Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opiskelu ei vaan jaksa kiinnostaa sitten yhtään - viimeistä vaille valmis

Vierailija
18.01.2023 |

Ihan kaikki muu kiinnostaa, mutta ei opiskelu. Olen yliopistossa tehnyt paljon ylimääräisiä kursseja, joten älykkyydestä ei ole kiinni. AMK on suoritettu. Ei mitään merkittäviä oppimisvaikeuksia ole, muuta kuin lukihäiriö ja olenkin saanut tästä todistuksen. Minun pitäisi kaksi kurssia tehdä, joista toinen saattoi mennä läpi, mutta toisesta on jäljellä koe ja harjoitustyö.

Koska opintoni eivät ole edenneet enää hetkeen, niin joudun nyt opiskelemaan ei-opiskelijastatuksella. Lisäaikaa en saanut. Gradua pitäisi tehdä, mutta materiaalin luku (enkuksi) tuntuu niin haastavalta. Millä hitolla mä saan vuosien työn pakettiin ja motivoitua itseni tekemään tuota gradua ja vikaa kurssia?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ala? Voisitko ajatella, että elefanttikin syödään paloissa? Ensin kirjoitat yhden sivun gradun johdantoa.. aseta itsellesi pieniä tavoitteita kerrallaan.

Vierailija
2/7 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä auttaako, mutta kyllä toi kyllästyminen tulee lähes kaikille yliopisto-opiskelijoille.

Vedät vain sisulla gradun valmiiksi. Joka päivä kirjoitat useamman tunnin. Teet suunnitelman ja noudatat sitä. Täydellinenhän sen työn ei tarvitse olla, ja harva gradussa keksii mitään uutta ja ihmeellistä. Painat vain sisulla läpi, niin kuin muutkin tehtävät.

Palkkapussissahan se voi joskus näkyä, että olet jaksanut gradun loppuun tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sä pystyt siihen. Mulla oli sama tilanne vielä puoli vuotta sitten, mutta sain kuin sainkin rutistettua gradun valmiiksi ja opinnot kasaan. Mieti paljonko sua jää harmittamaan, jos opinnot jää viittä vaille valmiiksi? Olet tehnyt jo sen isoimman työn ja päässyt näin pitkälle. Mene sieltä mistä aita on matalin, kunhan saat edes jonkinlaisen tekeleen valmiiksi, se riittää. Yritä tehdä joka päivä tai ainakin useimpina päivinä viikossa jotain, vaikka kirjoitat yhden kappaleen tai luet muutaman sivun. Tai jos inspis iskee niin silloin rutistat jonkun pidemmän rupeaman. Jos ei millään etene, niin ehkä voit jutella ohjaajalle tai opintopsykologille? Et ole ainoa samassa tilanteessa oleva, moni tuskailee samojen asioiden parissa!

Vierailija
4/7 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prosessikirjoittaminen tekee kirjoitusosiosta helpompaa. Eli lähdetään liikkeelle ydinvirkkeistä, joita voi miettiä aluksi vaikka koko tutkielman verran, jolloin gradun rakenne on periaatteessa jo luonnosteltu. Tai sitten vaan muutama kerrallaan, ja sitten vaan kirjoitetaan virkkeiden pohjalta kappale kerrallaan. Varmasti osaat akateemisen kirjoittamisen tekniikat, jos opinnot ovat sujuneet kaikesta huolimatta ihan mallikkaasti. Joka tapauksessa prosessikirjoittaminen auttaa ainakin itseäni pilkkomaan pitkät tekstit helpommin lähestyttäviksi palasiksi. Tähän voi sitten vielä yhdistää pomodorotekniikkaa tai vastaavia.

Materiaalien etsimiseen ja lukemiseen tästä ei tietenkään ole juuri apua. Onko ongelmana enemmän se, että materiaalit ovat vieraalla kielellä, vai yleisesti ettei jaksa kiinnostaa tai saa aloitettua? Onko sulle tuttu esim. three-pass method? Jos ei ole tuttu, kannattaa ainakin kokeilla sitäkin. Materiaalien suhteenkin pomodoroilusta tai vastaavasta voi olla hyötyä, eli ajastimeen sopivan pituinen aika ja kun kello soi saa pitää tauon.

Vierailija
5/7 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko joku pienellä palkkiolla tai vastapalveluksella kääntää vaikeimmat tekstit suomeksi?

Vierailija
6/7 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tsempeistä. Näin minun täytyy tehdä. Oli egolle ehkä kolaus kun opiskeluoikeus loppui ja "tipuin koulusta ulos." Olen nyt opiskeluetujen ulkopuolella, en saa halpaa opiskelijaruokaa, enkä muita palveluja. Rahaa kuitenkin sain. Tukiasiat sain kuntoon, kun työtkin loppuivat. Mulla on myös terveydellisiä ongelmia (fyysisiä), mutta ne eivät painaneet yhtää opinto-oikeuden saamisessa kun ne opinnot ei ole edenneet. Mun opiskeluongelma on vaan jokin ihme kyllästyminen.

Vierailija
7/7 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa yhteyttä omaan graduohjaajaan ja jutella gradusta. Ohjaajan kanssa voisi tehdä ihan konkreettisen työsuunnitelman ja jakaa gradun pienempiin osiin ja tehdä yksi osa vaikka 2-3 viikossa. Näin gradu edistyy jo huomaamatta paljon.