Apua ilmavaivoihin
Meillä vatsanväänteet itkettävät kuukauden ikäistä vauvaa. Vauva syö pelkkää rintaa ja olen itse yrittänyt välttää kaikkea mahdollista, joka voisi mahanpuruja vauvalle aiheuttaa. Miten voisin helpottaa vauvan oloa ja ilmavaivoja helpottaa ja ehkäistä?
Kiitollinen neuvoista jo etukäteen!
Kommentit (3)
Meillä D-vitamiini tekee vatsavaivoja vauvalle. Ollaan nyt kokeiltu sekä Devitol että Deetipat ja kumpikaan ei sopinut ainakaan alle kk:n iässä. Nyt on tauko menossa ja seuraavaksi kokeillaan Jekovit. Disflatyl -mahatipat auttoivat vähän, mutta nyt kun Deetä ei ole, ei tarvita mahatippojakaan...
Toivottavasti löydät avun!
Kannattaa roikottaa lasta olkapäällä, hieroa vasenta kylkeä, jopa taputella. Välillä nouse itse liikkeelle tai kallista lasta vähän selälleen, taas olalle niin, että painetta tulee vatsan alueelle, jalat on suorina. Röyhtäystä kannattaa odottaa.
Meidän pojalla on ollut ilmaa aina, hän syö nopeasti, joten varmaan menee ilmaa vatsaan. Ei kuitenkaan itseskele ilmavaivoja, kun röyhtäytän AINA. Toinen hyvä asento on vauva nojaa sun rintaan, kasvot eteenpäin, nosta vauvan jalat kyykkyasentoon, hiero jalkapohjia. Usein tuloksena mahtava rutistelu :)
Käytän iltaisin Disflatyl-tippoja. en nyt tiedä autaako ne hirveesti, mutta ne kuitenkin lääkkeenä rikkoo niitä ilmakuplia, joten voi olla hyvä apu kipuun.
Itse en ole muuta jättänyt pois ruokavaliosta kuin kotikaljan. (ikävä tulee, mutta kuulin, että voi aiheuttaa ilmavaivoja...)
Sit kannattaa huomioda, että onko vauvan iltaitkut väsymyksestä/ylikierroksilla käynnistä johtuvaa. Kapalointi voi rauhoittaa. Meidän vauvan saa aina lopettamaan itkun kun vaihdetaan vaippaa, on oppinut, että se on kiva sosiaalinen hetki. jne jne
Mutta mulla ei ole kokemusta koliikki-vauvasta... Ja sithän on nää refluksi-taudit asia erikseen.
Mutta muista röyhtäytys aina syötön jälkeen!!!
vauvan jumppauttaminen, tai kokeileppas lämmintä kylpyä tai sitten apteekista saa Rela-tippoja tai muitakin tippoja jotka auttavat ilmavaivoihin. meillä ainakin rela-tipat ovat olleet todella hyviä