Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Endometrioosi?

Helena
15.01.2023 |

Minkälaisista kivuista/oireista kärsit jos sulla on todettu endometrioosi? Tuleeko oireita vain kuukautisten aikana vai myös muulloin?

Itselläni ei ole endometrioosidiagnoosia, mutta olen alkanut epäillä, että voisivatkohan oireeni johtua siitä. Mulla on muutenkin runsaat, kivuliaat ja hankalat kuukautiset, mutta viime kuukausina häiritsevimpänä oireena on todella kova kipu kylkikaaren alla. Aina samassa kohdassa ja samalla puolella, mutta ainoastaan kuukautisten parina pahimpana päivänä. Muina päivinä kuukaudesta ei mitään.

Täytyy varmaankin käydä tutkituttamassa asia, mutta kiinnostaisi tietää, että voisiko tällainen kipu olla merkki endometrioosista, vai onkohan kyse jostain muusta.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmoillaan oli todella järkyttävän kovat kk-kivut. Aina piti olla särkylääkkeitä mukana kun ei olleet ihan säännöllisimmästä päästä. Minulla oli kipuja myös ovulaation aikana.

Ja täytyy myöntää että vaihdevuodet on endometrioosia sairastavalle (tai ainakin minulle :-D) iloinen asia!

Vierailija
2/11 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli jatkuvaa järkyttävän kovaa kipua. En saanut öisin nukuttua, kääntyilin vaan hikisenä kun missään asennossa ei ollut hyvä,itkettikin vaikka mulla on korkea kipukynnys.

Toisinaan jalkeilla ollessa iski kova kipu, menin kaksinkerroin ja pyörrytti.

Pikkuhousun saumakin sattui, vaikka ei ollut kiristävät, pidin niitä sormella irti iholta.

Mutta oireet ovat moninaiset ja epämääräiset. Pitäisi saada erikoislääkärille lähete jonka saaminen voi olla hankalaa. Itselläkin vaati useamman käynnin tk:ssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on aina ollut runsaat menkat mutta ei suurempia kipuja tai luulin niitä "perus menkkakivuiksi". Sitten kävin jostain toisesta syystä joskus 3 vuotta sitten gynellä, toisesta munasarjasta löytyi 10cm endometriooma kysta. Myös veriarvot oli koholla ne mitkä on jos sairastaa endometrioosia. Jouduin sitten leikkaukseen tossa vuoden sisällä, siinä varmistettiin myös että oli varmasti endometriooma ja olihan se. Lisäksi vatsan seudulla näkyi leikkauksen aikana endometrioosi kudosta, niitä ei kyllä poistetu kun keskityttiin tuohon kystaan. Nykyään vaan noi runsaat vuodot johon ei tunnu auttavan oikein mikään. ... mutta mitään kamalia kipuja mulla ei ole ollut koskaan, sellaisia joitan yleisesti endometrioosi potilaalla on. 

Vierailija
4/11 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on aina ollut runsaat menkat mutta ei suurempia kipuja tai luulin niitä "perus menkkakivuiksi". Sitten kävin jostain toisesta syystä joskus 3 vuotta sitten gynellä, toisesta munasarjasta löytyi 10cm endometriooma kysta. Myös veriarvot oli koholla ne mitkä on jos sairastaa endometrioosia. Jouduin sitten leikkaukseen tossa vuoden sisällä, siinä varmistettiin myös että oli varmasti endometriooma ja olihan se. Lisäksi vatsan seudulla näkyi leikkauksen aikana endometrioosi kudosta, niitä ei kyllä poistetu kun keskityttiin tuohon kystaan. Nykyään vaan noi runsaat vuodot johon ei tunnu auttavan oikein mikään. ... mutta mitään kamalia kipuja mulla ei ole ollut koskaan, sellaisia joitan yleisesti endometrioosi potilaalla on. 

Mitkä veriarvot on koholla endometrioosissa?

T. Vuonna -99 diagnoosin saanut.

Vierailija
5/11 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko se joku C125 en muista

Vierailija
6/11 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttärellä on endometrioosi. Tai oli. Hän oli kuukautisten aikaan aina pari päivää täysin työkyvytön. Lääkärit eivät suostuneet leikkaamaan kunnes hän sitten kerran meni lääkärille ja valehteli, että hän yrittää poikaystävänsä kanssa saada lapsen (ei ollut siihen aikaan edes poikaystävää) ja sitten leikkasivat. Se kait voi uusiutua, mutta nyt pari vuotta jo kivut poissa.

Vierailija
7/11 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ollu mitään muita oireita kuin menkkojen ekan päivän aikaan pakarat ja reiden yläosat tuntui puutuneilta. Muun syyn takia kävin tt-kuvissa jossa löytyi 10 cm halkasijaltaan oleva endometriooma. Lisätutkimuksissa kävin ja päädyin leikkaukseen. Leikkauksessa poistettiin endometrioosia tosi paljon mm. suolen pinnalta (oli viittä vaille ettei ollut kasvanut suolen seinämästä läpi). Samalla menetin toisen munasarjan ja kohdun. Kaksi leikkauksessa mukana ollutta lääkäriä tuli seuraavana päivänä käymään leikkausta läpi mun kanssa eivätkä meinanneet millään uskoa että mitään kipuja ei ollut, oli kuulemma niin pahalta näyttänyt.

Vierailija
8/11 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hartiapistos, joka alkaa tuntua jo ennen kuin vuoto alkaa. Kuukautisten ensimmäiset päivät todella kivuliaita, vatsa on kosketusarka ja kaikki tärähdykset sattuu. On lämpöä ja vatsa sekaisin, joskus oksettaakin kivun takia. Buranaa ja panadolia menee maksimiannokset, niiden kanssa pärjää jotenkuten, kunhan huolehtii ettei särkylääkkeen vaikutus pääse lakkaamaan missään vaiheessa. Sairas ja kipeä olo, vaikea seisoa suorassa kun sattuu. Lämpöpussi auttaa hieman. Kipu on brutaalia, sitä ei voi kuvitella jos ei ole kokenut. Olisin työkyvytön kuukautisten aikana, ellen voisi tehdä etätöitä sängyssä läppäri sylissä.

Minulla endopesäkkeitä näkyy ultrassa, joten on selvää että juuri siitä on kysymys.

Vierailija
9/11 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hartiapistos, joka alkaa tuntua jo ennen kuin vuoto alkaa. Kuukautisten ensimmäiset päivät todella kivuliaita, vatsa on kosketusarka ja kaikki tärähdykset sattuu. On lämpöä ja vatsa sekaisin, joskus oksettaakin kivun takia. Buranaa ja panadolia menee maksimiannokset, niiden kanssa pärjää jotenkuten, kunhan huolehtii ettei särkylääkkeen vaikutus pääse lakkaamaan missään vaiheessa. Sairas ja kipeä olo, vaikea seisoa suorassa kun sattuu. Lämpöpussi auttaa hieman. Kipu on brutaalia, sitä ei voi kuvitella jos ei ole kokenut. Olisin työkyvytön kuukautisten aikana, ellen voisi tehdä etätöitä sängyssä läppäri sylissä.

Minulla endopesäkkeitä näkyy ultrassa, joten on selvää että juuri siitä on kysymys.

Tämä kuulostaa kyllä valitettavan tutulta. Juuri tuollaista minullakin on. Hartiapiston lisäksi nyt on vain alkanut pistää myös kylkeen. Särkylääkkeet vievät pahimman terän kivulta, mutta äkilliset liikkeet aiheuttavat sellaista repivää kipua, johon ei auta mikään. Mutta onneksi, onneksi tämä kestää vain sen pari päivää.

Tsemppiä kaikille endometrioosin kanssa eläville ja kiitos vastauksista.

-ap

Vierailija
10/11 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni olin tosi kipeä, kun oli kuukautiset . Vatsa meni myös sekaisin. Kukaan ei sitten kuitenkaan ottanut vakavasti kipujani, mutta sitten aloin yrittämään raskautta. En tullut raskaaksi ja pääsin laparoskopiaan, jossa todettiin erittäin paha endometrioosilöydös. Sitä operoitiin siinä samalla kertaa. Oli tukkinut toisen puolen munatorvenkin yms. En kyllä tullut sitten edes sen jälkeen raskaaksi, koska endo kuulemma erittää hormoonia, joka estää raskaaksi tulemisen. Koeputkella lopulta raskuduin. Kamala tauti.

Vierailija
11/11 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko se joku C125 en muista

CA-125 voi olla koholla myös munasarja- tai kohdunlimakalvosyövässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä