Olen tehnyt Mensan testin, enkä ole kuin hieman keskivertoa älykkäämpi. Miksi sitten...
..suurin osa ihmisistä tuntuu pienimielisiltä ja kyvyttömiltä omaperäiseen ajatteluun? En todellakaan pidä itseäni älykkönä, eikä minulla ole mitään ainutlaatuista näkökulmaa tilanteeseen esim. työni kauttakaan. Ihan vaan arkipäiväisissä keskusteluissa, yhteiskunnan asenteissa jne. toistuu sellainen tietty yksinkertaisuus ja kyvyttömyys reflektoida. Nuorempana tein sen virheen että yritin haastaa muita rikkomaan muottia kanssani ajattelussa, joka johti vain siihen että muut pitivät minua itseään tyhmempänä ja outona. Opin pitämään suuni kiinni.
Kommentit (6)
Sitä älykkyyttä on monenlaista, ja toisaalta paljon vaikuttaa myös kiinnostukset. Monia ei kiinnosta juurikaan tuollainen muottien rikkominen ajattelussa, tietynlaisten asioiden reflektointi tms, joten heillä ei ole siihen välttämättä paljoa sanottavaa, vaikka (matemaattis-looginen) älykkyys olisi hyvin korkeakin.
Olen aikoinaan tehnyt myös jonkinlaisen testin jossa sain melko hyvän tuloksen, mutta valitettavasti kiinnostus omaan pippeliini heräsi melko varhain ja valtaosa elämästä on mennytlähinnä sen ympärillä pyörimiseen
Vierailija kirjoitti:
Sitä älykkyyttä on monenlaista, ja toisaalta paljon vaikuttaa myös kiinnostukset. Monia ei kiinnosta juurikaan tuollainen muottien rikkominen ajattelussa, tietynlaisten asioiden reflektointi tms, joten heillä ei ole siihen välttämättä paljoa sanottavaa, vaikka (matemaattis-looginen) älykkyys olisi hyvin korkeakin.
Tämä on kyllä hyvä pointti, kiitos siitä. Ehkäpä olen ollut vääränlaisessa seurassa. ap
Puolet ihmisistä on keskimääräistä tyhmempiä, joten ei mikään ihme että niitä riittää. Ja jos olet edes yhden keskihajonnan yli keskitason niin se hitaalla käyvältä tuntuva massa alkaa oikeasti vaikuttaa suunnattomalta. Mietipä millaista elämä on sitten, jos olet vaikka +kahden keskihajonnan älykäs ja vielä kriittiseen ajatteluun kasvanut.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on totta. Itselläni luovuus/uusien ratkaisujen etsiminen, sekä myös matemaattis-looginen päättelykyky ovat korkealla tasolla. Tästä lähtökohdasta voin sanoa, että pidän itsenäisiä ajattelijoita älykkäämpinä kuin tietokonemaisia ja umpimielisiä matikkaneroja. Ensinnäkin jo siltä kannalta, että maailma tatvitsee tällä hetkellä kirjaimellisesti parantamista. Se voidaan saavuttaa pääosin inhimillisyydellä ja suuria kokonaisuuksia tarkastelemalla, ei teknologialla tai avaruuden tutkimisella, vaikka niitä paljon mainostetaankin.
Haisee!