Liikkumattomuus maksaa Suomen yhteiskunnalle 3 mrd euroa vuodessa
Mikä on tekosyysi olla liikkumatta?
Kommentit (9)
Mikä tekosyy? Veronmaksajana ja vapaana Suomen kansalaisena minä päätän liikkumisestani.
Eikö siis olisi fiksumpaa antaa se 3 miljardia liikkuville?
Mulla on kunto romahtanut tämän syksyn ja talven aikana. Olen ollut jatkuvassa sairastelukierteessä ja tämä on kyllä tosi kurjaa. Mitään raskaampaa ei ole oikeastaan pystynyt tekemään kuin kotityöt ja koiran kanssa ulkoilut rauhalliseen tahtiin.
Täysin paikoilleen en kuitenkaan ole jäänyt.
Odotan, että tämä sairastelu päättyy ja pääsisin hiihtämään ja kuntosalille. Liikkuminen on tosi tärkeää!
en liiku talvisin ulkona lainkaan. Syynä on umpisurkea katujen kunnossapito. Nastakengillä lähden ulos, jos on ihan pakko, muuten kävelen alaovelta autolle ja autolla ajan kauppakeskuksen halliin, käyn kaupassa ja palaan kotiin. Kotona voin jotain jumppaa tehdä. Töissä on pieni kuntosali, jota käytän myös talvisin. Siinä se onkin sitten. Olen vielä terve nelikymppinen, mutta en halua riskeerata elämääni liukastumalla. Piha-aulueitamme pidetään kunnossa, mutta käytännössä joutuu odottamaan yli 24 tuntia kunnes meidän pikkutiemme keveyen liikenteen väylät aurataan ja sen jälkeen vielä lisää, jotta ne hiekoitettaisiin.
Vierailija kirjoitti:
en liiku talvisin ulkona lainkaan. Syynä on umpisurkea katujen kunnossapito. Nastakengillä lähden ulos, jos on ihan pakko, muuten kävelen alaovelta autolle ja autolla ajan kauppakeskuksen halliin, käyn kaupassa ja palaan kotiin. Kotona voin jotain jumppaa tehdä. Töissä on pieni kuntosali, jota käytän myös talvisin. Siinä se onkin sitten. Olen vielä terve nelikymppinen, mutta en halua riskeerata elämääni liukastumalla. Piha-aulueitamme pidetään kunnossa, mutta käytännössä joutuu odottamaan yli 24 tuntia kunnes meidän pikkutiemme keveyen liikenteen väylät aurataan ja sen jälkeen vielä lisää, jotta ne hiekoitettaisiin.
Siis sulla on nastakengät ja et siltikään liiku ulkona? Ei kai sitä tarvitse liikkua pelkästään niillä jäisillä kaduilla,meillä on luontoa ympärillä yllinkyllin. Hiihtäminen,potkuri, metsässä kulkeminen ym. Tarviihan sitä raitista ilmaakin!
Tekosyitä löytyy loputtomasti, kun sohvaperuna perustelee liikkumattomuuttaan. Isäni vetosi koronaan ja pysyi kaksi vuotta sisällä. Siinä meni sitten liikuntakyky. Sai ensin rollaattorin ja joutui kohta hoivakotiin, jossa kuoli.
Olisiko sitten ollut pahempi, jos olisi liikkunut ja kuollut koronaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sulla on nastakengät ja et siltikään liiku ulkona? Ei kai sitä tarvitse liikkua pelkästään niillä jäisillä kaduilla,meillä on luontoa ympärillä yllinkyllin. Hiihtäminen,potkuri, metsässä kulkeminen ym. Tarviihan sitä raitista ilmaakin!
meillä ei pääse liikkumaan ulos ilman, että joutuu menemään jyrkkää rinnettä alas/ylös. Rinnettä, jolla on monta vuotta sitten kaatuneet kaiteet ja jonka kaiteet loppuvat rinteen pahimmassa osassa. Toistakin kautta pääsisi pois, mutta siellä ei ole minkäänlaisia kaiteita ja lumet aurataan niin, ettei pääse kulkemaan edes pienen metsikön reunaa (sieltä saisi tukea puista) Tällä hetkellä tuo rinne on täysin jäässä ja jään pinnalla on vettä, liukkausvaroitus on kehottanut välttämään ulkoilua vaarallisen jalankulkusään vuoksi kohta viikon ajan.
Edes nastakengillä en lähde sitä kokeilemaan. Ne kyllä pitävät, mutta silti pitäisi kävellä nii hitaasti, että järki menee. Autolla pääsen kotipihalta pois ja autolla voisin toki ajaa jonnekin kauemmas paremmalle liikuntapaikalle, mutta en halua lähteä siihen. Mieluummin vain kärsin talven ilman ulkoilmaa vaikka sitä kaipaisin. Tämä on kuntien säästökampanjoiden syytä. Kun ne tahot, jotka säästöjä tekevät eivät osaa ajatella asioita ruohonjuuritasolta.
millään potkurilla en ala liikkumaan. Ajatuskin jostain potkurimoottorista selkäni takana ja lisävauhdista ..... Vaan jos potkukelkkaa tarkoitit, niin sekään ei toimisi rinteessämme, sillä rinteemme loppuu suojatiehen ja enen sitä olisi ihan pakko saada vauhti pysähtymään. Se ei onnistu. Pitäisi sitten vain toivoa ettei autoja tule samaan aikaan.
Tämä paikka oli huono valinta, en tajunnut talviolosuhteita tätä ostaessa.... Eniten säälittää lähitalojen mummot, jotka eivät astu talvisin ulos lainkaan. Minä kävelen sentään autolle.
Haluan että yhteiskunta kärvistelee veloissa, ja oppositio saa syytellä hallitusta. Siksi en liiku.