Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tölkkihedelmät terveellisiä?

Vierailija
14.01.2023 |

Omassa mehussaan, ei sokeria lisätty.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko jotain kohtuullisen tuoretta tutkimusta noista säilykkeiden väitetyistä "metallijäämistä"?

Vierailija
22/39 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa hyvänmakuinen säilykeananas jonka tiedän, on Dolen Golden (erissä eroja), siinä on säilöttynä kypsää tai muuten laadukasta ananasta. Ei sitäkään olisi varmaan terveellistä syödä usein, metallijäämien takia. Ehkä anansksen voi huuhdella kylmällä vedellä ja saada siten osan metallista pois.

Kuinka moni vetää ravintolassa/ruokalassa salaattia/jälkiruokaa/hedelmiä lämpimässä ruuassa? Moni. Mietitäänkö silloinkin, onko metallijäämiä?

Eli mistähän ne ananakset, persikat, kirsikat, mandariinit ja kaikki muut niihin ruokiin tulevat? Tuoreena? No eivät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on taas kunnon foliohattumeininkiä. Joku varmaan kuullut joskus, että _avatussa_ purkissa ei saa säilyttää enää mitään ja kääntänyt sen ilmeisesti päässään niin, että kaikissa säilykkeissä metalli vaan valuu solkenaan ja imeytyy sisältöön. 🤦

Vierailija
24/39 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on taas kunnon foliohattumeininkiä. Joku varmaan kuullut joskus, että _avatussa_ purkissa ei saa säilyttää enää mitään ja kääntänyt sen ilmeisesti päässään niin, että kaikissa säilykkeissä metalli vaan valuu solkenaan ja imeytyy sisältöön. 🤦

Joo, me ollaan ihan kyborgeja kohta 😂

Vierailija
25/39 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan paljon myös mihin vertaat. Ovatko terveellisempiä kuin ei säilötyt hedelmät - todennäköisesti ei. Ovatko terveellisempi jälkiruoka kuin pussillinen hedelmäkarkkeja - todennäköisesti joo.

Vierailija
26/39 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko. Ainakin hapokkaisiin hedelmäpaloihin on aina imeytynyt metallia. Purkin muovisestakin sisäpinnasta voi liueta aineksia happamaan.

Se pinnoite sisäpinnalla estää metallin kontaktin tuotteen kanssa.

Harmi vaan että itse pinnoitteesta liukenee myrkkyjä ruokaan.

Vierailija
27/39 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, me ollaan ihan kyborgeja kohta 😂

Muista huuhdella ananasrenkaasi.

Yritin huuhdella metallia pois tomaattimurskasta, mutta oli tosi hankalaa. :(

Vierailija
28/39 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hedelmissä on turhia sokereita. Hedelmäsokeri eli fruktoosi aiheuttaa rasvamaksaa.

Toki. Haluaisin nähdä lääkärin ilmeen kun potilas kertoo rasvamaksansa johtuvan liiasta hedelmien syönnistä.

Vierailija
29/39 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko. Ainakin hapokkaisiin hedelmäpaloihin on aina imeytynyt metallia. Purkin muovisestakin sisäpinnasta voi liueta aineksia happamaan.

Tomaattimurskatkin ovat täynnä metallia? 🙄

Mä ostan niitä pahvilaatikoissa olevaa tomaattisosetta. Vaikka on siinäkin joku folio vissiin purkin sisällä. Ovat ainakin hyvän makuisia ja edullisia. Ihan vaikka Rainbow-merkkinen.

Vierailija
30/39 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustat väitteesi mihin?

Vierailija
31/39 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ananassäilykettä on kaapissa muutama purkki, salaattiin yleensä käytetään joskus. Sitä mehua en käytä.

Vierailija
32/39 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tomaattimurskatkin ovat täynnä metallia? 🙄

En söisi tomaattimurskaa, joka on säilötty suoraan metalliin!

Jo konsentroidussa tomaatissa on muuten metallia jo konsentrointi-prosessista.... Mieti nyt, hapanta ja kuumaa, kunnes tonaatista on lähtenyt tarpeeksi vettä pois. Se tehdään metallisäiliöissä. (Toisinaan tomaattimassaa vielä poltetaan, jolloin tuloksena on palaneen makuinen hapan mössö.)

Tietysti muovistakin liukenee aineita tomaattiin, etenkin, kun säilyke on seissut kuukausia, jopa vuosia. Metallia on kuitenkin monesti niin paljon, että sen voi jopa aistinvaraisesti havaita.

Vierailija
33/39 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en syö talvikaudelka kasviksia, muuta kuin säilöttyinä: konsentroitua tomaattia, säilöttyä kurkkua ja säilöttyä punajuurta.

Vierailija
34/39 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ayurvedan mukaan purkitettuja ruokia pitäisi välttää, koska kun ruokaa säilyteään kauan siitä tulee ns. kuollutta energiaa.

Vierailija
35/39 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen, että tölkkien pinnoite useimmiten sisältää bisphenolia (BPA) joka on tunnetusti haitallinen aivoille, eturauhasille, lasten kehtykselle jne.

En jaksa etsiä tutkimuksia, mutta varmasti pystyt itse googlaamaan tai hakemaan pubmedi:stä.

Vierailija
36/39 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen, että tölkkien pinnoite useimmiten sisältää bisphenolia (BPA) joka on tunnetusti haitallinen aivoille, eturauhasille, lasten kehtykselle jne.

En jaksa etsiä tutkimuksia, mutta varmasti pystyt itse googlaamaan tai hakemaan pubmedi:stä.

En löytänyt, jatkan siis säilykkeiden syömistä kuten tähänkin saakka.

Vierailija
37/39 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ayurvedan mukaan purkitettuja ruokia pitäisi välttää, koska kun ruokaa säilyteään kauan siitä tulee ns. kuollutta energiaa.

Ja kuu-ukko sanoo, että kannattaisi syödä hiekkaa kun siitä saa tärkeitä kvanttifotoneita ja shakroja.

Vierailija
38/39 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmissä on itse asiassa maksimisuositus 200g/päivä.

Vierailija
39/39 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hedelmissä on itse asiassa maksimisuositus 200g/päivä.

Miksi siis syödä väkisin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän