Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Louis Theroux ja dementikot

Vierailija
04.01.2023 |

Katsoin jakson äsken Areenasta ja vollotin. En yleensä itke mistään, mutta tämä kolahti. Se omaisten tuska, kun sairastunut ei enää tunnista läheisiään. Jos joudun samaan tilanteeseen, en tiedä miten kestän.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
2/11 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on siinä Alzheimerin taudin vaiheessa, että hän välillä tuntee minut, välillä ei. Ei se oikeastaan kauhean tuskallista ole ollut, vähän hassua ja hämmentävää vain. Lisäksi hän luulee että olen teini-ikäinen, vaikka oikeasti olen yli 50. Ei hän enää paljon puhu, hymyilee vain. Mutta tärkeintä on että hänellä on kaikki hyvin omassa pienessä maailmassaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Therouxin dokkarit on niiiin hyviä, oon kattonut useamman moneen kertaan 😍

Vierailija
4/11 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nuorin dementikkonainen, se joka asui vielä kotona ja jolla oli nuori tyttö, kuoli 6 vuotta tuon dokumentin jälkeen. Hän oli 56-vuotias kuollessaan.

Vierailija
5/11 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Therouxin dokkarit on niiiin hyviä, oon kattonut useamman moneen kertaan 😍

Niin on! Se osaa niin hyvin kysellä olematta utelo ja sensaationhakuinen.

Vierailija
6/11 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuntunut kovin pahalta, kun tiesin, että niin siinä varmaankin käy. Sitten olin vaan joku mukava ihminen, jonka kanssa viettää aikaa höpötellen ja lauleskellen. Sitä pelkäsin, että äiti käskisi menemään pois, kun ei tunnista mutta onneksi niin ei käynyt.

Vierailija
7/11 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydäntäsärkevää oli kuunnella lonkkansa murtaneen ja leikkauksen äskettäin läpikäyneen n. 80-vuotiaan dementoituneen huutavan tuskissaan äitiä. Polo ei ymmärrä mitä on tapahtunut, miksi sattuu, missä hän on eikä sitäkään miksi äiti ei auta.

Vierailija
8/11 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Se omaisten tuska... Jos joudun saman tilanteeseen, en tiedä miten kestän." V..ttu miten itsekeskeistä! Miten olisi: Se potilaan tuska, täysi puolustuskyvyttömyys, kykenemättömyys pitää huolta itsestään ja läheisistään, en kestä!?!" Idioottimainen aloitus keskenkasvuiselta.

Vierailija
9/11 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sydäntäsärkevää oli kuunnella lonkkansa murtaneen ja leikkauksen äskettäin läpikäyneen n. 80-vuotiaan dementoituneen huutavan tuskissaan äitiä. Polo ei ymmärrä mitä on tapahtunut, miksi sattuu, missä hän on eikä sitäkään miksi äiti ei auta.

Tämä ei siis dokumentissa, vaan kirurgian vuodeosastolla Suomessa.

Vierailija
10/11 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Se omaisten tuska... Jos joudun saman tilanteeseen, en tiedä miten kestän." V..ttu miten itsekeskeistä! Miten olisi: Se potilaan tuska, täysi puolustuskyvyttömyys, kykenemättömyys pitää huolta itsestään ja läheisistään, en kestä!?!" Idioottimainen aloitus keskenkasvuiselta.

Dementia on ennen kaikkea omaisten sairaus, koska joutuvat hoitamaan sairastunutta ja hänen asioitaan, ennen kuin sairastunut saadaan viimein laitokseen.

Vierailija
11/11 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin vain kuvitella sitä ahdistuksen määrää kun saa tietää että on alkava muistisairaus. Sitähän ei voi parantaa vain hidastaa. Eräällä sukulaisellani on tämä juuri todettu. Huolettaa myös omalla kohdallani kun on sairauksia jotka aiheuttavat unettomuutta ja muisti välillä pätkii oikein kunnolla. Minullakaan ei ole hoitajaa kotona vaan laitoshoito on edessä sitten. Toivottavasti olen sitten edes hetkittäin selväjärkinen että voin päättää päiväni itse.

Mutta Theroux on yksi parhaista toimittajista maailmassa, osaa kohdella kaikenlaisia ihmisiä asiallisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi