Mihin vuodenaikaan lapsen olisi paras syntyä?
Eli JOS saisit/olisit saanut valita koska lapsesi syntyy, niin milloin se olisi? Ja miksi? Ja mikä aika vuodesta olisi huonoin? Ja miksi?
Itselläni ei ole lapsia ja on pelko ettei niitä helpolla tulekaan. Silti spekuloin, että talvi/loppuvuosi (tyyliin lokakuu-joulukuu) olisi huonoin aika, silloin on pimeää, kylmää (mistä tiedän miten pukea vauva), ja lapsi olisi koulussa aina se nuorin. Ihan hölmöä ajatella näin, mutta kunhan lähdin spekuloimaan. Toivon todellakin että meillä tärppää, vaikka la olisikin sitten vuoden pimeimpään aikaan! :)
joten kieli poskessa täällä kyselen, ei tässä olla mitään aikaa suunnittelemassa/tähtäämässä... ;)
Kommentit (20)
eka kesä helppoa kun ei liiallista pukemista ja eka talven nukkuu vaunuissa. Seuraavana talvena osaa jo kävellä, mikä helpottaa paljon ulkoilua jos perheessä muitakin lapsia.
Lämmintä, voi ulkoilla heti, syötöt onnistuu ulkona, ei tarvii paljoa vaatetta, helppo kulkea, ei flunssaepidemioita, ei syysmasennusta äidillä, ei joulukiireitä...
Onko kiva kulkea vähissä vaatteissa, kun raskauskilot ja rintaliivinsuojat näkyvät paidan alta?
En osaa sanoa, mikä noista oli paras ajankohta. Kaikki yhtä hyviä :)
esitellä niissä topeissa. No joo, leikki sikseen, ei mua kyllä murehdituttanut tuon taivaallista mitkään raskauskilot, kun oli ihana lapsi ja onnellista aikaa.
Yhtä hyvin vois aatella että on tympeetä olla kesähelteellä viimesillään, jalat turvonneina ..ja muutenkin hikoiluttaa.... Kiva, että olet tyytyväinen omaan aikatauluusi : )
Toukokuu oli vauvan kannalta mukavampi, jo aiemmin mainittujen pukemis yms. asioiden takia. Omalta kannalta oli ikävä olla isosti raskaana kevättalven liukkailla ja pelätä kaatumista (käytin kyllä liukuesteitä kengissä).
Syysvauva-kuopus oli siitä mukava, että kesällä oli kivempi olla raskaana. Talvella piti pukea enemmän, mutta meni jo rutiinilla, ei tullut ongelmia. Nukkui vaunuissa koko talven päikkärit. Seuraavana kesänä oli jo kiva ulkoilla, kun osasi kontata.
(ja tosiaankin, mä olen tullut aina kertalaakista raskaaksi) niin, että ovat syntyneet heti alkuvuodesta.
Syy: en halua, että ovat koulussa luokkansa nuorimpia. Toinen syy on se, että lapsuusaika ennen kouluikää on vuoden pidempi kuin esim. joulukuussa saman vuonna syntyneillä. Oli omani aloittavat koulun noin 7,5 vuotiaana kun joulukuun lapset taas 6,5 vuotiaana.
Itsellä esikoinen on syntynyt syyskuussa, oli kamala kesä, kuuma ja tukala olo ison vatsan kanssa.
Toinen syntyi tammikuussa, muuten ok mut ulkoilun kans piti olla varovainen. Kesällä jo " mukavan" iso.
Kolmas, neljäs ja viides on syntyny helmikuussa, samaa mieltä olen heidänkin syntymäajankohdasta kuin kakkosenkin syntymäajankohdasta.
Kuudes syntynee myös helmikuussa...
Mulla on ollut vauvakuume viimeiset 6 vuotta ja aina kesäisin nautin, kun näen helteessä kärvisteleviä odottavia naisia, että ainakaan mulla ei ole sitä riesaa. Helpottaa kateutta edes hetkeksi. (Vitsi vitsi, mutta on siitä osa tottakin)
Itse olen syntynyt maaliskuussa, mutta olen mennyt vuotta aiemmin kouluun, kuin olisin iän puolesta mennä. Pienellä paikkakunnalla saatiin luokka jaettua, kun tuli yksi lisäoppilas (jotain tällaista siinä oli). Koskaan en huomannut olevani mitenkään nuorempi muita, en ollut edes lyhin, ja koulumenestys oli keskivertoa ehkä parempaakin.
Mikään ei ole niin kurjaa kuin se että sukulaiset kuittaavat joulun ja synttärin samalla lahjalla.
juuri ulkoilun ja valon takia. Lapseni syntyi heinäkuussa oli tukahduttavan kuuma loppu raskaus ja pienen lapsen kans hankala olla kuumalla.
Mielestäni se oli ihan hyvä aika vuodesta saada vauva. Ei liian pitkä aika kesään, päivät pitenivät jne. Olen kyllä ajatellut, että jos asiaan voisi jotenkin vaikuttaa, niin ehkä haluaisin saada seuraavan lapseni syksyllä. Olisi ainakin erilaista ja kokemus olisi sillä tavalla uusi.
Olin aina miettinyt että toukokuu olisi parasta aikaa. Päivät on jo valoisia ja alkaa lämmetä. Kesällä vauvaan on jo tottunut ja pääsee ulos aurinkoon vaunuttelemaan. Pahimmat pakkasen on jo ohi kun maha on isoimmillaan.
Mies pääsee pian kesälomalle ja nautitaan yhdessä pienestä ihmeestä.
TOisaalta taas ei tarvitse kesähelteillä olla raskaana.
Niinhän siinä kävi että ilman kummempia ajoituksia esikoista odotettaan nyt syntyväksi toukokuun alussa. IHANAA!
Mutta tervetullut vauva olisi ollut vaikka mihin vuodenaikaan. Ihana saada vihdoin oma nyytti rakastettavaksi!
Onneksi lapseni ovat syntyneet syys- ja marraskuussa, niin pahin väsymys ei ole osunut pimeimpään vuodenaikaan. Kesällä syntyvän lapsen kanssa olisi käynyt niin.
Ei mitään pukeutumisongelmia kun vauva nukkui pelkässä bodyssa harson alla.