Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhempani haluavat periä minulta vuokraa.. olen 15- vuotias

Ksksks
09.01.2023 |

Minun vanhemmillani on mennyt jo pitkään huonosti ja nyt eilen äitini halusin keskustella kanssani. He haluvat että maksan heille joka kk 200e vuokraa. Olen juuri saanut ensimmäisen työpaikkani ja tienaan muutenkin ehkä 500e kuukaudessa. En halua olla ilkeä vanhemmilleni mutta olen kuitenkin vasta 15 vuotias ja minun täytyisi maksaa vuokraa, niinkun en nyt omalta taholtani täällä asustele..

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskitypäs nyt koulunkäyntiin ja jätä typerien provojen rustaaminen.

Vierailija
2/21 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteys lastensuojeluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee itsestäsi lastensuojeluilmoitus ja lopeta provoaminen.

Vierailija
4/21 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmillasi on elatusvelvollisuus. Ei he voi sinulta vuokraa periä.

Vierailija
5/21 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota lapsi kulta itse yhteyttä kotikuntasi lastensuojeluun. Tai pyydä vaikka koulusi terveydenhoitajaa se tekemään.

Alaikäisen lapsen vanhempina sinun vanhemmillasi on velvollisuus tarjota sinulle koti, jossa asua. Jos he eivät tähän kykene, sosiaalitoimen pitää puuttua asiaan lastensuojelun parhaaksi katsomillaan toimenpiteillä.

Toivon sinulle kaikkea hyvää, voisinpa auttaa sinua jotenkin.

Vierailija
6/21 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ei koulun yhteiskuntaopin tunnilla kerrota, mutta 15-vuotta täyttänyt saa itse päättää, miten käyttää omalla työllään hankkimansa rahat. Toiseksi vanhemmat ovat alle 18-vuotiaan elatusvelvollisia.

Kenen sinä luulet uskovan, että 15-vuotias on tällä vuosituhannella päässyt töihin?

Vierailija
7/21 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä vaikutat kypsältä ikäiseksi, ehkä voisit jo muuttaa omaan kotiin ja vanhemmat muuttaa asumaan pienempään ja halvempaan asuntoon.

Vierailija
8/21 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä työtä teet että 15-vuotiaana pystyt koulun ohella tienaamaan 500€?

Vierailija
9/21 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttis provo. Mulle äiti sanoi lapsena, että lainaisin hänelle kaikki säästöni(olin saanut sedältäni ja tädiltäni lahjoina vuosien aikana) 10 000mk ja tyhmänä lainasin. En ikinä saanut takaisin. Olen lähes 50v ja en enää pitkiin aikoihin äitini kanssa tekemisissä. Ei ainoa mitä teki. On olemassa törkeitä vanhempia.

Vierailija
10/21 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä vaikutat kypsältä ikäiseksi, ehkä voisit jo muuttaa omaan kotiin ja vanhemmat muuttaa asumaan pienempään ja halvempaan asuntoon.

Ja kukas sen ap:n asumisen maksaa? Alle 16v ei saa käytännössä mitään tukia. 

Vierailija
11/21 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi Porvoo 😩😘

Vierailija
12/21 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaikäiseltä ei voi, mutta kaverini vanhemmat alkoivat periä vuokraa heti kun täytti 18.

Vierailija
13/21 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alaikäiseltä ei voi, mutta kaverini vanhemmat alkoivat periä vuokraa heti kun täytti 18.

Se on oikein! Aikuisen ihmisen pitääkin hankkia itse elantonsa. 

Vierailija
14/21 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ei koulun yhteiskuntaopin tunnilla kerrota, mutta 15-vuotta täyttänyt saa itse päättää, miten käyttää omalla työllään hankkimansa rahat. Toiseksi vanhemmat ovat alle 18-vuotiaan elatusvelvollisia.

Kenen sinä luulet uskovan, että 15-vuotias on tällä vuosituhannella päässyt töihin?

Sitäkään ei näköjään kerrota että oppivelvollisia ei saa palkata töihin.

Vierailija
15/21 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

38-vuotias Reijo keksii aloituksen ja TYHMÄmammat on suut vaahdossa...

Vierailija
16/21 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä työtä teet että 15-vuotiaana pystyt koulun ohella tienaamaan 500€?

No jos tekee vaikka 5 vuoroa kuukaudessa jossain terminaalissa, jossa tuntipalkka on ~15€, niin äkkiä siinä 15-vuotiaskin 500€ tienaa kuukaudessa.

Vierailija
17/21 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä ne työt niitä haluaville aikuisille.

Vierailija
18/21 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saa, mutta työ ei saa olla kokopäiväistä. 15-vuotta täyttäneen voi palkata jopa ilman vanhempien suostumusta, kunhan tietyt ehdot täyttyvät. Tässä lisätietoja:

Perusopetuksen oppimäärää suorittavan työntekijän päivittäinen työaika koulutyön aikana koulun vapaapäivinä saa olla enintään seitsemän tuntia ja koulupäivinä kaksi tuntia. Koulupäivän ja työajan pituus ei saa ylittää kahdeksaa tuntia eikä viikoittainen työaika 12 tuntia.

Lähteenä laki nuorista työntekijöistä

Vierailija
19/21 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö nyt taas. Töihin saa palkata vaikka 10-vuotiaan, mutta silloin työn pitää olla hyvin kevyttä ja vuorojen lyhyitä. Oppivelvollisuuden suorittamattomuus ei estä muuta kuin kokopäivätyön saamisen. 

Vierailija
20/21 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muuten kerrotaan kaikki nämä mainitsemanne asiat! Paitsi tarkennuksena, että oppivelvollinen saa tietyin rajoituksin tehdä kevyttä työtä 2 tuntia koulupäivänä, enemmän viikonloppuisin sekä puolet koulun loma-ajoista.

Ap:lle sanoisin, että vanhempasi eivät voi vaatia vuokraa. Toisaalta, olisiko se 200 euroa kohtuutonta, jos perheenne on rahapulassa? Mihin käytät ne 500 kuukaudessa?

t.YH-ope