Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työelämästä vapaaehtoisesti pudottautuneita?

Vierailija
08.01.2023 |

Laskeskelin, että jos kela maksaa perustoimeentulotuen ja ja asumisesta 80%, olisivat nettotuloni vajaa 1200€/kk, josta menee pieni vero.

Tämä riittää minulle vallan mainiosti elämiseen autoilun kulut mukaanluettuna.
Siksipä kysyn, onko täällä ihmisiä, jotka ovat tarkoituksellisesti jättäytyneet työelämästä, koska tukien määrä mahdollistaa hyvän elämän jatkuvalla vapaa-ajalla?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

..mutta eikö tuo ole aika säälittävää? Sulla ei ole mitään kunnianhimoa omassa elämässäsi.surullista. Kannattaa suunnata alkoon samantien kun sinne kuitenkin päädyt. Ikinä en ottaisi tommosta vätystä puolisoksi tai edes ystäväpiiriini.

Vierailija
22/38 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

..mutta eikö tuo ole aika säälittävää? Sulla ei ole mitään kunnianhimoa omassa elämässäsi.surullista. Kannattaa suunnata alkoon samantien kun sinne kuitenkin päädyt. Ikinä en ottaisi tommosta vätystä puolisoksi tai edes ystäväpiiriini.

Minusta olisi virkistävää lähteä valtamaan milloin vain siten, ettei kukaan "pakota" mihinkään aikatauluhin. Se olisi täydellistä vapautta.

Alkoa tai mitään päihteitä en käytä, olen myös perusterve. Se selittänee miksi nuo tulot riittäisivät hyvin.

Säälittävyys on monipiippuinen juttu. Yhteiskunta on rakennettu näin, enkä ole siitä ollut päättämässä. Kiellettyä se ei ole.

- AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mielenterveyskuntoutuja, mutta kuntoutumista ei ole oikeastaan tapahtunut kymmeneen vuoteen. Aina tulee uusi alamäki. Se on ajoittain raskasta, mutta raha-asiat ovat järjestyksessä. Saan noin 900 euroa eläkettä, asumistukea 560 euroa (siinä on myös aikuisen, kotona asuvan nuoren osuus), toisesta lapsesta saan vielä Kelasta elatustukea (172 €)ja lapsilisän (158 €) Aikuinen lapseni maksaa ruoasta 240 euroa ja nuorempi lapseni 100 euroa kuntoutusrahastaan. Pystyn helposti säästämään 200-300 euroa kuukaudessa, joskus enemmänkin. Lapset säästävät myös.

Vierailija
24/38 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sen moni osoittanut että järjevällä käytöllä rahat riittää. Taitaa tupakka/alkoholi olla aika usein syynä jos ei riitä.

Vierailija
25/38 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömälle tulee tilille joka kuukausi 555,11 euroa ja siitä on jo vähennetty kohtuulliset asumiskustannukset esim. vuokra (jopa 700e asti pääkaupunkiseudulla), sähkö ja vesi. Lisäksi on mahdollista saada ilmaisia lääkkeitä, seurantakuluja ja sairaalakuluja, jos lääkäri on antanut lausunnon.

Sellaista on työttömänä oleminen.

Minun tilille tulee 703e. Ja tästä maksan oman osuuteni asumisesta ja muut menot.

Vierailija
26/38 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo hyvin tuilla tulee toimeen, jos ei pröystäile. Jos ei koe saavansa työstä lisäarvoa niin se on vapaa valinta.

Vierailija
27/38 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömälle tulee tilille joka kuukausi 555,11 euroa ja siitä on jo vähennetty kohtuulliset asumiskustannukset esim. vuokra (jopa 700e asti pääkaupunkiseudulla), sähkö ja vesi. Lisäksi on mahdollista saada ilmaisia lääkkeitä, seurantakuluja ja sairaalakuluja, jos lääkäri on antanut lausunnon.

Sellaista on työttömänä oleminen.

Ja taas kerran oikaisen, että toimeentulotukea EI tule tilille 555,11 euroa. Kyseessä on laskennallinen summa.

Vierailija
28/38 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä! Valmistuin 7 vuotta sitten hyväpalkkaiseen ammattiin ja jaksoin sitä vuoden, kunnes en löytänyt enää mitään motivaatiota työnteolla ja rahan ansainnalle (olen perinyt sievoisen summan). Tätä nykyä elän lämpimässä maassa mutta seuraan välillä Suomen mediaa.

Vierailija
29/38 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni vakityöt 10v sitten. Olen opiskelija ja täytin työssäoloehdon uudelleen opiskeluaikana. Nyt en ole saanut tyött.turvaa enkä juuri opintotukeakaan.

Haaveilen siitä, että saisin tyött-turvaa muutaman vuoden ennen eläkettä. Saa nähdä miten käy. Ei siis ollut oma valinta, mutta näillä mennään. Toimeentulotukea en ole koskaan saanut, ei silti, en ole hakenutkaan. Luuletteko, että saan olla rauhassa kelan rahoilla vai keksivätkö jotain? Asumistukeakaan tuskin saan.

Vierailija
30/38 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivärahoista menee 25% veroa, koska siitä ei tehdä työtulovähennyksiä, kuten palkasta. Kela lisäksi syynää elämäntilanteesi tarkkaan ja alkaa patistella kuntouttamaan itesi takaisin työelämään. Tuilla ei eletä vapaasti eikä keveästi.

Enpä ajatellut, että veo on noinkin korkea. Tuo ehkä vaatisi autoilun vähentämistä nyky bensanhinnoilla.

Etuuksiin saa muutosverokortin.

Vierailija
31/38 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sen kunnianhimon pitäisi kohdistua työntekoon? Onko mielestäsi perusduuneja tekevä (eli suurin osa työtä tekevistä) kunnianhimoisempia kuin vapaaehtoisesti työtön, joka kohdistaa kunnianhimonsa esimerkiksi soittimien soittamiseen, kehonrakennukseen tai itsepuolustuslajeihin, muuhun urheilulajiin, käsitöihin jne.?

Vierailija
32/38 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin työkkärissä esitetään työhalukasta koska leikin säännöt sanovat niin. Jos leikit leikkiä hyvin, saat palkintoja hyvästä osallistumisesta.

Vierailija
33/38 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, downshiftaan mutta omilla osa-aikatöilläni ja pääomatuloillani. Varallisuutta on jo aika reippaasti ja asuntolainat ainakin nykyisestä kodistani melkein maksettu. Viisitoista vuotta kulunut puolta vähemmällä työnteolla, opiskeluilla ja lapsia tehdessä ja hoitaessa. Parin vuoden päästä lisään työntekoa kun kuopus menee tokalle ja voin taas aloittaa täyden työajan, jossain kohdassa aion vielä tehdä sitäkin enemmän töitä, yrittäjänä kylläkin. Jatkan osa- ja kokopäiväistä työntekoa 70-80 vuotiaaksi asti.

Vierailija
34/38 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin työkkärissä esitetään työhalukasta koska leikin säännöt sanovat niin. Jos leikit leikkiä hyvin, saat palkintoja hyvästä osallistumisesta.

En minä ainakaan. Olen jo vuosikaudet vastannut ei kaikkeen ehdotettuun ja muutaman kerran kun on TE-täti erehtynyt kovistelemaan aktivointihaluttomuuteni takia, niin olen saikuttanut aikani ja aina palannut takaisin työkkärin kirjoille vain vastatakseni ei kaikkiin aktivointiehdotuksiin.

Vierailija
35/38 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ikäni tehnyt töitä, milloin omaa tai sitten työnantajan alaisuudessa.

Minua ei ole koskaan irtisanottu, olen itse irtisanoutunut kun on alettu vittuilemaan.

Milloin muut duunikaverit narisevat pienemmästä palkasta yms.

Toki olen nostanut työttömyyskorvauksia ehkä yhteensä noin 10 vuoden ajan samalla tehnyt muuten rahaa.

Nyt saan kiitokseksi pienen sairaseläkkeen (1300€)luukulla en käy enkä hae tukia, on kerääntynyt varallisuutta.

moni ikäkaverini haudassa, tosin ovat juoneet..

Nyt body ei enää ihan uusi ole, ja huomasin että 45vee jälkeen on vaikea löytää töitä, nyt olisi ajan haaskausta edes hakea

Nyt Ikää on 60. Mutta teen edelleen omia juttuja, ymmärrän ihmisiä ja arvostan tavallaan kaikkia jotka tulevat toimeen saamallaan pienelläkin rahalla.

Vierailija
36/38 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäisin ihan hyvin päivärahalla ja asumistuella. Säästöjä on 800€ kuussa noiden lisäksi siihen asti kun täytän 70, joten matkustellaan voisin ja ikää on jo niin paljon, ettei säästöt vaikuta tukiin. Työ on kuitenkin kivaa ja liksa yli kolme tonnia netto, niin ainakin vielä on intoa töitä tehdä. Tosin kyllä nämä talvet voisi etelässäkin olla. Siihen asti ainakin teen, että tuo oman säästön osuus on tonni. Pari vuotta siis. Asunto on oma ja velaton, mutta voisin vaihtaa sen uuteen ASO-asuntoon, niin saisi isomman tuen ja paremman asunnon. Jos pääsisi vaikka autosta eroon metron lähelle.

Vierailija
37/38 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pärjäisin ihan hyvin päivärahalla ja asumistuella. Säästöjä on 800€ kuussa noiden lisäksi siihen asti kun täytän 70, joten matkustellaan voisin ja ikää on jo niin paljon, ettei säästöt vaikuta tukiin. Työ on kuitenkin kivaa ja liksa yli kolme tonnia netto, niin ainakin vielä on intoa töitä tehdä. Tosin kyllä nämä talvet voisi etelässäkin olla. Siihen asti ainakin teen, että tuo oman säästön osuus on tonni. Pari vuotta siis. Asunto on oma ja velaton, mutta voisin vaihtaa sen uuteen ASO-asuntoon, niin saisi isomman tuen ja paremman asunnon. Jos pääsisi vaikka autosta eroon metron lähelle.

Et saa ASO-kämppää jos sinulla on varallisuutta.

Vierailija
38/38 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jag har två bekanta i Finland som har prövat. Den ena var länge arbetslös men märkte snabbt att den inte riktigt kan delta i något och att den enda kontakten som fanns var dennes bastu i stadens hyreslägenhet i centrum. Vi andra som jobbade hade inte råd med sådant.

För den ovanbeskrivnas del slutade det väl. Den flyttade till en ort den älskar med sin älskade och skaffade sig ett regelbundet jobb samt lite sidoinkomst.

Den andra fick sina affärer i kors och struntade i allt. Mottot var att man får understöd. Då vardagen kom, klarnade det att understöden är knappa och utmätningen tar en del av det till råga på eländet. Får se hur det fortsätter. Personligen tror jag att även den personen karpar upp sig.

Man avråder nog alla för att fälla sig ur arbetslivet om inte det återstående livets budget finns på kontot med en bred marginal.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä