Jojoilun lopettaminen ja järkevien ruokailutapojen opettelu - parhaat vinkit kehiin!
Olen niin kiukkuinen ja turhautunut itseeni. Olen ollut normipainoinen aikuisikäni, mutta 37- vuotiaana sairastetun syövän ja sen johdosta aikaisten vaihdevuosien jälkeen painonhallinta on karannut käsistä. Ja vielä useaan kertaan. Olen tehnyt useita elämäntaparemontteja, mutta ajan kuluessa lipsun niistä ja kilot hivuttautuvat takaisin. Korkojen kera. Nyt painoa oli normaali BMI:n pudotettavana 23 kg, joista olen saanut 3,5 kk:ssa pois 8 kg. Olen nyt saanut kiloja pois noudattamalla säännöllisiä ruokailuaikoja (aamiainen, päivällinen ja lounas sekä 1-2 välipalaa), lautasmallia sekä pienentämällä annoskokoja. Olen käytännössä jättänyt alkoholin, karkit ja sipsit pois.
Mutta hyvän alun jälkeen jo nyt pelottaa ja stressaa miten saan itseni pitämään kevyemmän painoni ja oikeasti pitkäaikaisesti sitouduttua terveellisiin ruokailutapoihin tämän urakan jälkeen. Tai jos lipsumista tapahtuu, miten palata ruotuun mahdollisimman nopeasti.
Kaikki vinkit tervetulleita!
Kommentit (3)
Säännölliset ruokailuajat
nuku hyvin
vältä lisäaineita
kasvispainotteinen ruokavalio
vältä kevyt tuotteita, ne itseasiassa lisäävät näläntunnetta
älä kiellä mitään itseltäsi kokonaan
Tarvitaan pitkä aika, että uudet ruokailutottumukset saa muutettua tavaksi.
Valitettavasti itselläni tähän meni kaksi vuotta. Mutta en tehnyt yhtäkään sellaista muutosta, josta en ole pystynyt pitämään kiinni. Muutin/opettelin vaan yhtä asiaa kerrallaan.
Pudotusnopeus ei ollut vauhdikas -12kg/vuosi. Mutta eipä tarvitse jännittää lipsunko takaisin.
Käy joka päivä puntarilla.