Eilen vanhaksi mennyttä kanaa, söisitkö?
Kommentit (18)
No minä tein tänään, kun kana ei haissut pahalle ja ihan hyvää se oli.
Söisin, jossei haistu eikä maistu oudolle.
Söisin. Syön usein äskettäin vanhaksi menneitä ruokia (päiväyksen mukaan), jos ne eivät haise mitenkään oudolle. Ei ole ikinä mitään vatsaongelmia, turistiripulitkin jääneet välistä vaikka muovituolipaikoissa pyörinyt.
Haju ja ulkonäkö kertoo mikäli on kelvotonta. Roskisdyykkarit söisivät, koska on vakuumipaketissa ollut suojattuna. Lämmität hyvin, korkeintaan pientä ripulia seuraa. On tullut syötyä pari kertaa mutta mielestäni siinä menee raja, että on vain vuorokauden vanhaa. Mikäli sinulla muuta ruokaa, niin jättäisin syömättä ja roskiin.
No todellakin. Vai ajatteletko että jos päiväys on 1.1 niin vielä 23.30 voit syödä sitä mutta 2.1 klo 00:30 se on pilalla?
Hyvin syö jos ei ole lämpimässä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Kuumenna hyvin ja syö
Parempi syödä kypsänä. Kuumennus suhteellinen käsite.
En syö muuta kuin sellaista kanaa, missä on useita päiviä viimeiseen käyttöpäivään jäljellä. Mahdollisimman tuoretta pitää olla. Huomioin tämän ostaessani ja valmistan kanaruuan heti, sitä ei pakasteta eikö edes säilytetä, vaan syödään heti. Etenkin kanan kanssa olen tarkka.
Jos kylmäketju ei ole katkennut eikä tuoksu pahalle, söisin ja olen syönytkin.
Toistaiseksi olen selvinnyt ruuan kanssa aistinvaraisesti. Jos haisee, maistuu tai näyttää pilaantuneelta, en syö. Muussa tapauksessa ääntä kohti. Hiljattain löysin jääkaappiin unohtuneen avaamattoman raejuuston, jonka pe-päivä oli mennyt 5 kk aiemmin. Vähän jännitti avata, mutta oli yllätyksekseni täysin tuoreen hajuista ja makuista. Kana nyt toki on ihan eri juttu, mutta ei pilaantuminen tosiaan aina ole päivän päälle. Ja joskus taas kana on saattanut haista pahalta jo ennen viimeistä käyttöpäivää.
No uskaltaa.
Mutta kaupasta ostettua jauhelihaa en enää käytä edes viimeisinä parasta ennen päivinä. Se maistuu jo eltaantuneelta.
Viimeinen käyttöpäivä.
Onko se siis kypsennetty vai raakaa lihaa?
No, yleensähän kyllä sanotaan, että jos ei mitään kummallisempaa ole, niin voi käyttää. Ja jos olet asianmukaisesti säilyttänyt sitä pakettia...
Onpas täällä nyt paljon ruuan säilyvyydestä ollut kyselyjä...
Omalla riskillä.