Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskauden suunnittelu, kuinka valmistauduit?

Kiinnostaa
14.01.2023 |

Miten valmistauduit raskauden yrittämiseen? Teitkö jotain muutoksia syömiseen/liikuntaan vai jatkoitko entiseen malliin? Ainakin foolihappoa suositeltiin 2 kk ennen yrittämistä.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain tuo foolihappo ei muuta.

Vierailija
2/19 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin ehkäisyn pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään, tulin yllättäen raskaaksi. Tein abortin.

Vierailija
4/19 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään. Sai tulla jos oli tullakseen, ja 2 vuotta sitten kestikin tulla raskaaksi. Rehellisesti sanottuna ei kyllä olisi oma mielenterveys kestänyt noin pitkää aikaa elää kuin olisin hetkenä minä hyvänsä raskaaksi tullut.

Vierailija
5/19 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhkaisin kondomin 🙈

Vierailija
6/19 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesasin pimperon.

Vierailija
7/19 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikeastaan mitenkään muuten kuin jättämällä ehkäisyn pois ja ajoittamalla touhuilut ovulaatioon. Foolihapon otin aika varhaisessa vaiheessa käyttöön.

Kaksi vuotta yritettiin, käytiin läpi ja tutkimukset ja yksi inseminaatio kun sitten muutama kierto myöhemmin näytti raskaustesti viimein plussaa. Ja todella iloinen olen siitä, että raskaus alkoi ihan luomuna.

Vierailija
8/19 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan yrittäisin lenkkeillä ja vahvistaa peruskuntoa. Elämäntavat kuntoon. Kävisin mittauttamassa ferritiinin ja jos se olisi kauhean matala niin söisin rautakuurin. Kilpirauhasarvot ja muut kannattaa myös tsekata ja hoitaa kuntoon.

Vierailija
9/19 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Foolihappo alusta asti. Ovulaatiotestit otin nopeasti käyttöön, koska minulla on epäsäännöllinen kierto enkä tunnista ovulaatiota, eikä jaksaminen riitä joka toinen päivä koko kierron ajan -seksielämään. Donafertyn otin käyttöön noiden epäsäännöllisten kiertojen vuoksi 6. yrityskierrossa, ja se olikin sitten tärppikierto.

Vierailija
10/19 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin etsiskelemään sopivaa miestä...sitä ennen laihdutin

Vierailija
11/19 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pitkään ilman alkoholia, laihdutin, söin foolihappoa, mittautin ferritiinin.

Vierailija
12/19 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Foolihappolisän otin käyttöön. Muuten jatkoin samaan malliin perusterveellisillä elämäntavoilla sillä ajatuksella, että tulee sitten kun (/jos) on tullakseen. Raskauden suunnittelu jäi lyhyeen, kun raskauduin ensimmäisestä kierrosta.

Vierailija
13/19 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin lapsettomuusklinikalle ja varasin ajan. Syy tiedettiin, tutkimuksia ei tarvittu. Ja siitä meni noin 10 kk, kun meillä oli tuplat.

Vierailija
14/19 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävisin varmaan hammaslääkärissä ja gynellä ennen yrittämistä, koska ei olis kiva käydä raskaana. Puhuisin miehen kanssa tosi kattavasti ja säästäisin rahaa. Sitten vaan terveellistä ruokavaliota, liikuntaa ja B- ja D-vitamiineja ja tietysti lapsen yrittämistä.

Vierailija
15/19 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta, kaikki mahdolliset vitamiinit ja hivenaineet, toisen biologisen vanhemman elämäntapaohjaus sekä hänen suostumuksensa ja ehkäisyn jättäminen pois ajoissa. Työssäkäynti, jotta ei tarvitse miettiä, jos yllättäviä kustannuksia tulee ja säästäminen.

Vierailija
16/19 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelin mieheni kanssa, aloin syödä foolihappoa, jätettiin ehkäisy pois ja sit vaan puuhiin. Terveitä lapsia syntyi.

Vierailija
17/19 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta ehkäisy, alkoholi ja tupakointi. Äläkä ikinä jatkakaan röökaamista :)

Foolihappo lisää suositellaan väh. kaksi kuukautta ennen raskautta, itse olin ottanut jo noin 6kk ennen kuin yritettiin.

Terveelliset elämäntavat eli ruokavalio ja liikunta kuntoon. Auttaa myös äitiä selviytymään paremmin raskaudesta ja ylipaino tutkitusti pahentaa raskauskomplikaatioiden riskiä (pre-eklampsia, raskausdiabetes, korkea verenpaine).

Itse olen 35vko/8.5kk raskaana ja edelleen käyn kuntosalilla ja pysyn mahdollisimman aktiivisena arkenakin.

Ennen raskautta kannattaa myös ehdottomasti varmistaa että mies on oikea! Ei kannata ihan kenen kanssa tahansa pyöräyttää pientä ihmistä tähän maailmaan. Myös vauvaan ja perhearkeen liittyvät asiat kannattaa keskustella läpi ja päästä yhteisymmärrykseen. Varmista että miehesi tietää ainakin että oman lapsensa hoitamista ei kutsuta "lapsen vahtimiseksi" vaan "vanhemmuudeksi"

Vierailija
18/19 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riskejä minimoidakseni selvitin jo hyvissä ajoin, mitä perussairaudet hoidetaan raskausaikana.

Tuon jälkeen otettiin tuumaustauko, koska tuli aika selväksi, että lääkevaihtoehdot raskausaikana ovat rajalliset ja jäljellä jää vain surkeimmat vaihtoehdot, joilla hoitotasapaino on mitä on.

Sitten alettiin suunnittelemaan ehkäisyn poisjätön ajankohtaa. Kiertoni nimittäin katoaa kokonaan pian ehkäisyn lopettamisen jälkeen eikä palaa itsestään, joten aikaa on korkeintaan pari kolme kiertoa, jos haluaa jotain saada aikaan ennen kierron pysähtymistä.

Vierailija
19/19 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitin housut pois ja pyllistin