Naapurin palohälytin huutaa 20 min. välein - miksi?
Asun kerrostalossa. Jossakin päin tätä taloa on jo kello 10 alkaen huutanut palohälytin aina minuutin verran noin 20 minuutin välein. Huuto ei ole siis mikään patterinvaihtopiippaus, vaan ihan palohälyttimen hälytysääni.
Yritin selvittää rappukäytävässä seisomalla ja omassa asunnossa korva seinässä, mistä asunnosta ääni tulee. En löytänyt asuntoa.
Tuskin mikään on tulessa, kun tämä on toistunut jo tosissaan klo 10 lähtien, mutta mistä voisi olla kyse? Osaisiko ap-raati neuvoa?
Kiitos jo etukäteen.
Kommentit (13)
Rikkinäinen varoitin. Oudot naapurit, kun jaksavat kuunnella moista, itse olisin heittänyt varoittimen jo roskiin.
Jokin vika on palovaroittimessa. Et ole siis vaarassa aloittaja, vaikka ei tuo kivaa varmasti ole.
Minulla rikki mennyt laite teki tuota.
Ilmoita huoltofirmaan ja äkkiä, tai ette nuku ensi yönä.
Vierailija kirjoitti:
Patterit lopussa? Eikös jotkut hälyttimet ala silloin ihan huutaa?
Tämä. Meillä oli sama ongelma edellisellä asunnolla, että verkkovirrassa oleva hälytin ihan huutamalla huusi 20min välein, koska patteri oli lopussa. Itse ei noita saanut mennä ronkkimaan, koska verkkovirrassa, niin piti huoltomies pyytää katsomaan. Totesi, että saattoi olla rikkikin, koska huusi myös patterin vaihdon jälkeen.
Aloin pelätä palohälyttimiä tuon jälkeen. Muutenkin olen äänille herkkä ja sitten hälytin terrorisoi tuntitolkulla ennen kuin sen huoltomiehen sai paikalle. Mennyt nyt monta vuotta ja vähitellen en enää pomppaa pystyyn jokaisesta pienestä piipityksestä. Muutenkin tuossa talossa oli todella yliherkät palohälyttimet, aina huusi kun uunissa oli lämmintä yli 200 astetta. Oli vielä kettumaisesti sijoitettu ihan keittiön kupeeseen.
Olin tulossa juuri kirjoittamaan, että verkkovirrasta olevien palohälyttimien ongelma on juuri tuo. Patteri siis loppu, eikä sitä voi tosissaan itse vaihtaa. Huomiseen joudutte odottamaan, sillä monet huoltoyhtiöt eivät sunnuntaisin tuota tee.
Vierailija kirjoitti:
Rikkinäinen varoitin. Oudot naapurit, kun jaksavat kuunnella moista, itse olisin heittänyt varoittimen jo roskiin.
Sulla ei tullut mieleen, ettei ne välttämättä ole kotona. Mun palovaroitin oli huutanut pariston loppumista juuri silloin kun olin reissussa, huoltomies oli sitten käynyt ottamassa siitä pariston pois.
Minulla huusi ajoittain nähtävästi harsosääskien tai mitä banaanikärpäsiä ne nyt ovat, vuoksi. Ne kun vielä tykkäsivät pörrätä vaaleilla pinnoilla.
Patterit lopussa? Eikös jotkut hälyttimet ala silloin ihan huutaa?