Miten saatte 200-400 sivuisen kirjan luettua viikossa?
Jos aikaa on lukea viikonloput + arki-illat. Kuinka monta sivua luette päivässä?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Onko kyseessä tenttikirja vai romaani?
Ennen tenttejä pikaluin yliopistossa varsinkin alleviivattuja tuon kokoisia kirjoja 4-5 päivässä ja yleensä vielä englanniksi... Huvikseni luen nykyään romaaneja hitaammin, koska haluan nauttia niistä.
Eri romaaneja suomen, englannin, saksan, japanin, ranskan ja ruotsin kielillä.
Vierailija kirjoitti:
200 sivua menee helposti illassa. Viiko varaaminen tuohon sivumäärään kuulostaa itselle liioittelulta.
Ajallisesti kuinka kauan tähän menee tunti vai pari tuntia?
Mikäli hyvä kirja niin helposti menee 100 sivua illassa
Kevyt lukeminen kuten dekkarit ja romaanit menee muutamassa tunnissa. Lukunopeuteni on noin 100 sivua tunnissa. Luin nuorena ihan älyttömän paljon, joten siinä se lukunopeus kehittyi. Parisataa sivuiseen kirjaan menee oari tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän menee päivässä? 200-400 sivua on vähän, ei tuohon mene kuin muutama tunti.
Niin että ymmärrät lukemasi ja luetko englanniksi myös?
Ymmärrän. Ja luen englanniksi myös. Saksaksi ja ruotsiksi menee kauemmin kuin muutama tunti.
Hienoa. En tarkoittanut epäillä sinua ja lukemistasi, mutta aloitan lukemisharrastuksen ensimmäistä kertaa, joten mietin miten kehittyisin harrastuksessa. :)
Tällä palstalla pitää kaikki lukea kettuilevaan sävyyn.
Lukemaan oppii lukemalla. Itse olen lukenut paljon lapsesta asti. Luin teininä viimeisen Harry Potterin n. 8h aikana. Se on yli 800s kirja.
Gradua kirjoittaessani opin lukemaan skannaamalla sivun. Siis niin että lukee "keskeltä" ja poimii sieltä olennaiset. Pystyin illassa "lukemaan" useamman tieteellisen teoksen näin. Mutta tämä ei oikein sovi viihdekirjallisuuden lukemiseen mielestäni. Itse ainakin haluan uppoutua tarinaan.
Onnea valitsemallasi tiellä. Lukeminen on mahtavaa ajanvietettä.
Luin alle viikossa 3 osaisen kirjasarjan jonka osissa oli sivuja seuraavasti
1. osa 514
2. osa 544
3. osa 592
Luin viime vuonna reilut 50 kirjaa, vähän alle kirjan viikossa, mutta se johtui siitä että kokopäivätyön lisäksi opiskelin elokuun loppuun saakka ja lisäksi minulla on luottamustehtäviä ja harrastuksia, joiden takia en pysty lukemaan joka ilta ja joinakin iltoina oli luettavana kokouspapereita ja opiskelumateriaaleja (opiskelukirjat eivät sisälly tuohon lukemaan). Seuraan lukemistani Goodreadsilla ja sen mukaan luin vuoden aikana 18 313 sivua. Lyhin kirja oli 175 sivua ja pisin 697. Keskimäärin tuo tekee vain noin 50 sivua illassa, käytännössä luen yleensä isompina palasina eli tänäänkin menee vielä loput yhdestä kirjasta, jossa on jäljellä aika tarkkaan sata sivua.
Olen lukenut aina. Opin lukemaan alle kouluikäisenä ja sillä aikaa, kun muut opettelivat lukemaan, pääsin itse aikoinani koulun kirjastoon lukemaan kirjoja. Ennen nettiä ja ennen nykyisiä kiireitä luin helposti 4-5 kirjaa viikossa. Luen suomeksi, englanniksi ja ruotsiksi. Minulla on kesken useita kirjoja samaan aikaan, tällä hetkellä kolme, kaksi englanninkielistä ja yksi ruotsinkielinen. Ruotsinkielinen ei oikein temmannut mukaansa, joten en ottanut sitä joululomalla reissuun mukaan. Sen sijaan ostin reissusta toisen englanninkielisen, jotta olisi jotain lukemista, mutta ei sekään oikein nappaa. Siispä aloitin pari päivää sitten toisen englanninkielisen ja sen luen tänään loppuun. Jos kirja ei kiinnosta, minulle ei ole ongelma jättää sitä kesken. Kesken jääneet kirjat eivät sisälly Goodreadsin tilastoihin.
Ap:lle vinkki: aloita kiinnostavista kirjoista. Älä yritä lukea mitään "hienoa" tai vaikeaa vaan valitse kirjoja, jotka tempaavat mukaansa. Omalla kohdallani dekkarit ovat sellaisia. Lukemisen iloa!
Vierailija kirjoitti:
Mitä pitäisi lukea? Joku normi romaani menee 3 sivua minuutissa tahtia. Joku tieteellinen artikkelikirja vieraalla kielellä hitaammin. Mutta kyllä siinäkin parisataa sivua parissa tunnissa lukee.
Typerä kysymys. Miksi ei? Aloitan lukemisen uutena harrastuksena enkä ole ennen harrastanut lukemista.
Vierailija kirjoitti:
Luin viime vuonna reilut 50 kirjaa, vähän alle kirjan viikossa, mutta se johtui siitä että kokopäivätyön lisäksi opiskelin elokuun loppuun saakka ja lisäksi minulla on luottamustehtäviä ja harrastuksia, joiden takia en pysty lukemaan joka ilta ja joinakin iltoina oli luettavana kokouspapereita ja opiskelumateriaaleja (opiskelukirjat eivät sisälly tuohon lukemaan). Seuraan lukemistani Goodreadsilla ja sen mukaan luin vuoden aikana 18 313 sivua. Lyhin kirja oli 175 sivua ja pisin 697. Keskimäärin tuo tekee vain noin 50 sivua illassa, käytännössä luen yleensä isompina palasina eli tänäänkin menee vielä loput yhdestä kirjasta, jossa on jäljellä aika tarkkaan sata sivua.
Olen lukenut aina. Opin lukemaan alle kouluikäisenä ja sillä aikaa, kun muut opettelivat lukemaan, pääsin itse aikoinani koulun kirjastoon lukemaan kirjoja. Ennen nettiä ja ennen nykyisiä kiireitä luin helposti 4-5 kirjaa viikossa. Luen suomeksi, englanniksi ja ruotsiksi. Minulla on kesken useita kirjoja samaan aikaan, tällä hetkellä kolme, kaksi englanninkielistä ja yksi ruotsinkielinen. Ruotsinkielinen ei oikein temmannut mukaansa, joten en ottanut sitä joululomalla reissuun mukaan. Sen sijaan ostin reissusta toisen englanninkielisen, jotta olisi jotain lukemista, mutta ei sekään oikein nappaa. Siispä aloitin pari päivää sitten toisen englanninkielisen ja sen luen tänään loppuun. Jos kirja ei kiinnosta, minulle ei ole ongelma jättää sitä kesken. Kesken jääneet kirjat eivät sisälly Goodreadsin tilastoihin.
Ap:lle vinkki: aloita kiinnostavista kirjoista. Älä yritä lukea mitään "hienoa" tai vaikeaa vaan valitse kirjoja, jotka tempaavat mukaansa. Omalla kohdallani dekkarit ovat sellaisia. Lukemisen iloa!
Kiitos sinulle. :) Mukavaa iltaa.
Hei hei... lukeminen on eri asia kuin esim maratonille treenaaminen.
Harvempi laskee sivuja, kyse on kokemuksesta. Aloita sinua kiinnostavasta kirjasta, oli siinä sitten 75 tai 750 sivua.
Pistä sekuntikello ja älylaitteet pois.
Ota rennosti.
Aloita, lue kappale tai miten kirja onkaan jaoteltu, vaikka 30 ekaa sivua, ja tunnustele.
Mikä on fiilis? Yllättikö alku? Onko hyvä, viekö mukanaan vai pitääkö etäällä?
Yleensä kannattaa alun jälkeen vielä jatkaa vaikka sisulla koska joskus tarina (tai sen puute) hahmottuu hitaasti.
Onko sinulla jo kirja valittuna?
Jos ei, niin täällä vauvalla on ketju (Mikä kirja sulla on kesken juuri nyt?) jossa on satoja suosituksia.
Lukemisen iloa!
Vierailija kirjoitti:
200 sivua menee helposti illassa. Viiko varaaminen tuohon sivumäärään kuulostaa itselle liioittelulta.
-
Sama täällä. Netin lukunopeustesti kertoi entisen ahmattilukijan (meikun) lukunopeudeksi noin neljä kertaa keskivertolukijan vauhdin. Toimii käytännössäkin, töissä tai kokouksissa kun saa paprun, useimmiten pitää piiitkään odotella, että viimeiset saavat tavattua paprun läpi. Asia näyttää vielä kovasti korostuvan, jos kyseessä on vieraskielinen teksti.
Riippuu todella paljon siitä, miten mukaansatempaavaa, koukuttavaa tai helppolukuista teksti on. Tai toisin päin, onko hankalaa, asiapitoista, monimutkaista, raskasta tms. Visuaalinen puolikin vaikuttaa, on väsyttävämpää lukea tiheää pientä pränttiä kuin miellyttävän näköistä sivua.
Luin eilen illalla lähes yhdeltä istumalta 300 sivua, oli niin vetävä kirja, ja väljästi taitettu.
34 jatkaa että luin jo lapsena ja sittemmin teininä Harry Pottereita parissa päivässä. Eihän niitä malttanut laskea käsistään, nukuin vaan välillä. Narnian tarinoita muistan myös lukeneeni aamuun asti.
Rakastan vetäviä tarinoita. Jotkut sinänsä kiinnostavat tietokirjat saattaa jäädä pyörimään kuukausiksi.
Minä luen tavallisella kirjasinkoolla painettua romaania noin 50 sivua tunnissa. Sitten, jos on jokin jännittävä kirja, saatan lukea kaksinkertaisella vauhdilla, mutta silloin yleensä juonen kannalta epäolennaiset jutut jäävät pienemälle huomiolle. Joissakin kirjoissa (kuten Taru sormusten herrasta) ne ovat kuitenkin suuri osa kirjan hienoutta.
Äänikirjojen lukijat lukee noin 35 sivua tunnissa. Se on hyvä tahti jos haluaa keskittyä kunnolla tarinaan ja kirjaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän menee päivässä? 200-400 sivua on vähän, ei tuohon mene kuin muutama tunti.
Niin että ymmärrät lukemasi ja luetko englanniksi myös?
Ymmärrän, mutta tietysti nopeuteen vaikuttaa sekin miten kiinnostavaa teksti on ja imaiseeko se sisäänsä. Käsittääkseni kyse on nyt harrastuslukemisesta? Minulla tuo muutama tunti pitää sisällään sen, että palaan joihinkin kohtiin uudelleen. Olen lukenut 5-vuotiaasta saakka paljon, ja siinä noin 10-15-vuotiaana meni helposti satoja kirjoja vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pitäisi lukea? Joku normi romaani menee 3 sivua minuutissa tahtia. Joku tieteellinen artikkelikirja vieraalla kielellä hitaammin. Mutta kyllä siinäkin parisataa sivua parissa tunnissa lukee.
Typerä kysymys. Miksi ei? Aloitan lukemisen uutena harrastuksena enkä ole ennen harrastanut lukemista.
Kysyinkin mitä aiot lukea, en miksi! Lukeminen on hyvä harrastus. Suosittelen ihan omaa tahtia ja hyvää kirjaa. Minun lempikirjani on Sinuhe egyptiläinen.
Vierailija kirjoitti:
Äänikirjojen lukijat lukee noin 35 sivua tunnissa. Se on hyvä tahti jos haluaa keskittyä kunnolla tarinaan ja kirjaan.
Mä en pysty kuuntelee äänikirjoja kun ne lukee niin hitsaasti. En vaikka nopeuttaisi.
- eri
Jos verbalisoi tekstin mielessään niin lukunopeus saattaa olla lähellä puhenopeutta.
Jos on tottunut hahmottamaan lukemansa abstraktisti mielessään niin voi lukiessaan voi "nähdä" useamman rivin tai jopa kappaleen kerralla - tämä edellyttää että lukeminen on kehittynyt täysin automaattiseksi, eikä katse siis enää liiku sana sanalta vaan isompia pätkiä kerrallaan.
Lieneekö tuo enää aikuisiällä opittavissa, huvikseen lukiessa on kumminkin ihan sama miten nopeasti lukee, kunhan siitä vaan saa hupia. Hitaammalle lukijalle voi sopia hiukan toisenlainen kirjallisuus kuin nopealle lukijalla. Onhan opiskelutekniikkojakin montaa sorttia.
Eli lue sitä kirjallisuutta mistä pidät, äläkä piittaa miten tai mitä joku muu lukee.
Riippuu täysin kirjasta.
Ammatti- tai tenttikirjallisuus vie enemmän aikaa, kun ymmärryksen syntyminen vaatii pysähtelyä ja pohtimista. Jos kieli on vielä englanti, vie sen vielä jonkin verran enemmän, kun keskittyminen pitää pilkkoa sopiviin osiin. Viimeksi taisin lukea reilut 300 sivuisen englanninkielisen tenttikirjan kolmessa päivässä, käytin tähän päivisin aikaa ehkä jotain 4h, iltaisin teen ihan muuta.
Vastaavan mittainen romanssi meneekin sitten kerralla yhdessä illassa, jos on oikein hyvä kirja.