Pian 45-v ja tuntuu, että kaikki loppuu
En olisi osannut odottaa, että tämä ikä olisi näin synkeää. Viimeinen vuosi lähes jatkuvasti alakuloinen, innoton, väsynyt, tyhjä olo sisällä. Ihan kuin olisi jokin burn-out. Tietty myös oma ikääntyvä ulkonäkö tympii. Mutta pahinta henkinen huono olo. Kuin kaikki olisi yhtäkkiä menettänyt merkityksensä. Ja tuntuu, että kaikki vain loppuu, eikä mitään uutta innostavaa tule tilalle. Pitkä parisuhde laimentunut kaverisuhteeksi, pitkä rinnakkaissuhde, joka ollut intohimoinen ja antanut elämään paloa tuntuu hiipuvan, iäkkään vanhemman puhjennut muistisairaus ym. Ja kyllä, on yritetty kaikkea tyyliin lenkkeily, uudet harrastukset ym. mutta kun mikään ei tunnu miltään. Toisinaan tekisi mieli vain jättää kaikki ja kadota jonnekin. Onko se tämä ikä, kun saa kaiken näyttämään niin harmaalta?
Kommentit (23)
Onhan sulla ap vitamiinit kunnosssa? Mittauta arvosi,
Olen saman ikäinen kuin sinä. Minulla on historiassa useita keskenmenoja ja lapsihaaveiden takia hedelmälliset vuodet olivat melko mustia ja toivottomia. Nyt iän puolesta se aika alkaa olla ohi ja ehkä olen myös jo pystynyt hyväksymään, että elämä ei siltä osin mennyt niin kuin suunnittelin ja toivoin, sain kuitenkin yhden ihanan lapsen. Siksi tuntuu, että nyt on jopa helpompaa kuin 30v molemmin puolin. Olen havahtunut tilanteeseen, että nyt on viimeinen hetki totaaliseen uranvaihtoon. Liekkö se sitten viimeinen tapa pitää kiinni jo lähes menetetystä nuoruudesta. Toisaalta opiskelu ja omien tavoitteiden eteen työskentely tuntuu todella motivoivalta ja luo valoa tulevaisuuteen.
Ihanaa, kun aikuiset lapset, olen myös 45, voin käyttää kaiken vapaan ajan vain itseni hellittelyyn ja sivistämiseen ja kaiken ihmettelyyn. Ikä ei tule yksin, kellekään!
Elän kuin ensimmäistä nuoruuttaani. Toki terveyttä jos suodaan, on helpompi olla positiivinen.