40+ ikäiset koulutetut työttömät. Millaisia kokemuksia työnsaannista?
Tarkoitan ihmisiä, joilla on ikää jo päälle 40 ja on kunnon koulutus ja oman alan työkokemus, mutta joutunut työttömäksi vastoin tahtoaan. Millaisia viimeaikaisia kokemuksia teillä on työnhausta ja työpaikkojen saamisesta?
Ainakin minun omalla alalla (akateeminen ala) työpaikat on vähän kiven alla, vaikka asun Pk-seudulla. Yhteen avoimeen paikkaan on helposti 400 hakijaa. Ja korkean koulutuksen ja pitkän oman alan työkokemuksen vuoksi ei todellakaan tule millään tavalla huomioiduksi, jos hakee vähän matalampien vaatimusten työpaikkoja, siis miltä alalta vain. Ja totuus on, että itselläni ainakin on ehtinyt tässä iässä kertymään jo sellaista kremppaa, että mihinkään nostotyöhön tai yötyöhön en terveyden puolesta edes enää sovellu.
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajiksi ja sote-alalle melkein kaikki pakotetaan. Onneksi itseäni ei ole pakotettu, sillä en oikein sovella lähihoitajaksi.
Siis meidät yli nelikymppisetkin yritetään pakottaa uudelle alalle lähihoitajaksi vai? Minua ainakaan ei ole yritetty pakottaa.
Monella meidän iässä on jo kremppaa kuten minullakin. En voi nostella enkä tehdä yövuoroja. Kumpiakin on lähihoitajahommissa. Ja opinnot kestää muutaman vuoden. Mitä järkeä olisi valmistua joskus viisikymppisenä lähihoitajaksi mutta ei pystyä tekemään sitä työtä?
Ap
Ei kai se koulutus tee autuaaksi vaan KOKEMUS. Mutta kun keski-iässä saa potkut sekään ei auta sillä joka firman pomon päässä pyörii ainoastaan hokema Parhaat ei oo koskaan työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se koulutus tee autuaaksi vaan KOKEMUS. Mutta kun keski-iässä saa potkut sekään ei auta sillä joka firman pomon päässä pyörii ainoastaan hokema Parhaat ei oo koskaan työttömiä.
Minun entinen työpaikka myytiin eräälle kansainväliselle suuryritykselle ja minun työtehtävä lakkautui. Yt:ssä joutui meistä iso osa pois, vain pieni osa siirtyi uuteen organisaatioon. Ei ollut siis varsinaiset potkut. Sitä ennen en ole ollut päivääkään työttömämä. Nyt vuoden jo. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun entinen työpaikka myytiin eräälle kansainväliselle suuryritykselle ja minun työtehtävä lakkautui. Yt:ssä joutui meistä iso osa pois, vain pieni osa siirtyi uuteen organisaatioon. Ei ollut siis varsinaiset potkut. Sitä ennen en ole ollut päivääkään työttömämä. Nyt vuoden jo. Ap
Kyllä potkut = irtisanominen.
Antimikrobiaalista hoitoa viimeistään 40+ iässä!
Haitallisia mikrobeja on tuossa iässä jo niin paljon elimistössä että haittaa työntekoa, ja siksi ei palkata. Esim. vetyperoksidia, arginiinia, B-vitamiinia,C-vitamiinia, antibiootteja ja niin edespäin. Isoin infektio usein peräsuolessa, joka ei varsinaisesti oireile kaikilla, mutta joka johtaa painonnousuun, huonompiin veriarvoihin, ja verenpainen kohoamiseen ja esidiabetekseen.
Tämä ei ole nopea prosessi, voi viedä 10-20 vuotta, joten 40+ vuotiaana on melko myöhä aloitaa. Lääkärit tarjoavat vain oireiden lievitystä erilaisilla lääkkeillä ja IMMUNOSUPPRESSIOTA, mutta siinä elimistö jatkaa rappeutumistaan,koska infektio jää jäljelle.
Rekrytointifirmat pitäisi kieltää. Yhdessäkään ei mene jakeluun se, että osa ihmisistä haluaisi ihan oikeasti downshiftata. Johtajasta päälliköksi tai päälliköstä kassalle. Toisille kun viihtyvyys ja helpot työt merkitsevät enemmän kuin maksimipalkka ja sairaalloiset viikkotunnit.
Vierailija kirjoitti:
Rekrytointifirmat pitäisi kieltää. Yhdessäkään ei mene jakeluun se, että osa ihmisistä haluaisi ihan oikeasti downshiftata. Johtajasta päälliköksi tai päälliköstä kassalle. Toisille kun viihtyvyys ja helpot työt merkitsevät enemmän kuin maksimipalkka ja sairaalloiset viikkotunnit.
Ei se kyllä mene firman sisäisille rekryä hoitaville pomoillekaan jakeluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä potkut = irtisanominen.
Joo, kyllä. Mutta oikeastaan kommentoin liittyen siihen, kun sanoit että parhaat on aina töissä. Ei se niin välttämättä ole. Meillä sai parhaitakin lähteä niissä yt:ssä, alalla arvostettuja ihmisiä. Osa heistä on edelleen ilman uutta työtä, kuten minäkin. Ap
Siis mä jouduin työttömäksi vasta täällä luvatussa Helsingissä, jossa ei arvosteta työkokemusta tai koulutusta vaan monimuotoisuutta ja nuorekkuutta. Nepotismi ja oikea ihonväri on valttia tiskin alta jaettavissa tehtävissä.
Itselläni on tunnustusta valtakunnan tasolla osaamisestani, maisterin paperit ja yrittäjätausta, sekä 10v työkokemus.
En päässyt edes harkkahaastatteluun 39 vuotiaana?!
En keksi mitään muuta syytä kuin ikä ja se että nimi on Maija Meikäläinen, enkä ole kulturelli Miriyam Fatta Punavuoresta, ensimmäisen polven suomalainen, joka larppaa onnistuneesti ja raikkaasti työelämää.
En vaan kuulu tänne Helsinkiin, jossa kaupunki on määrännyt (googlettakaa tää on fakta), että kahdesta tasavertaisesta hakijasta täytyy valita se etnisesti vähemmistöä edustava.
Tosin kohtahan se on suomalainen.
Ja juu olen katkera, en voi käsittää, että täällä missä kaikki työt ovat, ei ole töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajiksi ja sote-alalle melkein kaikki pakotetaan. Onneksi itseäni ei ole pakotettu, sillä en oikein sovella lähihoitajaksi.
Siis meidät yli nelikymppisetkin yritetään pakottaa uudelle alalle lähihoitajaksi vai? Minua ainakaan ei ole yritetty pakottaa.
Monella meidän iässä on jo kremppaa kuten minullakin. En voi nostella enkä tehdä yövuoroja. Kumpiakin on lähihoitajahommissa. Ja opinnot kestää muutaman vuoden. Mitä järkeä olisi valmistua joskus viisikymppisenä lähihoitajaksi mutta ei pystyä tekemään sitä työtä?
Ap
TE-toimiston mielestä lähihoitajan koulutus on ratkaisu valtaosalle niistä, jolle ei oikein muuta ole. Tämän nähdään ratkaisevan kaikki ongelmat. Työttömiä pakotetaan paljon lähihoitajan koulutukseen ja sote-alalle, koska se nyt on harvoja työllistäviä aloja. TE-toimisto ei paljoa välitä siitä, millaisia työttömiä on tuonne pakottamassa eli alalle sopimattomiakin pakotetaan lähihoitajiksi.
Vierailija kirjoitti:
Siis mä jouduin työttömäksi vasta täällä luvatussa Helsingissä, jossa ei arvosteta työkokemusta tai koulutusta vaan monimuotoisuutta ja nuorekkuutta. Nepotismi ja oikea ihonväri on valttia tiskin alta jaettavissa tehtävissä.
Itselläni on tunnustusta valtakunnan tasolla osaamisestani, maisterin paperit ja yrittäjätausta, sekä 10v työkokemus.
En päässyt edes harkkahaastatteluun 39 vuotiaana?!
En keksi mitään muuta syytä kuin ikä ja se että nimi on Maija Meikäläinen, enkä ole kulturelli Miriyam Fatta Punavuoresta, ensimmäisen polven suomalainen, joka larppaa onnistuneesti ja raikkaasti työelämää.
En vaan kuulu tänne Helsinkiin, jossa kaupunki on määrännyt (googlettakaa tää on fakta), että kahdesta tasavertaisesta hakijasta täytyy valita se etnisesti vähemmistöä edustava.
Tosin kohtahan se on suomalainen.
Ja juu olen katkera, en voi käsittää, että täällä missä kaikki työt ovat, ei ole töitä.
Miksi kerroit ikäsi hakemuksessa?
Vaikeeta on työllistyä,halvalla jos myy osaamistaan, niin välillä olisi tärpännyt tai muutto Kiinaan, ei kiitos.
11 vuotta poissa työmarkkinoilta, eikä tunnu missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApTE-toimiston mielestä lähihoitajan koulutus on ratkaisu valtaosalle niistä, jolle ei oikein muuta ole. Tämän nähdään ratkaisevan kaikki ongelmat. Työttömiä pakotetaan paljon lähihoitajan koulutukseen ja sote-alalle, koska se nyt on harvoja työllistäviä aloja. TE-toimisto ei paljoa välitä siitä, millaisia työttömiä on tuonne pakottamassa eli alalle sopimattomiakin pakotetaan lähihoitajiksi.
Niinpä. Mahtavaa niille hoidettaville, kun hoitaja on joku jota EVVK.
Oon hakenut kymmeniin paikkoihin, toimistotyötä. Yllättävän paljon oon saanut sentään vastauksen. Yleensä: kiitos hakemuksesta, saimme 120 hakemusta, käymme niitä läpi ja palaamme ehkä asiaan.