Mullaisilla kolesteroliarvoilla joutuu lääkitykselle?
Koitetaanko ensin ruokavaliolla saada se alas? Vaikuttaako lääkkeen määräämiseen kokonaiskolesterolin vai jonkun muun määrä?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kerroin lääkärille ruokavaliostani, joka on terveellinen. Ja että suvussa on kolesteroliongelmia. Kirjoitti reseptin.
Jos lääkäri on sitä mieltä että tarvitset lääkitystä, kannattaa ottaa se tosissaan. Mieheni sai aivohalvauksen kun uskoi näitä netin hurupäitä joiden mielestä statiinit ovat stanasta.Juu, kolesterolilääkityksen puutteestahan se tietysti johtuikin se aivohalvaus...
Sinähän varsinainen lääkäri olet. Tollo.
Tollo on itse, kun väittää, että johtui siitä ja että jos lääkityksen olisi ottanut, niin olisi välttynyt aivohalvaukselta.
Älä jankuta. Enköhän minä tiedä paremmin mieheni kohtauksen syyt kuin joku nettipalstan hullu.
Luulen ja uskon, että et tiedä noista asioista paljoa mitään.
Oisko kannattanut miehesi kiinnittää enemmän huomiota ruokavalioonsa. Se olisi ollut se asia, mikä todennäköisemmin olisi hänet pelastanut tuolta, eikä mikään kolesterolilääkitys.
Olemme molemmat normaalipainoisia kasvissyöjiä. Mutta tokihan sinä tiedät meistä kaiken paremmin kuin me itse. Luuletko etten perehtynyt infarktiin ja sen syihin kun mieheni sai kohtauksen? Takuulla ja selvästi tiedän asiasta 100% enemmän kuin sinä joka et taas tiedä yhtään mitään.
Elintapamuutoksilla sain arvoja parannettua mutta valitettavasti niistä on tosi helppo lipsua ajanoloon ja arvot taas nousevat hyvin herkästi.
Pienikin annos lääkettä voi antaa oikein hyviä tuloksia. Olen syönyt yli kaksi vuotta eikä mitään haittoja. Atorvastatin 20mg on mulla. Korkea kolesteroli ja korkea verenpaine tietää lyhyttä elämää. Kannattaa ottaa ne tosissaan ja ennakoida tulevaa. Netin höyrypäiden puheet voi päästää toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Huono kolesteroli mihin lääke auttaa on kaikista pahin ja tarttuu verisuoniin.
Itse en joutunut lääkitykselle, kun vaihdoin oma-aloitteisesti kovat rasvat pehmeisiin ja pudotin pois ylipainon. Kontrolliverikokeissa olen käynyt 3 kertaa ja lukemat ovat pysyneet hyvinä. Kokeilkaapa vaihtaa ne levitteet ja ruuan valmistusrasvat kasvislevitteisiin ja öljyihin ja välttäkää myös muita kovia rasvoja sisältäviä elintarvikkeita. Kananmunien syöntiä (n. 3-4 kpl/viikko) en ole missään vaiheessa lopettanut.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tosi alhaisilla arvoilla kirjoitetaan statiiniresepti. Kukaan ei "joudu" lääkitykselle. Ihan itse saa valita syökö niitä.
Jos vähänkin ymmärtää kolesterolista, niin jättää lääkkeet syömättä.
Minä jätin statiinit syömättä kun halusin välttää sivuvaikutuksia. Kolesteroli LDL oli 3.6mmol. Vuodenvaihteessa tuli vasemman kyljen kipukohtaus, jonka vuoksi menin terveyskeskuksen päivystykseen. Sieltä päädyin sairaalaan sydäntarkkailuun missä sitten todettiin sepelvaltimotauti eli oli sydäninfarktista kysymys.
Nyt syön sekä kolmen eri sortin statiineja että verenpainelääkkeitä ja kaikki tuli käyttöön yhdellä kertaa. Olisi ollut hieman fiksumpaa aloittaa statiinit ajoissa ennen sydäminfarktia. Ei tarvitsisi pitää aina mukana nitroja...
Vierailija kirjoitti:
Syön kolestrolilääkettä, ei ole mahdollista muuten saada kuriin arvoja. Trigly arvo ja kokonaiskolestroli olivat korkeita, ilman hyviä elämäntapoja lääkäri arveli sen olevan 12 luokkaa. Muutaman kuukauden jälkeen lääkkeillä arvot olivat ihanteellisia. En tieten tahtoen halua aivohalvausta tms
Tarkoitat varmaan, että arvosi ovat Suomen viitearvoissa, et ihanteellisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kerroin lääkärille ruokavaliostani, joka on terveellinen. Ja että suvussa on kolesteroliongelmia. Kirjoitti reseptin.
Jos lääkäri on sitä mieltä että tarvitset lääkitystä, kannattaa ottaa se tosissaan. Mieheni sai aivohalvauksen kun uskoi näitä netin hurupäitä joiden mielestä statiinit ovat stanasta.Juu, kolesterolilääkityksen puutteestahan se tietysti johtuikin se aivohalvaus...
Tollo on itse, kun väittää, että johtui siitä ja että jos lääkityksen olisi ottanut, niin olisi välttynyt aivohalvaukselta.
Älä jankuta. Enköhän minä tiedä paremmin mieheni kohtauksen syyt kuin joku nettipalstan hullu.
Oisko kannattanut miehesi kiinnittää enemmän huomiota ruokavalioonsa. Se olisi ollut se asia, mikä todennäköisemmin olisi hänet pelastanut tuolta, eikä mikään kolesterolilääkitys.Olemme molemmat normaalipainoisia kasvissyöjiä. Mutta tokihan sinä tiedät meistä kaiken paremmin kuin me itse. Luuletko etten perehtynyt infarktiin ja sen syihin kun mieheni sai kohtauksen? Takuulla ja selvästi tiedän asiasta 100% enemmän kuin sinä joka et taas tiedä yhtään mitään.
Vai kasvisyöjiä...
Jos olet aiheeseen perehtynyt, niin luulisi sinun tietävän myös triglyistä sekä niiden roolista sydän- ja verisuonitaudeissa. Ja tietäisit myös, että kohonnut trigly -arvo heijastelee valtimotaudin vaaraa. Ja tietäisit myös, että runsashiilarinen ruokavalio (erityisesti nopeat hiilarit) ovat yksi trigly-arvoja kohottava tekijä.
Ei se liha ole vaarallista.
Vierailija kirjoitti:
Lääkityksen määrääminen riippuu myös iästä ja sukupuolesta. Naisilla hormonit suojaavat aika hyvin vaihdevuosiin saakka. Itselläni korkea kolesterolinoölut jo vuosia, mutta koska verenpaine todella matala ja sokeriarvot kunnossa, aloitetaan lääkitys tarvittaessa vasta kun vaihdevuodet alkavat. Finrisk-laskurilla voi laskea omaa riskiä.
Kolesteroliarvot nousee vanhemmiten ihan luonnostaan, niitä ei pidä keinotekoisesti laskea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkityksen määrääminen riippuu myös iästä ja sukupuolesta. Naisilla hormonit suojaavat aika hyvin vaihdevuosiin saakka. Itselläni korkea kolesterolinoölut jo vuosia, mutta koska verenpaine todella matala ja sokeriarvot kunnossa, aloitetaan lääkitys tarvittaessa vasta kun vaihdevuodet alkavat. Finrisk-laskurilla voi laskea omaa riskiä.
Kolesteroliarvot nousee vanhemmiten ihan luonnostaan, niitä ei pidä keinotekoisesti laskea.
Jep. Ja aivojen toiminnan kannalta kolesteroli on erittäin tärkeä tekijä. Se ei siis saisi olla kovin alhainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisko kannattanut miehesi kiinnittää enemmän huomiota ruokavalioonsa. Se olisi ollut se asia, mikä todennäköisemmin olisi hänet pelastanut tuolta, eikä mikään kolesterolilääkitys.Olemme molemmat normaalipainoisia kasvissyöjiä. Mutta tokihan sinä tiedät meistä kaiken paremmin kuin me itse. Luuletko etten perehtynyt infarktiin ja sen syihin kun mieheni sai kohtauksen? Takuulla ja selvästi tiedän asiasta 100% enemmän kuin sinä joka et taas tiedä yhtään mitään.
Ihminen ei ole kasvissyöjä, joten ruokavalossanne se vika on.
Turhaan hehkutat "tiedoillasi".
Viisastukaa mun vahingosta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tosi alhaisilla arvoilla kirjoitetaan statiiniresepti. Kukaan ei "joudu" lääkitykselle. Ihan itse saa valita syökö niitä.
Minä jätin statiinit syömättä kun halusin välttää sivuvaikutuksia. Kolesteroli LDL oli 3.6mmol. Vuodenvaihteessa tuli vasemman kyljen kipukohtaus, jonka vuoksi menin terveyskeskuksen päivystykseen. Sieltä päädyin sairaalaan sydäntarkkailuun missä sitten todettiin sepelvaltimotauti eli oli sydäninfarktista kysymys.
Nyt syön sekä kolmen eri sortin statiineja että verenpainelääkkeitä ja kaikki tuli käyttöön yhdellä kertaa. Olisi ollut hieman fiksumpaa aloittaa statiinit ajoissa ennen sydäminfarktia. Ei tarvitsisi pitää aina mukana nitroja...
Saako kysyä ikääsi? Ilmeisesti sinulla oli myös korkea verenpaine kun sait siihen lääkityksen. Minulla LDL on 4.7. Mutta verenpaine alhainen: alapaine 60 ja yläpaine 100 eikä muitakaan riskitekijöitä. Finriskin mukaan riskini sairastua 10 vuoden sisään on alle 1 % ja se on täsmälleen sama kuin ihmisellä jolla on normaali kolesteroli. Ja koska olen nainen, jolla vaihdevuosiin n. 10 vuotta niin lääkitystä ei ole aloitettu. Tosin kilpirauhasen vajaatoiminnan ja sappitiehyen supistelun takia statiinit ei todennäköisesti edes sopisi, joten pitäisi sitten olla jokin muu (kalliimpi) hoito.
Vierailija kirjoitti:
Itse en joutunut lääkitykselle, kun vaihdoin oma-aloitteisesti kovat rasvat pehmeisiin ja pudotin pois ylipainon. Kontrolliverikokeissa olen käynyt 3 kertaa ja lukemat ovat pysyneet hyvinä. Kokeilkaapa vaihtaa ne levitteet ja ruuan valmistusrasvat kasvislevitteisiin ja öljyihin ja välttäkää myös muita kovia rasvoja sisältäviä elintarvikkeita. Kananmunien syöntiä (n. 3-4 kpl/viikko) en ole missään vaiheessa lopettanut.
Älä jaa typeriä neuvojasi.
Jos diabetes pitäs olla alle 2.5 ja jos valtimotauti alle 1.8
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sydäninfarktiin kuoleminenkin lienee tuon röllin mielestä luonnollista eikä sitä pidä estää. Mitäpä sitä hoitamaan syöpiäkään kun nekin ovat ihan luonnollinen ilmiö.
Kolesteroli itsellä korkea. Lopetin statiinit, kun lääkärissä olisi pitänyt laukata puolen vuoden tai vuoden välein kontrolli käynnillä. Eikä muuten olisi saanut uusia reseptiä. Aivan turhaa lääkärissä laukkaamista.
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä ldl arvo ei kerro yhtään mitään, ja varsinkin kun se ei ole tuon korkeampi.
Jos on diabetes niin kolestrolilääkkeet määrätään helpommin kuin ns.terveelle. Korkealla kolestrolilla ja diabeteksella on selkeä yhteys aivohalvauksiin. Uskokaa oikeaa lääkäriä mieluummin kuin nettipalstan valelääkäreitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos diabetes pitäs olla alle 2.5 ja jos valtimotauti alle 1.8
Tavoitearvot muuttuivat hiljattain. Nyt pitäis olla 1.4mmol. Mulla oli 3.6 ja ikääkin yli 55 vuotta nyt kun tuon sydäninfarktin sain. Kun kolesteroli on korkealla perinnöllisistä syistä niin pelkällä ruokavaliolla sitä ei saa alas.
Mutta kuten aina ennenkin nämä ovat omia valintoja. Saahan sitä sydärin jälkeen pitkän sairasloman jonka aikana voi totutella uuteen elämäntyyliin.
Sellainen pieni vinkki miehille että mieskuntoa parantavat lääkkeet tada-lafil ja side-nafil ja kohtausten hoitoon tarkoitettu nitro eivät oikein sovi yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sydäninfarktiin kuoleminenkin lienee tuon röllin mielestä luonnollista eikä sitä pidä estää. Mitäpä sitä hoitamaan syöpiäkään kun nekin ovat ihan luonnollinen ilmiö.
En ole sama. Mutta tottahan tuo on. Kolesteroli nousee vanhemmiten ja hei, niin sen kuuluukin tehdä. Sille on ihan oma tehtävänsä.
Liian sokeripitoinen ruokavalio on tänä päivänä suurimpia syitä kolesteroliongelmiin sekä moniin muihin sairauksiin. Nykyään jopa lapsilla on todettu rasvamaksaa (eli "alkoholistien" sairautta), joka johtuu ihan vaan liiasta sokerista.
Mutta onhan se toki helpompaa ja mukavampaa vaan nappailla nappia purkista naamaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä ldl arvo ei kerro yhtään mitään, ja varsinkin kun se ei ole tuon korkeampi.
Peijaksen sairaalan kardiologi oli asiasta kanssasi eri mieltä maatessani sydäntarkkailussa. Uskon mieluummin häntä kuin palstan anonyymiä.
Oisko kannattanut miehesi kiinnittää enemmän huomiota ruokavalioonsa. Se olisi ollut se asia, mikä todennäköisemmin olisi hänet pelastanut tuolta, eikä mikään kolesterolilääkitys.