Onko muita joilla tosi alhainen verenpaine?
Minulla on aina ollut hyvin alhainen verenpaine, yleensä vähän päälle sata (104-105) lääkärissä mitattuna. Kotona mitattuna usein alle sata. Tunnen usein, että minua huimaa ja on helposti heikottava olo.
Nyt kun on saanut tehdä etätöitä, otan usein päiväunet kesken työpäivää kun välillä tuntuu etten pysy pystyssä ja silmissä mustenee.
Syön mielestäni ihan normaalisti suolaa yms. mutta ominaisuus on näköjään perinnöllinen, toisella vanhemmallani on sama tilanne. Myöskään ikä ei ole auttanut, olen nyt 45. Vaikka verenpaine usein nousee vanhetessa, minulla niin ei ole käynyt.
Miten te muut voitte, joilla on alhainen verenpaine? Periaatteessahan se on tietysti hyvä asia, mutta jatkuva huimaus ja väsymys ovat aika rasittavia.
Kommentit (24)
Systolisen lisäksi diastolinenkin on toki tärkeä arvo, minulla viimeisessä lääkärissä tehdyssä mittauksessa 104/70. Ap
Sama täällä. Alhainen verenpaine ollut aina ja olen sillä selitellyt hirveää himoani salmiakkiin :D
Ikää 50. Huimausta lukuunottamatta alh verenpaine on haitannut vain raskauksien yhteydessä, kun piti tarkkailla varan vuoksi.
Sama vika. Tai mikään vika, etuhan se on. Olen välttänyt monta pahaa sairautta sillä, että verenpaineeni on aina matala. Kaikki muut oireet ollut, mutta verenpaine aina pelastanut!
Vanhemmiten olen oppinut:
-vähentämään saunomista, välillä väsyneenä pyörryttää siellä, vaikka tykkään saunasta
-saan syödä suolaa, kiellot ei koske mua. Jos kroppa huutaa suolaisia ruokia, syön niitä.
-päikkärit on jees, tai suoraan sanottuna luksusta, enkä välitä vaikka tulisi pitkäkin pätkä nukuttua, valvon sitten yöllä.
-verenpaine ei nouse iän myötä. Mutta ikä nousee matalan verenpaineen ansiosta!
-jos pyörryttää tai heikottaa, se on usein vaan mun verenpaine, ei sen vakavampaa. Lupa levätä.
-tulinen luonne ja adhd korjaavat matalan verenpaineen aiheuttaman hitauden.
Vierailija kirjoitti:
Sama vika. Tai mikään vika, etuhan se on. Olen välttänyt monta pahaa sairautta sillä, että verenpaineeni on aina matala. Kaikki muut oireet ollut, mutta verenpaine aina pelastanut!
-vähentämään saunomista, välillä väsyneenä pyörryttää siellä, vaikka tykkään saunasta
-saan syödä suolaa, kiellot ei koske mua. Jos kroppa huutaa suolaisia ruokia, syön niitä.
-päikkärit on jees, tai suoraan sanottuna luksusta, enkä välitä vaikka tulisi pitkäkin pätkä nukuttua, valvon sitten yöllä.
-jos pyörryttää tai heikottaa, se on usein vaan mun verenpaine, ei sen vakavampaa. Lupa levätä.
Saunomisen kanssa on
just noin. Ei paljon tee mieli saunaan, kun on muutaman kerran siellä pyörtynyt. Alalauteella saatan joskus istua hetken porukalla. Jos joskus tosi harvoin käyn yksin saunassa, pidän aina huolta että joku tietää minun menneen sinne ja voi tulla tarkistamaan ellei minua kuulu.
Mulla on molemmat arvot alle sadan luokkaa ja kyllähän se jo vähän vaikuttaa yleiseen jaksamiseen. Olotila on sellainen vetämätön. Haukotuttaa ja naama aina kalpeana. Vaikka olisi nukkunut hyvät unet.
Ehkä pitäisi olla tyytyväinen, koska kolesteroliarvotkin on hyvät. Minkä verran salmiakkia pitäisi syödä, että se nostaisi paineita?
Mulla! Paineet oli pari kk sitten 89/56, kun niitä hetken seurailin. Yleensä ei kyllä aiheuta ongelmia tuo alhainen paine.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on molemmat arvot alle sadan luokkaa ja kyllähän se jo vähän vaikuttaa yleiseen jaksamiseen. Olotila on sellainen vetämätön. Haukotuttaa ja naama aina kalpeana. Vaikka olisi nukkunut hyvät unet.
Ehkä pitäisi olla tyytyväinen, koska kolesteroliarvotkin on hyvät. Minkä verran salmiakkia pitäisi syödä, että se nostaisi paineita?
Kyllä niitä saa ainakin puoli pussia vetää, että itselläni tuntuu. Harmi etten tykkää salmiakista enkä sipseistä tai oikeastaan mistään muustakaan tosi suolaisesta. Välillä on vaan pakko syödä enemmän suolaa, kun tietää että sillä olo paranee.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla! Paineet oli pari kk sitten 89/56, kun niitä hetken seurailin. Yleensä ei kyllä aiheuta ongelmia tuo alhainen paine.
Tuo on jo tosi alhainen. Huimaako sinua usein?
Mulla vp 68/ 46,välillä huimaa ja pyörryttää.
Meillä perheen naisilla on kaikilla hyvin alhainen verenpaine.
Mulla ihan normaali on 98/55, parikymppiselle kuopukselle se on aivan liian vähän. Viimeksi eilen meni aivan holtittomaksi, pyörrytti eikä pysynyt yhtään pystyssä. Lukemat 91/46. Onneksi olimme hänen luonaan käymässä ja sain juotettua hänelle suolavettä, tunnissa saimme korotettua lukemat 97/50 ja hän pystyi istumaan hetken ja syömään vähän. Tunti siitä lukemat oli jo 100/55 ja olo parempi. Tuo on aina ongelma kun menkat alkaa, kivut ja verenhukka tekee tuon. Hemppa silti 140 paikkeilla, ferritiiniä en tiedä
Alhainen verenpaine on vain hyvä niin kuin prossun alijännittäminenkin aiheuttaa vain epävakautta, ei mitään tuhoa niin kuin ylijännittäminen.
Mulla on ollut alle sata. Nykyään on vähän yli sata. Ei ole tuollaisia vaivoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on jo tosi alhainen. Huimaako sinua usein?
Ei juurikaan. Saunassa kun makaan, niin nousen varovasti, mutta sekin enemmänkin vain tapa kuin että olisi tarpeen. Ihan sama syönkö sipsejä ja lakritsia tai juonko alkoholia, paineet pysyy alhaalla.
Juotko tarpeeksi? Nesteiden juominen nostaa verenpainetta.
Vierailija kirjoitti:
Juotko tarpeeksi? Nesteiden juominen nostaa verenpainetta.
En varmaankaan juo, olen aina juonut tosi vähän vettä. Olen ajatellut että vesi huuhtoo niitä vähiäkin suoloja, joten en ole pitänyt sitä ongelmana. Pitääpä kokeilla, jos auttaisi. Ap
Minulla on aina ollut alhainen verenpaine. Haittaa lähinnä, jos nousee ylös liian nopeasti, mutta näin yli nelikymppisenä sitä on jo oppinut nousemaan rauhallisesti. Olen joskus kuullut, että alhaisen verenpaineen omaavan on hyvä harrastaa aktiivisesti liikuntaa, mutta en enää muista syytä, miksi näin. Itse kuitenkin harrastan liikuntaa päivittäin, eikä väsymys paina, vaikka arvot on keskimäärin luokkaa 92/60.
Vierailija kirjoitti:
Onko muita joilla tosi alhainen verenpaine?
Minulla on aina ollut hyvin alhainen verenpaine, yleensä vähän päälle sata (104-105) lääkärissä mitattuna. Kotona mitattuna usein alle sata. Tunnen usein, että minua huimaa ja on helposti heikottava olo.
No tavoite arvo on 90 joten hieman voit vielä tiputtaa paineita, ota rennosti.
90/60 on se mihin voit pyrkiä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla aikast samat tilanteet kuin sinulla ja ikää 50. saunaa en kestä juuri ollenkaan mutta kesäisin työpaikalla on usein 30-40 astetta ja työpäivät välillä 12-tuntisia ja silloin ei ole mitään ongelmaa.
Lisäksi salitreenissä ei oikein voi kyykätä tai vetää maasta raskaammilla painoilla kun alkaa huimaamaan. Treenannut olen yläasteikäisestä saakka ja aina ollut sama juttu kyykkäämisen ja maastavedon suhteen että pidemmän sarjan jälkeen hieman huimaa.
On ollut nuorempana, mutta tuossa päälle viiskymppisenä lähti sen verran nousuun että on jo normaalin rajoissa. Pystyy käymään saunassakin nykyään eikä huimauksia ole kuin satunnaisesti.
Tönkkösuolattuja muikkuja aamupalalla auttaa