Opettaja kieltää osallistumista koulu-uintiin
Olen yläasteella ja meillä alkoi nyt uintijakso liikunnassa, minulla on aina ollut liikunta 9 tai 10. Nyt meillä vaihtui opettaja tälle kevätkaudelle ja hän ei päästä minua uimaan ollenkaan vaikka itse haluaisin ja voisin.
Tänään meillä siis oli aamulla liikuntaa ja olin ehtinyt jo laittaa uimapuvun päälle ja oltiin kuuntelemassa opettajan ohjeita koska oli tarkoitus tehdä uimahyppyjä.
Opettaja pyysi minua tämän jälkeen sivuun ja sanoi ettei uskalla päästää minua uimaan koska jalkani ja käteni olivat ihan siniset.
Tämä on minulle normaalia ja käteni ja jalkani ovat usein ihan siniset tai harmaat jos palelen eikä minulla ole mitään sairautta, verenkierto vain on huonompi raajoissa mutta ei se edes aiheuta kipuja tai tunnu oikeasti miltään.
Yritin selittää mutta hän sanoi ettei kylmä selvästikään tee minulle hyvää ja lähetti minut uinnin ajaksi lenkille.
Ärsyttää ja pelottaa että tämä laskee numeroani, mitä teen kun vielä on pari viikkoa uintia tiedossa? Pitäisikö pyytää vanhemmilta joku lupalappu?
Kommentit (7)
Niin pitää tehdä.
Harmittaa että opettaja teki asiasta niin ison numeron, minua hävettää tämä muutenkin koska saan jatkuvasti siitä kommentteja. Näytän kuulemma ihan ruumiilta. Olen käynyt lääkärissä monta kertaa tämän takia eikä tosiaan ole mitään sairautta taustalla, olen vain todella herkkä palelemaan jopa helteillä.
Ap
Ymmärrän, että sinua ottaa päähän. Sinä olit kuitenkin valmis oppitunnille, olit ajoissa ja valmiina. Siksi tämän ei pitäisi vaikuttaa numerosi. Ymmärrän myös opettajaa: hän oikeasti tarkoitti parastasi. Olisi myös ollut hänelle hirveää, jos sinulle olisi tapahtunut jotain. Pahimmassa tapauksessa hän olisi menettänyt työnsä ha joutunut vankilaan. Pyydä siis vanhempiasi kirjoittamaan opettajalle ystävällinen viesti asiasta.
Ja muistathan: Kun opettaja huolehtii tässä asiassa, voit olla varma, että hän muutenkin pitää turvallisuudesta huolen. Joskus hyvä opettaja joutuu varmuuden vuoksi tekemään ikävän päätöksen, jotta olisi varma, että kaikki sujuu hyvin.
Yläasteen uimaopetuksessa ei tehdä mitään uimahyppyjä, joten olet aika oudossa koulussa, jos tuo on koko luokan ohjelmassa. UImataito ei edellytä hyppelyä.
Uimahyppyjä yläasteella. Joo ei ole.
Valkosormisuus, Raynaud'n ilmiö on tavallista. Esiintyy suvuttain ja enemmän naisilla. Jos on jatkunut pitkään ja asia jo tutkittu niin tarvitsee vain valistaa opettajaa. Kotoa lappu ei varmasti haittaa tilannetta.
Ohis mutta kyllä meilläkin harjoiteltiin hyppyjä yläasteella, ihan normaali luokka oli eikä urheiluluokka.
Tämä niinkin kauan aikaa sitten kuin vuonna 2019.
Kannattaa pyytää, että huoltaja selittää asian opettajalle. Asia selviää kyllä.