Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi ei - nopeat sormet eli siis TÄYTEKAKKU ILMAN KANANMUNAA??

16.11.2006 |

Meillä alkaa 1vee synttärit lähestyä - miten voin tehdä täytekakun ilman kananmunaa vai voinko ollenkaan?

Kokeilin eilen yhtä munatonta ja maidotonta kakkuohjetta (löytyi jostain pirkanmaan marttojen sivuilta) ja siitä kyllä tuli ihan ihmeellinen kuivakakun ja pullan sekoitus. Ongelmana siis kuohkeuttaa sillä tavallisessa kakussa tai kääretortussahan kananmuna-sokerivaahto tekee sen kuohkeuden.

Auttakaa kokeneemmat!!!

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

osoitteesta www.finfood.fi löytyy erikoisruokavaliota noudattaville ihan kivoja reseptejä. Keittokirja ja sieltä erityisruokavaliot ja kananmuna-allergia.

Suora linkki yhteen täytekakkuohjeeseen, jolla on onnistunut ihan hyvin:

http://www.finfood.fi/finfood/ff2.nsf/0/AD46ED931FFD8164C2256CB80049791…

-Tintti

Vierailija
2/6 |
18.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos siitä! Tuo kakkuohje oli vaan ihan sama, jota olen jo kokeillut - selasin tuota Finfoodin ohjekirjaa ja vertasin vähän tuohon muffinsiohjeeseen jossa rasva ja sokeri " vaahdotetaan" keskenään. Saisikos sillä kuohkeutta kakkuun?

Onko joku muu kokeillut tuota tai muuta??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
18.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko oli tulla kuitenkin kommentoimaan, vaikka voi hiukan masentavaa ollakin... ;-/

Mun keskimmäinen alkoi vasta 6-7-vuotiaana syödä (Allergiasairaalan altistusten ja varmistusten jälkeen) munallisia tuotteita, eli nyt vasta on voitu tehdä tavallista kakkua (nyt on 8v eikä oikein vieläkään mielellään syö munallisia tuotteita, mieluummin ilman ja " pelkkää" kananmunaa ei tulisi hänen mieleenkään maistaa - ja kypsentämättömästä tai " vaillinaisesti" kypsennetystä saa minusta ihan oikeasti vieläkin oireita...) Ja siis tuon pitkän esipuheen jälkeen mun on pakko sanoa, etten yhtenäkään syntymäpäivänä (tai muuna juhlana) ole onnistunut tekemään h y v ä ä munatonta kakkua... Saatan hyvinkin olla tumpelo ja toivon, että jostain saat oivan ohjeen, mutta itse olen kokeillut useita ja jotkut (etenkin alkuaikojen tuotokset...) ovat olleet liki syömäkelvottomia. :-( Muistan hämärästi onnistuneeni yhden kerran tekemään jonkinlaisen suklaakakun sorttisen, joka oli siedettävää, mutta aivan järkyttävän makeaa.

Noh, siis oma vinkkini ikävä kyllä on jäätelö - jos vain maito käy. Siihen olemme päätyneet useimmiten. Litran paketteja pilkkomalla ja yhdistelemällä saa jätskistä vaikkapa junan mallisen. Koristeeksi sitten vaikkapa englanninlakuja tms.

Juuri tänään tein meidän huomisia synttärikemuja varten ensimmäistä kertaa jälleen uuden reseptin mukaisen kakun kuopukselle, joka on maito-, vilja- ja muna-allerginen. Siinä haastetta kerrakseen, jätskikään ei käy. Tekemäni " lätty" näyttää suorastaan lupaavalta, joskin se on niin littana, etten käsitä, miten sen voi halkaista ja täyttää, kuten resepti neuvoo... ;-) Mutta huomenna nähdään. Kerron sitten, jos se oli siedettävää tai peräti hyvää, siitä voi varmaan helpostikin soveltaa vehnällisen version! :-))

Vierailija
4/6 |
18.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistin yhtäkkiä yhden munattomien muffinien reseptin, jolla olen tehnyt muffineja monta kertaa ja olen soveltanut siitä jopa kohtuullisen tiikerikakun, joten miksipä ei sitä voisi kokeilla myös täytekakkuvuoalla! Ohje on vieläpä helppo! :o)

6 dl vehnäjauhoja

3 dl sokeria

4 tl leivinjauhetta (sekoitettuna jauhoihin)

6 rkl öljyä (minusta juoksevasta margariinista tulee parempi koostumus, mutta öljy on toki terveellisempää)

3 dl nestettä (maito esim., jos vain sopii, on oivallista tähän)

Taikinan voi maustaa haluamallaan tavalla: vaniljasokerilla, kaakaojauheella (puolet ja puolet taikinasta, niin saat tiikerikakun!), marjoilla (tee mustikkamuffinit kotimaisilla Pirkka-pakastemustikoilla, jos ei sattunut omaan pakastimeen viime kesän sadosta!)

Kaikki ainekset vain sekoitetaan keskenään ja lusikoidaan muffinivuokiin (tai kakkuvokaan!) ja paistetaan 175C n. 15 min / kakku ainakin reikävuoassa n. 40 min (jos alkaa palaa päältä, peitä varovasti alumiinifolion palalla).

Niin, ja se piti vielä kommentoimani jo aiemmin, että toki margariinin ja sokerin vaahdottaminen saattaa auttaa - sehän kuuluu mm. murokakkujen " perustoimintoihin" . Vielä on sanottava, että juuri kaikki ne kokeilemani ohjeet, joissa on ollut kiehuvaa vettä sekoitettuna margariiniin ovat maistuneet suoraan sanoen paperilta - tai pahemmalta. Itse vältän niitä ohjeita nykyisin (jos kyse ei satu olemaan tuulihatuista ;-)).

Onnea kokeiluille - ja onnea päivänsankarille!

Vierailija
5/6 |
18.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kananmunan " tavallisissa" muffiniohjeissa (murotaikina) voi korvata vaikkapa banaanilla, joka toimii aivan munan tavoin, mutta on toki aika vahvan makuinen. Itse tein yhteen aikaan " yleisön pyynnöstä" aika usein banaanimuffineja = keittokirjasta tavallinen murokakkuresepti, jossa kananmuna korvataan banaanisurvoksella (1dl survosta = 1 muna). Banaanimuffineista tuli kyllä aika hyviä kardemummalla maustettuina. ;-) Muutenkin hedelmäsoseita (siis vauvojen) voi käyttää korvaamaan munaa, joskaan aina ei toimi ihan samalla tavalla, lähinnä nestetä antamaan ja sitomaan. Myös vaikkapa soijajauho (Soyolk) korvaa aika hyvin munan leivonnaisissa. _Muistaakseni_ 1 rkl = yksi muna.

Suosittelen " Sairaudet ja allergiat" -palstalla vierailua, sieltä saa paljon hyviä vinkkejä! ;-) Ja näin joulun alla esim. Marttaliiton sivuilta saat vihjeitä munattomiin leivonnaisiin ym. Tosin jos teillä vasta 1v, niin eipä niitä vielä tarvitse niin olla. Hyvä toki ehkä harjoitella?

Vierailija
6/6 |
19.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...tehdä kakku tartaletti-pohjaan. (Vähän samaan tapaan kun esim. vadelmakuvut ym. kakut). Tässä ohje mikä löytyi keittokirjastani:

(muutenkin hyvä ohje moniallergisille kun ei tarvitse käyttää leivinjauhettakaan)

n. 150g margariinia (itse käytin sinistä keijua)

3 dl vehnäjauhoa (voi tehdä myös gluteenittomiin ja/tai lisätä tattarihiutaleita joukkoon)

1 rkl sokeria

1 tl suolaa

pari rkl kylmää vettä

Kaikki muut aineet paitsi vesi sekoitetaan tehosekoittimessa ja lisätään kylmävesi, jonka jälkeen hurautetaan nopeasti vielä sekaisin (max 30s.) Laitetaan hetkeksi jääkaappiin vetäytymään ja levitetään piirakkavuokaan (tai irtopohjaiseen kakkuvuokaan). Paistetaan n. 225 asteessa niin että saa hieman väriä pintaan.

Päälle voi sitten laittaa vaikka kaura-vanilja kastiketta (joka on valmiiksi aika paksua) ja keota päälle PALJON vadelmia tms marjoja joiden päälle hyytelö.nam :)