Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elimistö aivan sekaisin vuosia raskauden jälkeen?

Vierailija
05.01.2023 |

Onko muilla ollut tällaista? Sain lapsen, ja elimistö tuntuu menneen aivan sekaisin raskaudesta eikä palaudu normaaliksi, vaikka jo yli kolme vuotta kulunut. Ennen niin niukat kuukautiset muuttui raskauden jälkeen todella runsaiksi ja kierto heittelee. Tuntuu, että vatsan alueella eri sisäelimet jäi jotenkin väärille paikoille, koko alue on oudon tuntuinen. Ihmeellisiä virtsaamisongelmia, limakalvojen kuivuutta, karvoja ilmestynyt vääriin paikkoihin, kummia vaeltavia kipuja eri puolilla. Ja vaikka mitä. Olen käynyt lääkärissä mutta en saanut apua. Pakko kai siis vain kärsiä. Miten elimistön saisi normaaliksi raskauden jälkeen vai kuuluuko sen jäädä ihan sekaisin?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus yleensä aiheuttaa pysyviä muutoksia, itselläni näitä ollut kolme ja jokaisen lapsen jälkeen vaan pahempia oireita.

Hormoonikierrukka on ollut hyvä apu, loppui kuukautiset kokonaan.

Vierailija
2/42 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vatsa/suolisto tuntuu jotenkin erilaiselta kuin ennen. Ja raskauden jälkeen alkoi nivelkivut, vaihtaa aina paikkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raskaus yleensä aiheuttaa pysyviä muutoksia, itselläni näitä ollut kolme ja jokaisen lapsen jälkeen vaan pahempia oireita.

En uskalla kokeilla hormonikierukkaa kun olen kaikista muista kokeilemistani hormoniehkäisyistä saanut niin kamalat sivuoireet.

Onko sinulla ollut tuota oloa, että sisäelimet jäi pysyvästi jotenkin väärille paikoille?

Ap

Vierailija
4/42 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla vatsa/suolisto tuntuu jotenkin erilaiselta kuin ennen. Ja raskauden jälkeen alkoi nivelkivut, vaihtaa aina paikkaa.

Kyllä, juuri nuo vaeltavat kivut, lähinnä nivelissä mutta myös selän ja vatsan alueella. Outoja.

Ap

Vierailija
5/42 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin lopulta sektioon, ja se sektioarpi aiheuttaa edelleen kipua, jos jonkun housun vaikka alushousun vyötärönauha osuu siihen. Ja se on kohdassa, että monta kertaa päivässä osuu, tuntuu oikein hakeutuvan juuri arven päälle. Ap

Vierailija
6/42 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei julkiselta saakaan apua. Mene yksityiselle lääkärille.

Vierailija
7/42 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En uskalla kokeilla hormonikierukkaa kun olen kaikista muista kokeilemistani hormoniehkäisyistä saanut niin kamalat sivuoireet.

Onko sinulla ollut tuota oloa, että sisäelimet jäi pysyvästi jotenkin väärille paikoille?

Ap

Kyllä ne sisäelimesi ovat oikeasti aivan oikeilla paikoillaan. Oletko käynyt verikokeissa? Joskus raskauden keholle aiheuttama stressi laukaisee kilpirauhasen vajaatoiminnan joka voi oireilla monin tavoin. Myös kakkostyypin diabetes ottaa joskus startin raskaudesta, oletko seurannut sokereita? Entä jäikö raskaudesta esim ylipainoa mikä voisi selittää suolisto-ja/tai hormonaalisia vaivoja?

Vierailija
8/42 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei julkiselta saakaan apua. Mene yksityiselle lääkärille.

Minulla on todettu vatsalihasten erkauma, joka ehkä selittää osan vatsanalueen outoudesta. Kävin leikkausarviossakin, mutta eivät suositelleet korjausleikkausta, jotenkin siksi, että hoitotulos kohdallani olisi epävarma riskeihin nähden, jokin siis minun erkaumassa on sellaista. Ap

Vierailija
9/42 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sektio arpi kutittaa vieläkin , tuskallista kutinaa välillä. 11vuotta sitten tehty sektio. Joo hormonikierukka on auttanut mua.

Vierailija
10/42 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi näistä ei varoiteta etukäteen?

Vierailija
11/42 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sektioarven toisessa reunassa kummallista puutumisen tunnetta. Ja heti tulee niin inhottava olo jos housun reuna osuu arpeen. Ja siihenhän kaikki housut hakeutuu, kun arpi on pienen kumpareen alla. Kutinaa tai varsinaista kipua ei ole arvessa ikinä ollut, mutta tuo kosketusherkkyys tuntuu vaan pahentuvan... Nyt leikkauksesta 2 vuotta.

Vierailija
12/42 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parin vuoden päästå synnytyksestä alkoi olla aika hyvä ja normaali olo kehossa, vuoden päästä tosin oli jo arvet haalenneet. En jaksanut toisen jälkeen paljon jumppailla, intensiivisellä treenillä olisi varmaan saanut keskivartalon ennalleen, kun huomasi toisen jälkeen lihasten siitä vatsanseutuvilta olevan jotenkin erkaantuneet ja ryhtikin oli mennyt vähän huonompaan suuntaan samojen lihasten veltostuksesta. Vaunujen neljän vuoden lykkimisen (kaksi lasta) ja lasten kantamisen ansiosta kroppa on kyllä ollut paremmassa kunnossa kuin ikinä, ainakin alaraajojen seuduilta.. E-pillerien aloituksen jälkeen menkat oli mitä sattuu muutaman kuukauden. Joskus menkat kesti jopa kuukauden muistaakseni, oli viikko taukoa ja alkoi taas. Mielialat heitteli. Siitä se sitten normalisoitui tavalliseen kiertoon joissain kuukausissa. E-pillerit ja imettäminen yhdessä saivat kropan kuivumaan. Hoikistui, mutta huomasi myös kasvoista kun uurteet syveni. Imettämisen lopettamisen jälkeen mielialat lähti heittelemään ääripäihin, Sitten lopetinkin e-pillerit ja mielialaheittelytkin loppui, liekö kumpi syynä. Nyt taas raskaana ja katsotaan mitä tästä seuraa vai seuraako mitään. Vatsan seudulle ilmestyi tosin jo edellisen raskauden aikana kipeä kohta, ja sitä olen monesti miettinyt mikä mahtaa olla. Oli parempi tosin raskauden jälkeen eikä tuntunut miltään palauduttua, mutta nyt on taas ruvennut olemaan arka.

Ainiin ja hiuksia on aina lähtenyt kausittain paljon, se on liittynyt noihin hormonimuutoksiin: synnytyksestä palautuminen, e-pillerien aloitus.. nyt raskaana hiuksia ei juuri irtoa ja karvojen kasvu nopeutuu.

Vierailija
13/42 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuparikierukka on myös mahdollinen ja aivan toimiva vaihtoehto, vaikka gynet suosittelevatkin aina hormoonikierukkaa. Sitä pitää vain pyytää yksityisellä. 

Vierailija
14/42 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olitko missä kunnossa ennen raskautta? Harrastitko liikuntaa, oliko ylipainoa? Voihan se ikääntyminenkin painaa päälle.

Vierailija
15/42 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuparikierukka on myös mahdollinen ja aivan toimiva vaihtoehto, vaikka gynet suosittelevatkin aina hormoonikierukkaa. Sitä pitää vain pyytää yksityisellä. 

Jos ap:lla on jo runsaat kuukautiset, ei se ehkä ole viisain valinta.

Vierailija
16/42 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Kolme raskautta ja synnytystä takana. Kolmannen jälkeen kroppa ei olisi enää kestänyt enää raskauksia.

Jo Ekassa raskaudessa alkoi iskias vaivat , kolmosen jälkeen ne vaivaavat ajoittain edelleen. On parempia päiviä , mutta selkeästi jäi pysyvää haitta.

Myös kuukautiset on muuttuneet runsaiksi. Palauduin kolmosem synnytyksestä hitaasti, vaikka olen suht nuori. Vauva syntyi väärässä tarjonnassa, ilmeisesti vaikutti asiaan.

Vierailija
17/42 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli monen vuoden ripuli. Ensimmäisen vuoden mikään ei pysynyt sisällä.

Tämä kuitattiin hormoonivaihtelulla, ensin raskaus, synnytys ja ehkäisy niin kuulemma pistää sekaisin. Näin kun oli päätetty sitä ei koskaan tutkittu mikä suistossani oli vikana. Pikkuhiljaa se mene sitten itsestään paremmaksi.

Vierailija
18/42 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi näistä ei varoiteta etukäteen?

Ettei syntyvyys laskisi.

Vierailija
19/42 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut tuollaista itsellä tai lähipiirissä.

Vierailija
20/42 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulla ainakin jäi hormonit jotenkin sekaisin, oireena mm. paha totaalinen haluttomuus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi