Annanko supon, lisämaitoa/velliä vaiko vain imetän.
Vauvalla ikää vähän vaille 4 kk ja yöt on ihan risaisia. Herätään vähintään tunnin tai 45 min välein. Vauva nukkuu kyllä yhden pitemmän pätkän klo 19.30- 22.00, mutta sen jälkeen alkaa tuo jatkuva syöminen. Imettämällä nukahtaa kuitenkin hyvin syönnin jälkeen. Ja aamulla n. klo 4.30 jälkeen alkaa sellainen kakka ähellys etten minä saa enää kunnolla nukuttua. Vauva äheltää silmät kiinni ja kakkaa vasta klo 5.30 jälkeen kun noustaan ylös.
Siis rohkaise että imetä vaan (niin yritän jaksaa) tai annanko lisämaitoa illalla (on muuten pelkällä rintamaidolla) vai johtuisko hampaista, niin antaisin supon (esikoinen heräili tunnin välein syömään aina 2 viikon ajan ennen kuin hampaita tuli ja eka hammas tuli 4,5 kk iässä.)
Kohta voi jo alkaa äitiäkin väsyttämään, kun päivälläkin nukutaan vaan pätkissä ja esikoinen ei ollenkaan...
Kommentit (10)
Olen sitä mieltä, että " turhia" lääkkeitä kannattaa välttää. Jos ei ole varmuutta, että kyse on hampaista, niin jättäisin supon laittamatta.
Jos jaksat, niin imetä. Mutta jos et jaksa heräilyä, niin _mikään_ ei estä lisämaidon antamista. Tai vellin. Tai iltapuuron. Lapsesta tulee varmasti ihan hyvä ihminen ilman 6kk täysimetystä! Mun mielestä tärkeämpää on se, että lapsillasi on jaksava äiti. Ja jotta äiti jaksaa, täytyy äidinkin saada levätä.
Tai jos haluat jatkaa pelkällä imetyksellä, niin saisitko lypsettyä pulloon, jonka isä voisi antaa jollain syötöllä, että itse saisit pidemmän unipätkän?
Meillä on molemmilla lapsosilla ollut pahin heräilyvaihe juuri tuossa neljän kuukauden molemmin puolin. Aloitin kiinteät esikoisen ollessa 4,5-kuinen, kun ajattelin tunnin välein syömisen johtuvan nälästä. No, helpottuivathan yöt lopulta, mutta tuskin lisäruoan takia... Nimittäin pikkukakkosen kohdalla päätin sitkeästi tarjota pelkkää rintaa ja odotella 5 kk neuvolaan asti, jotta näkisin, tarvitseeko pienokainen oikeasti lisäravintoa vai ei. Valvottaminen loppui ihan itsestään vähän ennen neuvolaa (=samaan aikaan kuin esikoisen kohdalla), vaikka täysimetyksellä mentiin yhä.
Minua päätöksessä pysymisessä auttoi kavereiden tuki. Kaikkien vauvat olivat heräilleet erityisen ahkerasti syömään parisen viikkoa juuri 4 kk:n molemmin puolin, mutta vaihe oli mennyt ohi itsekseen. Luin myös kirjoituksen aiheesta; siinä kerrottiin 4-kuisten olevan kehitysvaiheessaan " aivomyrskyssä" ja siksi tarvitsevan apua nukahtamiseen öisin - ja mikäpä olisikaan lohdullisempi ja nopeampi tapa kuin tissitainnutus ;)
Nuo ajatukset olivat korvaamaton apu, kun pähkäilin niinä yön pimeinä tunteina, miksi heräily jatkuu ja jatkuu ja jatkuu aina vaan... Lopulta pikkukakkosemme nukkui elämänsä parhaat pätkät 5-6-kuisena ennen kuin aloitimme kiinteiden maistelun, eli meille ainakaan ei lisämaidosta tai kiinteistä olisi apua löytynyt. Onneksi tällä kertaa maltoin odotella ja uskoa kavereideni kannustukseen :) Ja ainahan voi käydä aiemminkin mittauttamassa pienokaisen, jos epäilee ravinnon riittävyyttä.
Eli kannustaisin nyt puolestani sinua jatkamaan imetystä ainakin sen aikaa kuin suinkin jaksat, jos olet siihen itse valmis (kuten viestistäsi päättelin). Viikon-parin päästä tilanne voi olla ratkennut itsekseen, ehkä jo aikaisemminkin :) Yritä levätä aina kun vain voit ja imettää mahdollisimman vaivattomasti öisin. Tsemppiä!
Koitan nyt jaksaa vielä su aamuun asti imetämällä ja sitten saan taas päivälläkin tai arkisin illalla vähän nukkua, kun isä tulee työreissultaan kotiin. Jospa aloitettaisiin maistamaan vähän maissia tai perunaa tai porkkanaa kun tuo 4 kk tulee ensi viikolla täyteen.
Koita vaikka viikko ja jos yöt sillä helpottaa niin hyvä. Jos taas yöt jatkuvat samanlaisina, voit jättää vellin pois. Olet ainakin saanut varmuuden siitä että olet yrittänyt kaikkesi. Jonain iltana voit laittaa myös supon ja katsoa rauhoittuuko sillä. Liekö pienellä korvatulehdus? Tee ihmeessä jotain ennen kuin löydät itsesi sairaalasta makaamasta!!!
Kiinteiden antaminen ei tosiaankaan ole tie auvoon. Mutta jos sinua houkuttaa kokeilla, niin kokeile ja jos ei auta heräilyihin, niin luovuta suosiolla ja jatka täysimetystä pidemmälle!
Meillä kiinteät eivät vaikuttaneet yhtikäs mitään mihinkään. Nyt vasta on pikkaisen rauhoittunut. Ovatko kyseessä kiinteä vai aika, on epäselvää - vauva on 11 kk! :)
Tuttia ei huoli joten olin/olen itse unituttina.
Kokeile ihmeessä suppoa yhtenä yönä jos se vaikka auttaisi. Jos ei auta niin ei se yksi " turha" suppo niin haittaakaan.
Lisäruokien eli kiinteiden aloitus ei auttanut meillä, vain aika (kuukausi meni...). Nyt ei tarvi ihan koko ajan olla tissi vauvan suussa..
Itse lopetin imettämisen 4 kk iässä ja alettiin iltavellille. Yöt rauhoittui heti. Meillä ainakaan hampaat ei ole öitä valvottaneet, ennemminkin poika niiden vuoksi on päivällä levottomampi. Ekat hampaat tuli 5 kk iässä.
Meillä toki ei missään vaiheessa yöt olleet noin risaisia kuin teillä, mutta vellit ja kiinteät auttoi ainakin meillä niihinkin vähäisiin heräämisiin joita meillä öisin oli. Multa kun ei maitoa oikein paljon tullut ja sitäkään vähää ei poika osannut kunnolla imeä, niin lisäruoka oli vähän kuin pakon sanelema juttu.
Joku sanoi että kiinteät ei ole tie auvoon, mutta meillä oli. Sen jälkeen kun saatiin päivään viisi selkeää ateriaa on elämä ollut tosi helppoa.
Vauva nyt 5 kk 1 vko vanha. Aivan samoin meillä alkoi yöt tulemaan levottomiksi vähän vajaa 4 kk:n iässä, jolloin heräilyä alkoi olla puolentoista-kahden tunnin välein kun sitä ennen saattoi olla monta kolmenkin tunnin pätkää ja yksi neljän tunnin. En aloittanut kiinteitä vaan odotttelin ja jatkoin täysimetyksellä ja kyllä yöt rauhoittuivatkin vähän ajan päästä -hetkeksi. Noin 4,5 kk:n iässä noin viikonajan unijaksot pitenivät taas, mutta sitten alkoikin taas heräily. Kun viime vkl:na tuli 5 kk täyteen niin aloitettiin kiinteät. Vielä ei ole huomattu apua mutta nyt vauva saakin vain lounaaksi pienen määrän sosetta makuannoksena.
Vauva siirrettiin myös omaan sänkyyn nukkumaan 3 päivää sitten ja olen huomannut tämän auttavan levottomuuteen jonkun verran. Ennen kun nukkui minun vieressä niin nukkui levottomammin ja minä heräsin herkästi vauvan pyöriskelyyn vaikka vaan unissaan saattoi äheltää ja pyöroä. Nyt viime yönä herättiin vain kaksi kertaa, vaikka vauva kyllä oli poikkeuksellisen vaikea nukuttaa illalla - luulen että pojan ryömimisharjoitukset tulevat välillä uniinkin. Uudet taidothan monesti häiritsevät unta, esim kääntymään oppiminen.
Joten kokeileppa nukuttaa omaan sänkyyn jos siellä ei jo nuku, se voi auttaa. Neuvolassakin sanottiin että vauva usein heräilee useammin äidin vieressä nukkuessaan kun ' haistaa' maidon. En tiedä onko totta, meillä nukuttiin perhepedissä sen takia että minun mielestäni oli helpompi antaa vieressä nukkuvalle vauvalle rintaa. Mutta nyt siis alettiin opettaa omaan sänkyyn ja tuntuu auttavan ainakin vähän.
Muuta en osaa neuvoa mutta tässä minun kokemukseni. Paljon voimia ja kyllä ne yöt ennen pitkää helpottuvat meillä kaikilla! :)
Ensimmäiseksi olisin kysynyt, kauanko tätä on jatkunut? Onko vauva tähän asti nukkunut paremmin? Mikäli niin on, on todennäköisesti kyse vain ikäkauteen kuuluvasta kehitysvaiheesta. Meillä nimittäin syötiin aiemmin 1-3krt yössä (ehkä keskiverto oli n.2kertaa yön aikana), kunnes aivan yhtäkkiä tuli vaihe, että pulloa/tissiä piti saada jopa 5kertaa 01-08 välillä! Ei kiva. MUTTA, tämä vaihe ei kestänytkään onneksi kauan! =) Eli, mitä todennäköisimmin teilläkin on kyse ohimenevästä kaudesta. On aivan sama, mitä teet: annatko lisämaitoa, velliä vai suppoa, sillä todennäköisesti mikään ei auta. Mekin koetimme tankata pojan illalla aivan täyteen maidolla ja vellillä (täysimetys ei ole onnistunut missään vaiheessa, joten aloiteltiin kiinteitä 4kk iässä), mutta siitä huolimatta heräsi yleensä jo 01:n aikoihin ekan kerran syömään. Vaihe meni sitten ohi, ihan yhtäkkiä kuin oli alkanutkin, ja nyt syödään vain kerran yössä 03:n aikoihin ja aamulla sitten seiskan maissa. Ja nukkumaan käydään klo22. =)
Eli neuvoisin jatkamaan imetyksellä (toki voit sitä velliäkin kokeilla), ja jos vaan suinkin mahdollista, yritä sinäkin levätä päiväsaikaan. Veikkaan, että vaihe menee piankin ohi (meillä kesti parisen viikkoa) ja sitten taas yöunet parantuvat (ja ehkä jopa pitenevät).
Valitettavasti ei apua täältäpäin löydy, mutta myötätuntoa sitäkin enemmän. Meillä myös pian 4kk tyttö, joka nyt muutaman viikon on pitänyt yöllä pystyssä sellasta sirkusta, että alan olla jo rättipoikkiväsy. Laitan nukkumaan kasilta ja sen jälkeen alkaa hereille säpsähtely. Kiljahtelee, itkee silmät kiinni ja rauhoittuu heti kun saa tutin takaisin suuhun. Jos tuttia en laita, itku pahenee ja vauva ei enää rauhoitukaan tutilla. Tätä tutin suuhun laittamista on sitten pahimmillaan puolen tunnin välein kunnes aamuyöstä klo 5 yleensä ei enää nukahdakaan vaan valvoo n. tunnin, jonka jälkeen menee hermot yksinoleskeluun ja alkaa vaatia itkulla muitakin heräämään. Lopulta nukahtaa vielä ja " nukkuu" potkien ja kiljahdellen kasiin. Ollaan kokeiltu omaan sänkyyn nukahtamista ja perhepetiä, sama homma jatkuu vaikka missä nukkuis.
Nälästä ei ainakaan meillä ole kyse, koska tissi ei kelpaa, syötän eka kerran kolmen aikaan niinkuin ennenkin ja toisen kerran n. 5-6 aikaan.
Minäkin olen pohtinut, että joko niitä hampaita nyt on tulossa, mutta ei suussa ainakaan vielä näytä siltä, että hampi ois pian puhkeamassa. Olenkin ajatellut, että oisko tää nyt sellasta uuden oppimisesta johtuvaa yösekoilua, joka toivoakseni joskus vielä loppuukin?
Mitenkäs muilla samanikäsillä menee yöt?