Erottaako anorektikon ulkoapäin?
Tiedän tytön, joka on ohut kuin heinänkorsi, niin ohut, että tekee pahaa katsoa. Osa vaikutelmasta tullee siitä, että lantio ei erotu juuri lainkaan, ruumiinrakenne on tikku. Kasvot ovat ihan tavallisen oloiset, eivät mitenkään riutuneet.
Tyttö kuitenkin vaikuttaa henkisesti tasapainoiselta ja virkeältä. Voiko ihminen olla perimältään laihaakin laihempi vai onko kysymyksessä silloin aina syömishäiriö?
Kommentit (12)
Ei sitä aina pysty sanomaan. Jos BMI on alle 13 niin siinä kohtaa ei ole mitään epäilyksiä. Kasvot ovat aivan kuopalla ja reidet ovat niin tikut ettei ole epäilyksiä. Vähän korkeammassa painossa ei pysty sanomaan ja anorektikko voi olla ihan normaalipainoinenkin.
Kyllä sairaan tunnistaa. Tärisee myös, kuin haavanlehti, koska kylmä ihan kokoajan.
Kyllä sen tunnistaa onko terve laiha vai sairas laiha. Anoreksia ei ole kuin masennus, ei se näy olemuksessa tai toiminnassa muutoin kuin jos viet hänet syömään.
Kaikki anorektikort eivät ole päässeet itselleen asettamaansa sairaaseen ihannepainoon, joten ei aina.
Mutta aika ajoin näkee ihmisiä, joista tietää, että kyseessä on anorektikko. Se äärimmäinen kapeus, luisuus ja kalpeus , sisäänpäinkääntynyt katse. Se näyttää hirvittävän sairaalta ja herättää säälin.
Voi siihen perimäkin vaikuttaa, jotkuthan on luonnostaan laihoja eivätkä liho millään.
Itse olen joskus toipunut anoreksiasta ja nyt eron jälkeen muutaman viikon sisällä se oireilu on pukannut tosi pahasti päälle. En oikein uskalla enkä halua syödä mitään, annokset on minimaalisia ja liikun liikaa. Mutta ainakin toistaiseksi olen normaalipainon sisällä eli en usko, että kukaan huomaa mitään.
Sitä tosiaan voi olla normaalipainoinen/ylipainoinenkin anorektikko, jostainhan se sairaus lähtee.
Pari kertaa elämässäni olen nähnyt kadulla keskitysleirivangin näköisen ihmisen. Uskon, että kyseessä oli anorektikko.
Se on järkyttävä näky.
Nukkaa niskassa ja käsivarsissa...on alkanut kasvattaa turkkia kun on niin viluinen
Vierailija kirjoitti:
Huonot hampaat.
Paljon mahdollista. Ei kokemusta, mutta olen ymmärtänyt jatkuvan oksentelun syövyttävän hampaita.
Mä olen ollut nuorena paksumpi ja 25v-29v alle 50kg, sitten ehkä n. 55kg joitakin vuosia ja tänään 53kg ja 36v. Tiedän etten syö tarpeeksi minkään ohjeen mukaan, mutta mulla ei vaan ole ollut näläntunnetta vuosiin. Olen semmoinen ryhditön laiha. Jos olisi edes selkä suorassa niin voisin olla ihan kivan muotoinen.
Oon aina ollut huono juomaan tarpeeksi nesteitä ja tässä iässä sekin alkaa näkyä, olen semmonen kuiva käntty. Kaikki muut mun perheessä (äiti, isä, sisko) on todella ylipainoisia ja tiedostan että mussakin asuu lihomisen pelko, pelkään että jos alkaisin syödä terveemmin, olisin kohta niinkun sisko. Sisko painaa 160kg. Olen myös hirveän nirso ja kun ei ole nälkä niin en syö mitään mikä ei aiheuta kuolaamista. Jos meen vaikka kebabille niin syön kyllå koko annoksen mutta sen jälkeen on yllätys yllätys, maha aika kipeänä.
Ei erotä. Voi olla perimältään laiha ja toisaalta suurin osa anorektikoista on taas lievästi ylipainoisia.