalouteen olen minä rakentanut uskoni. Tietysti, jos uusi akkutegnologia yllättää, niin sähköauto on oiva vaihtoehto. Ongelma on se, että päättäjät aitaavat insinöörien luovuuden vain tiettyihin ajatusmalleihin.
Se oli eeuulta huono päätös panostaa vain sähköautoihin. Poliitikot tekee väärissä asioissa kiireellä päätöksiä. Ukrainan sota on ainoa mihin nyt tarvitaan nopeita päätöksiä.
Ja mikäs oli litrahinta ja tuotantokapasiteetti...
Dieselmoottori ja ammoniakki, hyvä yhdistelmä, ja vihreä
Vierailija kirjoitti:
Ja mikäs oli litrahinta ja tuotantokapasiteetti...
1,5 ja 1,8 eurosta on puhuttu. Tietenkin halpenee merkittävästi kun volyymi kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja mikäs oli litrahinta ja tuotantokapasiteetti...
Kannattaa tosiaan muistaa että tuotanto on vasta alullaan ja on aluksi pientä, mutta jos tuote menestyy niin tottakait sitä ruvetaan massatuottaa niin että hinta halpenee ja saatavuus paranee.
Tämä on ehdottomasti hyvä uutinen ja erikoista että tämänkin vaihtoehdon keksiminen kesti näin kauan, tietystikkään en tiedä miten kauan ovat tuotakin jo kehitelleet, mutta synteettistä polttoainetta tuotettiin jo ennen toista maailmansotaa silloinkin saksalaisten toimesta muistaakseni ruskohiilestä, kun silloin oli huonosti pääsy öljylähteille niin piti sitä jollain saada vehkeet tankattua.
Olenkin jo tuon sähköauto buumin alusta asti sanonut että ei sähköauto tule olemaan lopullinen ratkaisu vaan siirtymävaiheen villitys, juurikin jo 1800-luvulla ilmenneiden ominaisuuksien takia, sähkömoottori kun on jo 1820-luvulla kehitetty ja oli varsin suosittu kunnes tuli polttomoottoriautot ja 1900-luvulla sähköautoilla ajoi tuskin kukaan enään.
Sähköautot jäävät varakkaille hipstereille, joilla aikaa jonotella ja odotella matkan alkamista sekä jatkumista.