Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi asumistuki ei ole henkilökohtainen?

Vierailija
06.01.2023 |

Saan kuussa 922€ takuueläkettä, olen kakskymppinen eläkeläinen. Sen lisäksi eläkkeensaajan asumistuki on 80% hekan kaksion vuokrasta. Mutta jos muuttaisin jonkun kanssa yhteen. Tarvisin isomman asunnon ja en sais asumistukea jos toinen tienaa liikaa. En siis pystyisi osallistumaan asumiskuluihin lainkaan. Miksi joku haluis elättää mua?
Ei taas mitään järkeä tässäkään päätöksessä

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin.

Kuten kirjoitin, olen työkyvytön. Jos et osaa tai ymmärrä lukemaasi, se huolestuttaa minua. T ap

Jos olisit työkyvytön, saisit työkyvyttömyyseläkettä.

Et takuueläkettä.

Ei sellaista olekaan kuin työkyvytyömyyseläke. On takuueläke, kansaneläke ja työeläke. Näillä nimikkeillä voidaan maksaa eläkettä työkyvyttömälle ihmiselle joka on joko pysyvästi tai väliaikaisesti työkyvytön.

Vierailija
42/60 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun puoliso on työkyvytön. Mun tulot on bruttona 2500€. Olen monesti miettinyt, miten kunnollinen perustulo olisi hyvä. Tai jokin muu systeemi, kuin tämä puolison elatusvelvollisuus.

Ollaan asuttu yhdessä 15 vuotta. Ei tietenkään muuteta eri yksiöihin tukia saadaksemme. Mutta kyllä se on "epäreilua", että mä käyn palkkatöissä, jonka palkasta iso osa menee puolison terveydenhoitomenoihin, lääkkeisiin, asumiseen. Mielestäni ne kuuluisi yhteiskunnalle. Yksin asuessaan hän saisikin kaiken tukina. Voisipa hän nyt jotenkin saada asumistukea edes siihen omaan osuuteensa asumiskuluista, mutta ei...

Pari tonnia bruttona ei ole vielä niin iso palkka, että sillä olisi helppo elättää kahta ihmistä vuosikymmeniä.

Siis ei tarvitse muuttaa käytännössä vaan teoriassa. Mikään ei muutu teidän yhteiselämässänne jos muutatte teoriassa eri osoitteisiin. Näitä asioita pitäisi opettaa jossain laajasti. Positiiviset vaikutukset myös asuntomarkkinoille jos jokainen pariskunta asuisi eri osoitteissa niin vapaita vuokra-asuntoja olisi vähemmän ja siten vuokrataso nousisi. Tämä tietenkin asuntosijoittajan näkökulmasta. Mutta siis jos pariskunta asuu eri osotteissa niin se ei tarkoita että elää eri osoitteissa. Ei sitä asiaa tule kukaan tarkastamaan ja vaikka tulisi niin Suomi on oikeusvaltio jossa syyttäjän on kyettävä osoittamaa  syytetyn kiistaton syyllisyys tähän todella vakavaan "rikokseen"

Tuollainen ei todellakaan olisi hyvä asia koskaa ei Suomella riitä varat maksella tukia entistä enemmän.

Kumppanisi ei tarvitse osallistua lääke- tai hoitokuluihisi koska saisit niihin maksusitoumuksen kelalta jos ja kun haet toimeentulotukea. Jos hän/te haluatte isomman asunnon niin kaksion ja kolmion vuokrilla ei ole suuria eroja ja sillä sinun asunnollasi ei ole merkitystä koska et siellä tule aikaasi kuluttamaan. Eli sinulle riittää yksiö. Ja tässä mitä kirjoitan menettelet täysin lakien ja asetusten mukaisesti. Jos kumppanisi ei halua isompaa asuntoa niin tilanne on ratkaistu sinunkin osaltasi koska hän maksaa omat kulunsa asunnostaan. Jos nyt joku sanoo että tälläinen menettely ei ole moraalisesti oikein niin kyseinen ongelma on olemassa yhteiskunnan kaikilla tasoilla. En pidä esim. veroparatiisien käyttämistä tai omaisuuden piilottamista verottajalta moraalisesti oikeana mutta koska Suomi on oikeusvaltio niin laki on se joka ratkaisee menettelyn oikeellisuuden. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan se reilua, että pysyvästi sairas saisi tukea. Kuka vain voi sairastua.

Normaali asumistuki on n. 80% kohtuullisesta vuokrasta. Työkyvyttömän tuki voitaisiin laskea niin, että se olisi 80% siitä hänen osastaan, eli 50% asumiskuluista.

Ei se olisi edes paljoa jostain kaksion vuokrasta. Ei todellakaan olisi mikään pelko, että näin "Kela maksaisi lukaaleja".

Niin kuin joku tuossa mainitsikin, niin se joku 200€ puolison elättämiseen kuukaudessa, on aika monta tonnia jo muutamien vuosien saatossa.

Vierailija
44/60 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun puoliso on työkyvytön. Mun tulot on bruttona 2500€. Olen monesti miettinyt, miten kunnollinen perustulo olisi hyvä. Tai jokin muu systeemi, kuin tämä puolison elatusvelvollisuus.

Ollaan asuttu yhdessä 15 vuotta. Ei tietenkään muuteta eri yksiöihin tukia saadaksemme. Mutta kyllä se on "epäreilua", että mä käyn palkkatöissä, jonka palkasta iso osa menee puolison terveydenhoitomenoihin, lääkkeisiin, asumiseen. Mielestäni ne kuuluisi yhteiskunnalle. Yksin asuessaan hän saisikin kaiken tukina. Voisipa hän nyt jotenkin saada asumistukea edes siihen omaan osuuteensa asumiskuluista, mutta ei...

Pari tonnia bruttona ei ole vielä niin iso palkka, että sillä olisi helppo elättää kahta ihmistä vuosikymmeniä.

Mun mielestä perhe on yksikkö, jonka tulee tukea toisiaan kaikin tavoin - myös rahallisesti. Ei voi noukkia vain rusinoita pullasta. Yhteiskunta sitten vasta apuun, kun ei yhdessäkään pärjätä. 

Vierailija
45/60 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri niin kuin 8 sanoi. Muuttakaa vain yhteen mutta älkää muuttako virallisesti yhteen. "asut" vain entisessä asunnossasi mutta "vierailet" kumppanisi asunnossa. Porsaanreiät on tehty käytettäviksi. T:porvari

Toki sit ap maksaa kahta asuntoa, siihenhän se voitto sit sulaakin. Mutta siitä vaan.

Vierailija
46/60 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin.

Kuten kirjoitin, olen työkyvytön. Jos et osaa tai ymmärrä lukemaasi, se huolestuttaa minua. T ap

OLET 20V!!!!JA TYÖKYVYTÖN!!!EI SAA..NAN SAAT..A!!!

Vierailija
47/60 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme touhua, kun halutaan, että valtio maksaa kaikille kaiken.....

Ei ihme, että Suomessa ei talous yms. vedä, kun kukaan ei halua/viitsi tehdä mitään, kun menettää sen tän ja tuon tuen. Jos joku edes yrittää, niin heti tulee lyttääviä kommentteja tai paskaa niskaan.

Sovittaanko, että kukaan ei tee töitä ja valtio maksaa kaikille kaiken! Tosin sitten voi olla, että valtio määrää kaikki pakkotöihin jokaisen kykyjensä mukaan.

Näitä tekstejä lukiessa täällä ja faceryhmissä, niin tulee tunne, että ihmiset mittaavat nykyään ihmissuhteet ja etenkin parisuhteet rahassa. Säälittävää. Mihin hävisi aito välittäminen ja perhe on yhtä -ajatus?

Tekstien taustalta paistaa järkyttävä minäkeskeisyys. Tällöin onkin parempi elää yksin.

Se on helppo arvostella, jos asia ei kosketa itseä mitenkään.

Kuvittele olevasi esim. vähän tienaava parikymppinen, jonka asuinkumppani sairastuu niin, ettei hän pääse töihin enää koskaan. Teillä on yhteistä elämää edessä jopa 60 vuotta. Käytät koko työikäsi elatusvelvollisena toisesta aikuisesta ihmisestä.

Täällä keskustellaan nyt ihmisistä, jotka eivät koskaan pääse palkkatyöhön. Ja ihmiset taitaa olla heillekin kateellisia jostain surkeasta eläkkeestä...

Vierailija
48/60 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap karsii tavaroitaan, ja kas, asunto riittää hyvinkin kahdelle 🙌

Vierailija
49/60 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa kannattaa aika monenkin lasketuttaa uudelleen asumistuen. Mä sain sitä yli 400e/kk tonnin vuokraan, kun mun 3000e bruttopalkalla laskettiin talous, johon kuului 2 aikuista (toinen aikuinen mun tuloton lapsi) ja 3 lasta.

Myös 3500e brutolla olen edelleen oikeutettu pieneen asumistukeen.

Vierailija
50/60 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunta elättää jo sinut, tuon ikäinen joutaa töihin, kun tuskin olet päivääkään eläkettä itsellesi maksanut. Kyllä jos jonkun kanssa asuu yhdessä niin se on ruokakunta ja kummankin tulot lasketaan. Minun tuloni on pienemmät kuin sinun enkä saa asumistukea, kun mies on keskituloinen.

Vierailija
51/60 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain 1200€ brutolla 19€ asumistukea, kun puoliso oli pelkällä sairaspäivärahalla 😃 Kyllä oli kannattavaa käydä osapäivätöissä 🤣 Onneksi se poiki kokoaikatyön!

Puoliso on nyt määräaikaisella eläkkeellä. Ymmärrän, miten tällaiset tilanteet voi katkeroittaa vuosien varrella. Varsinkin jollain kahden tonnin tuloilla on elämä nykyään yhtä kituuttamista.

Ei se anonyymisti palstalla avautuminen poissulje sitä, etteivätkö ihmiset rakastaisi toisiaan! Eiväthän he muuten olisi yhdessä! Jossainhan ihmisten on purettava niitä ikäviäkin tunteitaan. Jokainen ihminen taatusti haaveilee siitä, että täysipäiväisesti työssäkäyminen toisi elämään muutakin, kuin vain sen aivan välttämättömimmän minimitason.

Täällä ei ikävä kyllä saa koskaan vertaistukea tai ymmärrystä, vaan pelkkää ilkeilyä ja paskaa niskaansa.

Vierailija
52/60 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikö puoliso yleisesti ole elatusvelvollinen?

Aviopuoliso on, seukkaus suhteissa jokainen vastaa itsestään. 

Jos ja kun muutat yhteen sen seukkauskaverin kanssa, teistä tulee avopuolisot ja yksi ruokakunta, ja asuntotukea myönnetään tai ei  yhteisten tulojenne perusteella.

Kyllä, mutta mikään laki ei velvoita avopuolisoa huolehtimaan toisesta. Toi mainitsemasi pätee vain asumistukeen, ei siihen, että parempi tuloisen avopuolison pitäisi elättää toinen, toisin kuin avioliitossa. 

Vierailija
53/60 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin.

OLET 20V!!!!JA TYÖKYVYTÖN!!!EI SAA..NAN SAAT..A!!!

Mitä sä raivoat? Ap nyt on varmaan trolli, mutta kyllä voi olla työkyvytön jo hyvin nuorena. Eikä todellakaan kaikilla ole kyse korvien välistä. Itse tiedän miehen joka joutui eläkkeelle 19-vuotiaana koska jäi pysyviä vammoja pari vuotta aiemmin tapahtuneesta kolarista. Oli kova paikka juuri ammattiin valmistuneelle nuorelle.

Vierailija
54/60 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos yhteen muuttaa niin eikös molempien pidä ilmoittaa tulonsa Kelalle? Kyllä se näin menee. Se rikkaampi joutuu elättämään köyhemmän. Työttömyyspäivärahan ja eläkkeen saa tietenkin pitää itsellään, mutta missään muussa Kela tuskin auttaa, jos toinen on esim.töissä. Ei saa lääkkeitään, silmälaseja yms. Just tämän takia en halua asua yhdessä sellaisen kanssa, joka olisi heti nillittämässä menoista, jos kertakaikkiaan ei ole varaa maksaa.

Vierailija
55/60 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Yhteiskunta olettaa että yhdessä asutaan rakkaudesta, ja silloin jos toista rakastaa hänen kanssaan jakaa vähintäänkin rahansa. Outoa se onkin että moni sanoo ettei halua jakaa itse tienaamiaan rahaa rakkaimman ihmisen kanssa jonka kanssa on halunnut kuitenkin perustaa yhteisen talouden, jakaa ruumiinsa ja mielensä, mutta rahoista on sitten itsekäs. En usko että ihminen voi jakaa itseäänkään parisuhteessa jos ei edes rahojaan pysty jakamaan.

Vierailija
56/60 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö näitä "työkyvyttömiä" (eli työhaluttomia) voitaisi asuttaa jonnekin korpeen rakennettuihin parakkikyliin, joissa olisi apteekki ja terveysasema, ja vaikkapa kaarnavenekeskus?  Lapset luovutettaisiin sijaisperheisiin.

Jos viikottainen pakollinen huumetesti näyttäisi positiivista, joutuisi turvasäilöön pariksi viikoksi.

Tällä tavoin saisimme myös rikollisuuden leikattua murto-osaan nykyisestä.

Vierailija
57/60 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö näitä "työkyvyttömiä" (eli työhaluttomia) voitaisi asuttaa jonnekin korpeen rakennettuihin parakkikyliin, joissa olisi apteekki ja terveysasema, ja vaikkapa kaarnavenekeskus?  Lapset luovutettaisiin sijaisperheisiin.

Jos viikottainen pakollinen huumetesti näyttäisi positiivista, joutuisi turvasäilöön pariksi viikoksi.

En mä ole työhaluton. Olin töissä alepassa 25h vko mutta stressaannuin liikaa ja lopetin. T ap

Ei kaikki kykene töihin. Mulla on harhoja.

Vierailija
58/60 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä teen lasun kaikista alle kouluikäisistä jotka on pihalla ilman vanhempaa.

Vierailija
59/60 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä teen lasun kaikista alle kouluikäisistä jotka on pihalla ilman vanhempaa.

Yleensä nuo on työssäkäyvien lapsia jotka on kotioloissa heitteillä.

Vierailija
60/60 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin.

Jos olisit työkyvytön, saisit työkyvyttömyyseläkettä.

Et takuueläkettä.

Mitä ihmettä höpiset? Työkyvyttömyyseläke voi olla takuueläkkeen suuruinen.

Ohis

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi