Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Selittäkää mulle lounasetu tai matkaetu kannattaako se ottaa?

Vierailija
11.01.2023 |

Pienentääkö palkkaa?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on työnantajan tarjoama veroton etu, joka maksaa sinulle 0€.

Vierailija
2/15 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pysty vastaamaan koska työnantajilla on erilaisia käytäntöjä.

Jos et joudu maksamaan eduista mitään, niin silloin tietysti kannattaa. Osa työnantajista perii esimerkiksi lounasedusta palkasta 75% edun arvosta. Silloin pitää itse arvioida kannattaako etu ottaa, minä en ole enää viime vuosina ottanut enkä käynyt lounaalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee työnantajalle halvemmaksi antaa etuna kuin palkkana

Vierailija
4/15 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lounasetu luontoisetuna

Edun verotusarvo lisätään palkkaan, jolloin siitä maksetaan henkilökohtaisen veroprosentin mukainen tulovero. Luontoisetu on siis rinnastettavissa palkankorotukseen. Työnantaja maksaa lounasedusta nimellisarvon sekä työnantajamaksut vain 75 % osalta, mutta voi vähentää nämä kulut verotuksessa.

Vierailija
5/15 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisista vastauksista. Pitäisi kuulema maksaa itse jotain verotuksessa, en ihan ymmärtänyt ja siksi kysyn.

Vierailija
6/15 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meneekö tuo matkaetu samalla tavalla?

Vierailija
7/15 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ja kun nostavat verotettavaa tuloa, ne vaikuttavat myös eläkekertymiin jne.

Vierailija
8/15 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos asiallisista vastauksista. Pitäisi kuulema maksaa itse jotain verotuksessa, en ihan ymmärtänyt ja siksi kysyn.

Ei pidä. Maksat lounaastasi osan, työnantaja osan. Jollei ole lounasetua, maksat lounaan koko summan.

Vierailija
9/15 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tessistä tuleeko palkan päälle tai mrmeekö palkasta.

Meillä maksamme 2 e itse ja 7 e tulee palkan päälle

Eli 30 prosentin veroprossalla kustannus on 2 e plus verot 1,425 - siis noin 3,43 euroa

Vierailija
10/15 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monia on tapoja. Riippuu työpaikasta

Vierailija
11/15 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo pitää itse opetella laskemaan kannattaako ja onko sen arvoista. Ei ole yhtä tapaa antaa noita etukäteen. Työpaikkakohtaista ja tes kohtaista

Vierailija
12/15 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä. Maksat lounaastasi osan, työnantaja osan. Jollei ole lounasetua, maksat lounaan koko summan.

Ja työnantajan osan maksaa palkollinen pienempänä palkkana

Vierailija
13/15 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työmatkalippu vai? 

Verottajan nettisivujen mukaan - kodin ja työpaikan väliselle matkalle annettu henkilökohtainen työsuhdematkalippu on 3400 euroon asti verovapaata.

"Työnantaja voi antaa työntekijälle työsuhdematkalipun palkanlisänä. Tällöin ainoastaan työsuhdematkalipun verovapaan tulon ylittävä määrä lisätään bruttopalkkaan veronalaisena luontoisetuna."

"Työnantaja voi tarjota työsuhdematkalipun myös siten, että työntekijän kanssa sovitaan työsuhdematkalipun sisältyvän hänen palkkaansa. Tällöin työsuhdematkalipun verovapaan tulon määrällä on vaikutusta työntekijän veronalaiseen palkkaan."

Aloittajan kannattaa käydä lukemassa vero.fi:stä täydellinen info tästä työsuhdematkalipusta.

Vierailija
14/15 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työmatkalippu vai? 

Verottajan nettisivujen mukaan - kodin ja työpaikan väliselle matkalle annettu henkilökohtainen työsuhdematkalippu on 3400 euroon asti verovapaata.

"Työnantaja voi antaa työntekijälle työsuhdematkalipun palkanlisänä. Tällöin ainoastaan työsuhdematkalipun verovapaan tulon ylittävä määrä lisätään bruttopalkkaan veronalaisena luontoisetuna."

"Työnantaja voi tarjota työsuhdematkalipun myös siten, että työntekijän kanssa sovitaan työsuhdematkalipun sisältyvän hänen palkkaansa. Tällöin työsuhdematkalipun verovapaan tulon määrällä on vaikutusta työntekijän veronalaiseen palkkaan."

Aloittajan kannattaa käydä lukemassa vero.fi:stä täydellinen info tästä työsuhdematkalipusta.

"Työsuhdematkalippuetu vaikuttaa tuloverolain 93 §:n 1 momentissa tarkoitettujen asunnon ja työpaikan välisten matkojen perusteella tehtävään matkakuluvähennykseen. Palkansaajalle ei synny vähennettäviä matkakustannuksia siltä osin kuin hän on saanut verovapaan lippuedun. Sen sijaan itse maksettu lipun hinnan osa ja palkaksi katsottu osuus lipun hinnasta ovat vähennyskelpoisia matkakustannuksia."

Vierailija
15/15 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja työnantajan osan maksaa palkollinen pienempänä palkkana

Ei aina