Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miltä tuntuu asua ulkomailla?

Vierailija
17.01.2023 |

Mikä parasta/huonointa?

Kommentit (765)

Vierailija
581/765 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä siksi lähtenyt Suomesta, että siellä olisi jotenkin ankeaa, vaan siksi, että olin utelias ja menin lopulta naimisiin saksalaisen miehen kanssa. Asun ja pysyn Saksassa  ja pidän Etelä-Saksaa tosi hyvänä kolkkana Euroopassa. Mutta on Suomikin hyvä ja voisin kai siellä asuakin, vaikkakaan halua siihen en nyt tunne. On asioita, jotka Saksassa on paremmin (terveydenhoidon saatavuus, perheiden tukeminen jne) ja jotka ovat Suomessa paremmin (työttömänä oleilu helpompaa, vähemmän pokkurointia, koskematonta luontoa jne).

Molemmissa on paljon hyvää, Etelä-Saksan ilmastosta pidän enemmän. Siitä, että on selkeät 4 vuodenaikaa ilman ääripäitä ja että kevät ei tarkoita jatkuvaa loskakeliä. Ja on myös asiota, joista pidän Suomessa enemmän, esim. että koulu ei ole niin rankkaa.

Päivähoidon saatavuus ja laatu on ollut huippuhyvää täällä Saksassa eikä sen puuttumisen vuoksi olisi kenenkään tarvinnut jäädä kotiin. Työtä on omallakin alalla ollut hyvin. Suomessa käydessäni ihastelen yhä sitä arkipäivän desig-tuotteita ja ihmisten mutkattomuutta. Jos asuisin Suomessa, maksaisin myös vähemmän(!) veroja. Saksan ja monien muiden Keski- ja Pohjoismaiden tuloverotus on huomattavasti Suomea korkeampi. Toisaalta Suomessa sitten verotetaan oikein olan takaa kaikesta muussa mahdollisesta.

Suomessa voisin hankkia samalla rahalla kivomman asunnon, sillä eteläisessä Saksassa ne maksavat nykyään todella paljon enemmän. Se on ehkä se syy, että voisin hyvinkin muuttaa joskus eläkeläisenä Suomeen. Tosissani sitä en kuitenkaa harkitse. 

Mutta varsinaiseen kysymykseen: tuntuu ihan hyvältä asua "ulkomailla" ja tuntuu ihan hyvältä olla välillä Suomessakin.

Vierailija
582/765 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ulkomaasta. Ei kai se joka maassa samalta tunnu. Itsella tuntuu normaalilta elamalta kun on asunut maassa jo vuosikymmenia. Toita on tehty, veroja maksettu, asuntolaina otettu ja maksettu jo poiskin. Menty naimisiin, erottu, ja uudestaankin astuttu vihille. Ihan tavallista elamaa siis.

Jaha, asut siis ääkkösettömässä maassa!

Oikein arvattu :) ja kuten joku jo sanoikin, niitahan riittaa. Kun kirjoittelen koneelta, laitan umlautit mutta puhelimella en vaivaudu. Saanee minun sepustuksista selkoa ilmankin.

Mikä ihmeen puhelin sinulla oikein on kun on noin vaikeaa vaihtaa näppäimistö? Eikö sinulla ole sitä maapallokuvaa siinä näppäimistössä? Yksi painallus ja ääkköset tulevat esiin ja suomalaiset sanaehdotukset..

Älµkääpiöitä on niin paljon, varsinkin suomalaisten joukossa. Yksi ei osaa kännykässä nappia painaa.

Mita nappia Suomessa myytavissa kannykoissa painetaan etta pystyy kirjoittamaan kiinaksi?

Valitaan halutut näppäimistöt asetusten kautta ja ns. pikavalikosta valitaan ne sitten käyttöön kun jossain sovelluksessa haluaa kirjoittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/765 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka sanoo, että kaikki on ihanaa eivät ole vielä asuneet tarpeeksi kauan ulkomailla. :)

No mulla on nyt 21 vuotta takana, toki en sanokaan että "kaikki" on ihanaa - vain 99% on :).

Minulle saarnattiin ennen lähtöä että kyllä se arki maahan lyö sielläkin ja odota vaan niin tulet maitojunalla takaisin. Eipä ole kumpaakaan tapahtunut. Elämänlaatu parani moninkertaisesti ja yhä edelleen nautin täällä olosta. Maita on takana 4, kaikissa enemmän hyvää kuin huonoa. Kaikista on oppinut, mitään suuria ongelmia ei ole ollut, eikä koti-ikävä vaivaa. Ihanaa herätä aamulla ja lähteä töihin.

Kuinka kauan sä oot asunut kussakin maassa? Äkkiseltään tulee mieleen, että jos on noin monessa maassa ehtinyt asua tuossa ajassa, niin useammassa ei ole ehtinyt uutuudenviehätys vielä edes kulua.

Ei sillä, hyvää elämä ulkomaillakin on, aika samanlaista kuin Suomessa monella tapaa (tehdään töitä, kokataan, pestään pyykkiä, nukutaan), mutta kyllä mä vähän ihmettelen sitä, miten voi asua jossain maassa 20 vuotta ja sanoa, että ei siellä ole oikeastaan mitään huonoa ja Suomessa ei oikeastaan mitään hyvää.

Kyllä molemmista mulle ainakin löytyy sekä hyvää että huonoa. Esim. täkäläisistä en oikein osaa aina lukea, mitä ne oikeasti tarkoittaa, vaikka olen reilun puoli vuosikymmentä nyt harjoitellut ja kieltäkin puhun sujuvasti. Suomessakin jauhetaan paskaa, mutta silti kommunikointi on jotenkin paljon vähemmän peiteltyä kuin täällä.

Toisaalta taas esimerkiksi se, kuinka joustavia täällä ollaan (hyvin monenlaiset tilanteet saadaan sujumaan, kun ei pingoteta, vaikka kaikki säätää mitä sattuu), on ehdottomasti hyvä puoli Suomeen verrattuna. Tähän kesti kyllä tottua aika pitkään, ja vieläkin joutuu välillä rauhoittamaan itseään tietoisesti. 😅

1 v, 1,5v, 2v ja nyt sitten 16,5 viimeisimmässä. Ei minulla ihan oikeasti ole paljoakaan pahaa sanottavaa, edes tästä nykyisestä asuinmaasta. Joo jotain byrokratiaa on joskus hankala hoitaa, en laske tuollaista huonoksi puoleksi kun kerran parissa vuodessa joutuu käymään jossain virastossa.

Suomessa masensi ja ahdisti, en saanut kavereita, olin aina kolmas pyörä tai ulkopuolinen. Ulkomailla minut on aina otettu mukaan porukkaan enkä ole ollut päivääkään yksinäinen (yksin toki). Töitäkin riittää ja palkka, edut, sekä esim terveydenhuolto ovat moninkertaisesti parempia. Täällä kotona on hyvä olla. Ei se tarkoita että Suomessa ei ole "mitään" hyvää, se tarkoittaa vain että minä löysin paikkani muualta.

Mielenkiinnosta, missä päin maailmaa asut? Mulla on juuri tuo ongelma, että saan täällä pintapuolisia kavereita, mutta en mitenkään uusia ystäviä (vanhojen kanssa olen kasvanut erilleen). Ehdotan tekemistä vapaa-ajalla, kyselen ihmisiä kirjastoon opiskelemaan jne. mutta ei ihmisiä näytä kiinnostavan tutustua syvällisemmin.

Viestini oli hieman epäselvä, en siis Suomessa oikein saa ystäviä.

Vierailija
584/765 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ulkomaasta. Ei kai se joka maassa samalta tunnu. Itsella tuntuu normaalilta elamalta kun on asunut maassa jo vuosikymmenia. Toita on tehty, veroja maksettu, asuntolaina otettu ja maksettu jo poiskin. Menty naimisiin, erottu, ja uudestaankin astuttu vihille. Ihan tavallista elamaa siis.

Oikein arvattu :) ja kuten joku jo sanoikin, niitahan riittaa. Kun kirjoittelen koneelta, laitan umlautit mutta puhelimella en vaivaudu. Saanee minun sepustuksista selkoa ilmankin.

Mikä ihmeen puhelin sinulla oikein on kun on noin vaikeaa vaihtaa näppäimistö? Eikö sinulla ole sitä maapallokuvaa siinä näppäimistössä? Yksi painallus ja ääkköset tulevat esiin ja suomalaiset sanaehdotukset..

Älµkääpiöitä on niin paljon, varsinkin suomalaisten joukossa. Yksi ei osaa kännykässä nappia painaa.

Mita nappia Suomessa myytavissa kannykoissa painetaan etta pystyy kirjoittamaan kiinaksi?

Valitaan halutut näppäimistöt asetusten kautta ja ns. pikavalikosta valitaan ne sitten käyttöön kun jossain sovelluksessa haluaa kirjoittaa.

Mä en keksi yhtään syytä, miksi jotain vauva-palstaa varten pitäisi vaihtaa näppäimistön kieltä. Lukutaitoinen ihminen kykenee lukemaan täysin vaivatta tekstiä, vaikkei siellä niitä muutamaa hassua puuttuvaa ään pilkkua olekaan.  

Vierailija
585/765 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On erilaisia kännyköitä ja kiinaa on useita eri kieliä.  Mutta periaatteessa näin: Asetukset - Yleinen hallinta - Kieli. Lisää kieli. Aukeaa valikko, valitse jokin niistä, missä on .

Vierailija
586/765 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaanko näin, että lomaviikko ulkomailla on riittävä. Tuntuisi ahdistavalta jos joutuisi kauemmin olemaan pois suomesta, tuon viikon jälkeenkin voi aina jo todeta, että kyllä se kotimatka on paras matka. En siis missään nimessä asuisi siellä. Tiedän että en vastannut aivan suoraan kysymykseesi, mitta ymmärsit varmaan pointtini.

Vierailija
587/765 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole maksanut tuloveroa mihinkään maahan koska töissä kansainvälisessä järjestössä ulkomailla. Toki Suomessa syntyneestä tulosta verot maksan Suomeen. 

Samoin. Suomesta saaduista palkoista ja pääomatuloista maksan verot Suomeen. Ei Suomen veroprosentti mitenkään suuri ole. 

Aningen är dina inkomster från Finland små eller din organisationsförmåga svag. Det finns ingen orsak att betala skatter till Finland på inkomster därifrån om man inte bor där. Annat än om de är så små att kostnaden är försumbar.

Tuo verotusmaan määräytyminen ei ole aivan noin yksinkertainen asia kuin kuvittelet. Pelkän asumisen lisäksi vaikuttavat muutkin oleelliset siteet, kuten oma talo tai asunto sekä suomalaisen työnantajan palveluksessa työskentely. Huomaa myös, että suomalainen keskipalkka voi olla joissakin maissa iso palkka, jota verotetaan korkeimman veroprosentin mukaan. 

Koskas te ruotsalaiset liitytte Suomeen? 

Vierailija
588/765 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin usassa 2 vuotta. Parasta oli naiset. Ne oli avoimia ja tulivat juttelee ja niihin oli helppo tutustua. Jos oli juhlat niin tutut naiset kyllä pyysi mukaan juhlimaan. Ihan päinvastaisia naiset on suomessa, tylyjä ja mököttäjiä eikä suomalaisille naisille voi jutella eikä tutustua.

Vierailija
589/765 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin iPhonessa maapallon kuvaa ja sitten keyboard settings ja valitaan ihan mikä tahansa kieli.

Vierailija
590/765 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä onnistuu. En tosin tiedä mitä tuossa lukee.

Vierailija
591/765 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä onnistuu. En tosin tiedä mitä tuossa lukee.

Jaaha, palsta ei hyväksynytkään kiinalaisia merkkejä.

Vierailija
592/765 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisenä vuotena kaikki oli hienoa ja ihmeellistä, monet asiat huvitti. Sitten alkoi tottua, ja muutaman vuoden jälkeen alkoi tajuta että hitto, Suomessahan onkin perusasiat itseasiassa todella hyvin. Vuosi vuodelta ärsytti monet asiat enemmän ja oli todella upeaa palata Suomeen 10 vuoden jälkeen.

Mulla just päinvastoin, vuosien myötä todellakin tajunnut kuinka HUONOSTI suomessa asiat on, ja kuinka aivopestyjä suurin osa suomalaisista on. En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa näille äärettömän naiveille luuloille, kuten "vain Suomessa ........kaikissa Euroopan maissa ja monissa sen ulkopuolellakin julkinen terveydenhuolto on suunnattomasti parempaa kuin suomessa, ja HALVEMPI sen käyttäjälle.

Myös se, kuinka uskomattoman hyvin sekä julkiset että yksityiset palvelut voivat toimia, kuinka paljon muualla on töitä, jne jne ovat asioita jotka alussa yllättivät. Nyt lähinnä säälittää suomen tilanne ja sinne jäämään aivopestyt ihmiset.

Meillä on melko alhainen syntyvyys.   Vaikka olemme onnellisuuden piikkipaikalla.

Vierailija
593/765 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole maksanut tuloveroa mihinkään maahan koska töissä kansainvälisessä järjestössä ulkomailla. Toki Suomessa syntyneestä tulosta verot maksan Suomeen. 

Samoin. Suomesta saaduista palkoista ja pääomatuloista maksan verot Suomeen. Ei Suomen veroprosentti mitenkään suuri ole. 

Aningen är dina inkomster från Finland små eller din organisationsförmåga svag. Det finns ingen orsak att betala skatter till Finland på inkomster därifrån om man inte bor där. Annat än om de är så små att kostnaden är försumbar.

Tuo verotusmaan määräytyminen ei ole aivan noin yksinkertainen asia kuin kuvittelet. Pelkän asumisen lisäksi vaikuttavat muutkin oleelliset siteet, kuten oma talo tai asunto sekä suomalaisen työnantajan palveluksessa työskentely. Huomaa myös, että suomalainen keskipalkka voi olla joissakin maissa iso palkka, jota verotetaan korkeimman veroprosentin mukaan. 

Vi väntar att Finlands ska först gå med i Nato. 

Vierailija
594/765 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut vain kuudessa maassa. Väkisinkin tulee tietty juurettomuus työkomennusten määräaikaisuuksista, mikä haittaa pysyvämpien ystävyyssuhteiden solmimista - miksi yrittääkkään solmia, kun kuitenkin kohta lähtee. Myös huonoa että Suomeenkin katkeaa suhteet sukulaisiin ja ystäviin - toisaalta, vain ne kaikkein aidoimmat kultapalat säilyvät. Kuuden maan jälkeen minulla on yksi ystävä niissä. Fb-kavereita ei lasketa. Ja kun kotiSuomessa yrittää kertoa sukulaisille mitä erilaisimmista kokemuksista eksoottisilla ulkomaan matkoilla, ei niitä tippaakaan kiinnosta: mikä oikein luulet olevasi -asenne tulee helposti esiin.

Hyvää on seikkailu, paremmat tulot, ja se että oppii pärjäämään missä tahansa ja tietämään ne asiat mistä pitää ja arvostamaan niitä sekä ulkomailla ja Suomessa. Saa valtavan vision asioihin varsinkin jos asuu hyvin erilaisissa maissa kuin kotimaa. Arvostan esim. puhdasta vettä yli kaiken. Sitä, että Suomessa vedetään vessa juomavedellä, ei suomalainen ymmärrä arvostaa. Muutenkin Suomen arvostus voi kasvaa ulkomailla ainakin siihen asti kun se vuokrattu kesämökki Suomessa osoittautuu todella tylsäksi paikaksi hyttysten inistessä kylmässä sateessa ympärillä.

Matkailu avartaa, sanotaan. Voi olla mutta kyllä se yhtälailla sulkee monta ovea.  

Vierailija
595/765 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin on se kuherruskausi, kaikki on jännittävää ja uutta ja intoa riittää, sitten tulee jonkinlainen ristiriitainen vaihe kun alkaa tajuta uuden maan huonoja puolia ja ne alkaa ärsyttää. Sitten niihin tottuu ja tunteet tasaantuu. Arki on arkea ulkomaillakin.

Kyllä se ulkomaan arki on vaan aivan eri asia kuin Suomen arki oli minulle. Kuvitteellinen onnellisuusprosentti pyörii n. 99% tienoilla täällä. Suomessa se oli minulle jotain 20%.

Enpä minä  tuolla tarkoittanut etteikö arki voisi olla onnellista missä tahansa, ulkomailla tai Suomessa. Se on lähinnä asennekysymys miten elämänsä järjestää ja mikä on mielentila/tahtotila. Sitä tarkoitin että samoja käytännön asioita sitä arjessa tapahtuu, asuipa missä tahansa. Meitä oli useampia suomalaisia jotka lähtivät samaan paikkaan töihin aikanaan. Siellä oli muutamia jotka eivät pystyneet sopeutumaan sikäläisen työelämän ja muunkin elämän erilaisuuteen ja  ja jotka sitten palasivatkin Suomeen jo muutaman viikon kuluttua kun olivat niin tyytymättömiä kaikkeen.

Vierailija
596/765 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse viihdyn nykyään Ruotsissa, avoimepia iloisia ihmisiä ja kultuuritarjontaa enemmän, kuin tarpeeksi.

Täällä otetaan lunkimmin, ei jännitetä turhista, elämä kantaa...

Vierailija
597/765 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jäin kaipaamaan Hollannista (kukka-alue) oli ihmisten välittömyys ja aito kiinnostus luoda ystävyyssuhteita. Minulla on edelleen 20 v jälkeen (pois muutosta) 3 hyvää hollantilaista ystävää ja olemme kyläileet toistemme luona pari kertaa ja nykyisin pidämme yhteyttä teamsin kautta - 2 perhettä vieraili luonamme USAssa.  Ja mitä en kaipaa oli suuri ihmismäärä, joka paikassa missä kävi esim. torilla käynti, iltakävely merenrannalla, vierailu eläintarhassa yms. mutta siihenkin tottuu.

USA, New York, vuosilta en jäänyt kaipaamaan mitään sillä lapseni olivat ala-asteikäisiä ja se rajoittaa elämää (lapset viedään ja noudetaan koulusta vaikka asuimme lähiössä ja koulu oli 300 m päässä kodistamme). Siellä paras tuttavani oli naapuri eläkkeelle jäänyt opettaja ja hänen kanssaan saatoin keskustella tavallisista asioista. Muiden tuttavien kanssa kaikki oli "Great" heitä ei kiinnostanut muu. Perheemme periaatte oli maassa maan tavalla mutta amerikkalaiset tavat eivät vakuuttaneet. Vanholliset asenteet tasa-arvoon (puheissa great mutta käytännössä ??) työelämä tunki kotiin monella tasolla ja kuluttamiseen kyllästyi äkkiä (shoppailu, ravintolat, huvipuistot).

Haluaisin vielä asua ulkomailla mutta vasta kun lapseni elävät aidosti itsenäistä elämää joten varmaan sitten eläkkeellä.

Vierailija
598/765 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaako enää ketään vai menikö jo riitelyksi?

Omia huomioita yleisellä tasolla toisesta Euroopan maasta(jossa olen asunut pariin otteeseen):

Hyvää elämää on myös ulkomailla. Arki on ehkä rutinoituneempaa ja työpäivät ja koulupäivät pidempiä. Lapsiperheitä tuetaan enemmän ja koulu on rankkaa, alkaa todella aikaisessa vaiheessa mutta toisaalta päivähoidosta ei joudu maksamaan mitään (Suomessa maksoimme kahdesta lapsesta n.500€/kk, pikkukoululaisen iltapäiväkerho 120€/kk).

Palkkataso on matalan koulutuksen aloilla reippaasti pienempi kuin Suomessa mutta koulutetuille on tarjolla parempia töitä ja palkkaa.

Ystäviä on enemmän ja perhettä ja parisuhdetta arvostetaan enemmän kuin keskimäärin Suomessa. Treffikutsuja tulee ihan hirmuisesti ja ihmiset pariutuvat jotenkin enemmän, aina pitäisi olla suhteessa.

Oli yllätys, että työkaverit kutsuu kylään ja juhliin koko perheen! Suomessa juhlat ja illalliset on usein suljettuja vain oman perheen tai kavereitten juttuja.

Perhelääkärisysteemi! Mutta toisaalta, jokaisesta sairaslomasta pitää näyttää todistus. Ei ole myöskään selvää, että sairaana nautitaan palkkaa kuten Suomessa ainakin aiemmin.

Vesi ja sähkö kallista. Sadevettä käytetään pesuvetenä yleisesti. En tykkää. Ruoka on keskimäärin tuoreempaa, leipomokulttuuri ja lihatiskit jne

Asuminen maaseudulla lähes samaa hintaa kuin Helsingissä. Täällä pystyy autotonkin asumaan maaseudulla, sillä bussit ja junat kulkee.

Luontoa ei ole, metsät on puistoja ja todella hoidettuja metsiä. Suomen maaseutu on jotain aivan käsittämätöntä. Kaikki merenrannat ja järvet on valjastettu huvikäyttöön, mitä en ollut tajunnut. Oli aikamoinen yllätys käydä meren rannalla kun odotin samanlaista yleistä uimarantaa kuin Suomessa.

Uimahallissa on pakko käyttää uimalakkia ja uikkarit vaihdetaan omissa kopeissa.

Suomessa ulkoillaan ja liikutaan enemmän. Paljon enemmän. Lapset puistoilee säässä kuin säässä. Täällä ei todellakaan. Edes varusteita ei moiseen ole.

Asunnot on kylmiä. Kuumavesipullot yleisesti käytössä. Tai ainakin itse käytän.

Tervehtiminen ja keskusteleva käytös ovat itsestäänselvyys. Koskee sekä lapsia että aikuisia. Suomessa tuntuu että käytös on aina jotenkin vaivaantunutta. Toiset lapset on niin ujoja etteivät uskalla tervehtiä vielä edes kouluiässä.

Kaikkialla on hyvät ja huonot puolensa. Pitää osata nauttiae niistä hyvistä ja sopeutua! Tässä ihan pintaraapaisuna mitä äkkiseltään tuli mieleen. Eurooppa on kulttuurillisesti aika samanlaista kuitenkin lopulta, mielenkiintoisempaa on Lukea kokemuksia muilta mantereilta.

Vierailija
599/765 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alkanut myös haaveilemaan Keski-Eurooppaan muuttamisesta. Suomessa tympii ihmisiin tutustuminen (tai sen puute, kun on liian hankalaa) ja tietynlaisten mahdollisuuksien puute (Suomessa esim. vapaa-ajan viettäminen on aika säästä riippuvaista). 

Vierailija
600/765 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tack, jag är väldigt mycket medveten om allt det du skriver om. I Finland försöker man hålla människ...kröhömskttebetalarna fast i all oändlighet. En finsk medellön beskattas inte hårdare i något annat europeiskt land än just i Finland. Kom ihåg alla tilläggskostnader mellan bruttolönen och köpkraften.

Om man har betydande mängder arbets- och kapitalinkomster från Finland och betalar skatt på dem till Finland, medan man är permanent skriven utomlands, så har man bara ordnat sina saker dåligt. Om det är frågan om småpotatis kan arrangemangen kosta mera än nyttan.

Vilken är orsaken till att du vill mucka till gräl genom personangrepp? Är det i finnarnas DNA?