Käyttekö ulkoilemassa jos ulkona on loskaa räntää ja kadut vesilammikoiden ja jään peitossa?
Mikä on se varustus jolla tuolla voisi ulkoilla niin että se olisi miellyttävää? Kävin kävellen kaupassa ja naamaan vihmoi jäistä tihkusadetta, talvikengät luisui jäisillä kohdilla ja kastui loskassa, loskaa meni kenkiin sisäänkin. Vastaan tuli ihmisiä joita sää ei tuntunut pahemmin haittaavan? Miten tuolla ulkona voi kävellä liukastelematta ja itsevarmasti.
Kommentit (173)
Goretex pitopohjakengillä (Merrell) pysyy pystyssä eikä kastu jalat, käytän niitä mielummin kuin nastoja sillä ovat mukavammat kun käy lenkin yhteydessä kaupassa. Mutta pahimmilla liukkailla laitan kiinnitettävät liukuesteet kenkiin.
En itsekään nauti tuosta säästä, mutta nastakengillä pärjää. Irtonastat toimivat myös hyvin. Vaatteiksi kuorihousut ja kuoritakki (mulle on ns. lipallinen huppu, suojaa myös kasvoja). Kuoritakin alla vielä kevytuntuvatakki ja lämmin on.
Jotkut ovat niin endorfiinikoukussa, että mikään keli ei estä sitä lenkkiä tekemästä. Itse taas värjöttelen sisällä kunnes keli on sellainen, että pihalle viitsii edes mennä.
Todellakin ulkoilen. Pää siinä hajoaisi, jos 24/7 istuisi kotona. Ei se tietenkään miellyttävää ole jos räntää vihmoo tms. mutta elämässä moni muukaan hyvää tekevä asia ei joka kerta ole miellyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Piikkarit, kuivapuku ja snorkkeli ?
Eilen ui sorsia ihan oikeasti kadulla vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ovat niin endorfiinikoukussa, että mikään keli ei estä sitä lenkkiä tekemästä. Itse taas värjöttelen sisällä kunnes keli on sellainen, että pihalle viitsii edes mennä.
Ei siihen mitään koukkua tarvita. Ihan normaali ihmiselle, että haluaa liikkua päivittäin. Ja tervettäkin.
Jos ei halua ostaa kalliita nastakenkiä, niin esim. nämä on olleet hyvät mun käytössä. Vähän kalliimmat kuin monet vastaavat, mutta ovat sitten paremmin paikoillaan pysyvät ja helpommat laittaa ainakin omasta mielestä (toki ne halvemmatkin on ok).
https://www.stadium.fi/naiset/naisten-kengat/kenkatarvikkeet/293867101/…
Käyn päivittäin kaksi kertaa lenkillä, koska omistan kaksi energistä koiraa. Tuskin ilman niitä lähtisin huonolla ilmalla ulkoilemaan. Nastakengät ja laadukkaat ulkoiluvaatteet tekee ulkoilusta siedettävämpää.
En mene ulos jos ei ihan pakko. Inhoon talvea muutenkin, hyi:(
Kuljen työmatkat kävellen kelillä kuin kelillä ja oma kokemukseni on että aika peruskamoilla pärjää. Icebugit ostin muutama vuosi sitten ja ne oli epämukavimmat kengät mitä minulla on koskaan ollut. Myin ne kirpparilla pois ja ostin tilalle kunnolliset liukuesteet kenkiin. Tälläisellä kelillä kuin nyt on käytän niitä liukuesteitä, muuten perus pitävä talvikenkä. Vaatteina perus ulkoilu-/talvivaatteet, sateisille päiville valitsen sellaista päälle mihin vesi ei heti imeydy (liukas, kiiltäväpintainen kangas), mutta mitään varsinaista vedenkestävää en omista. Enemmän se on asenteesta kuin varusteista kiinni.
Nykyihmisitä moni on ihan liian laiska ja mukavuudenhaluinen. Ja sitten ihmetellään, kun ollaan jo kolmekymppisenä heikommassa kunnossa kuin moni kasikymppinen ja masennusta pukkaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Ja jotkut ovat hiilarikoukussa. Ylipainoa, huono yleiskunto ja verensokeri heilahtelee niin, että mielummin pahentavat tilannettaan makoilemalla sisällä kuin parantaisivat ulkoilemalla ja liikkumalla.
XXl nastoittaa mitä kenkiä vaan, eli sitäkin voi kokeilla. Itselleni ostin "joululahjaksi" Icebug Ivalo3 BUGrip W - kengät, kallliit mutta pitävät hyvin jäällä. 2 isoa koiraa lenkillä niin pitoa tarvitseekin.
Toisaalta vanhat nastakengät oli cittarin alesta jotain halpismerkkiä ja olivat tosi hyvät. Nastat toki lähti muutamassa vuodessa.
Inhoan Suomen säätä, mutta poiskaan en voi muuttaa vielä vähään aikaan. Niinpä pukeudun sään vaatimalla tavalla ja ulkoilen lähes päivittäin. Myrskysää saa pysymään sisällä ja yli -15 pakkanen.
Kyllä minä jollain tapaa nautin ulkoilusta aina. Asennoidun siihen niin, että entä jos en pystyisi kävelemään tai pääsisi ulos. Se olisi minulle painajaista. Otan myös vähän huumorilla ne huonoimmat kelit. Jos räntää sataa vaakasuorassa naamaan, niin mitä sitten?
Ulkoilen joo, mutta lähinnä haukkaan vaan hieman raitista ilmaa normikaupassakäyntien ym lisäksi. En siis lenkkeile näillä keleillä vaikka on nastakengät ja vaatteet suojaa kyllä sateelta (ja tuulelta) koska tuolla liikkuminen on todella ärsyttävää eikä siitä saa minkäänlaista hyvää fiilistä.
Inhottavaa että jatkuvasti lämpötila sahaa tälla tavoin. Olisi kunnolla lumista tai sitten kokonaan lumetonta ja sen verran reilusti plussalla koko ajan, ettei kevyenliikenteen väylistä ja ulkoilureiteistä tällaisia tulisi jäärännejä.
Onneksi viime viikolla oli kivaa ulkoilusäätä ja niitä 5-10 asteen pakkasia.
Jos lähellä on metsäpolkuja, hyödynnä niitä. Loska ja lössö jää sinne kaduille. Meidän lähellä on metsäalue, jossa kulkee kaikkina vuodenaikoina koiranulkoiluttajia ja muita lenkkeilijöitä, joten polut pysyvät auki vaikka uutta lunta tulee.
Vierailija kirjoitti:
Inhoan Suomen säätä, mutta poiskaan en voi muuttaa vielä vähään aikaan. Niinpä pukeudun sään vaatimalla tavalla ja ulkoilen lähes päivittäin. Myrskysää saa pysymään sisällä ja yli -15 pakkanen.
Kyllä minä jollain tapaa nautin ulkoilusta aina. Asennoidun siihen niin, että entä jos en pystyisi kävelemään tai pääsisi ulos. Se olisi minulle painajaista. Otan myös vähän huumorilla ne huonoimmat kelit. Jos räntää sataa vaakasuorassa naamaan, niin mitä sitten?
Muakaan ei haittaa sateet eikä tuulet yhtään vaan nämä saakelin jäärännit joissa on vettä jään päällä sekä hervottomia kuoppia ja koloja että koko ajan saa vaan kytätä sitä mihin seuraavaksi voi astua. Nastakenkäkin pitää sen veden päällä vähän heikommin ja tuollaiseen koloon yllärinä astuessa on ainakin nilkka vaarassa.
Tuo ränni on seurausta siis siitä, että lumisateiden jälkeen ei viitsitä aurata ja pahimmassa tapauksessa on vielä aurattu ajotieltä vallia siihen jalkakäytävälle. Sitten ihmiset on kulkeneet siinä samoissa jäljissä kuin sellaista kinttupolkua (rattaiden kanssa ei mitään toivoa) joka tietenkin on nyt sitten painunut entisestään ja sopisi lähinnä johon kelkkailuun.
Mä taidan olla vähän outo sillä lailla, että hyvien ulkoilusäiden lisäksi nautin huonoistakin, oikeissa varusteissa tietenkin. Ja tällä tarkotan sitä, että saa vain mennä luontoon lenkille rauhassa (ei mitään kauppakäyntejä samalla), laittaa kunnon kengät ja vaatteet ja antaa tuulen ja sateen piestä kasvoja - silloin jotenkin tuntee elävänsä!
Tänään oli päivälenkillä jalassa sorelit, eihän ne mitkään kävelykengät ole, mutta ehtii sitä kuivemmalla kelillä sit keskittyä nopeuteen. Jäisinä päivinä icebugit. Talvitakki ostettu veden- ja tuulenpitävänä, kuoritakki sitten kun ei tarvi toppausten nin paljon ja kierroksilla pärjää. Villapohjasukat ja -kerrasto käytännössä koko ajan, sitten vaan kerroksilla ja takilla säätelee lämpötilaa.
Päivittäin tavoittelen sen päälle 10k askelta, eli sää kuin sää, niin ulos. Toki nautin kävelystä ja vihaan kaikkia yhteisjumppia, joten tämä on elämäntapa muutenkin.
Irrotettavien nastojen pointti on juuri se, että niitä ei tarvitse käyttää rappukäytävässä vaan voit laittaa ne kenkiin siinä ulko-ovella.