Nouseeko palkka vasta vuosi ylennyksen jälkeen? Huijataanko minua?
Sain hiljattain töissä ylennyksen, mikä tarkoittaa, että kun ennen vain hoidin tiettyä asiaa, niin nyt vastaan, että kyseinen asia tulee hoidetuksi, raportoiduksi, laskutetuksi jne. Eli käytännössä suorittavasta asiantuntijatyöstä saman projektin päälliköksi, joka edelleen käyttää osan ajastaan kys. projektin hoitamiseen.
Otin tottakai pomon kanssa puheeksi palkan ja sehän tulee kuulemma nousemaan, mutta vasta, kun uudet hommat ovat ns. hanskassa ja voisin ensi vuonna (2023) kysellä uudestaan. Mitähän hemmettiä? Ei kai se nyt näin voi mennä? TES ei suoraan tähän vastaa ja alan palkkauskäytäntö on aika naama- ja osaamisperusteinen, kuten varmaan monilla asiantuntija-aloilla. Yritys on lisäksi iso ja suhteellisen hyvinvoiva, joten tämä asia ei suuressa kuvassa ole edes yritykselle erityisen merkityksellinen.
Kommentit (33)
Hei ihan roskaa. Mutta ihmistä käytetään hyväksi just niin kauan kun hän itse tai ympäristö sen sallii. Sun ympäristö, eli esim muut työntekijät, tuskin tulee nyt hätiin, eli homma on ihan sun käsissä.
Et nyt vaan suostu, ei tossa ole piiruakaan järkeä. Ihan sama että "vähän niinku jo suostuit suullisesti". Laitat vaikka sähköpostia, jos kasvokkain et osaa pitää puoliasi.
"Moi, meillä oli puhetta niistä vastuutehtävien x, y ja z siirtymisestä minulle. Mietittyäni asiaa olen päätynyt siihen, etten aio niitä ottaa vastaan muiden työtehtävieni päälle. Kun mitään lisäkorvaustakaan ei ole, vaikka työt lisääntyvät, en halua ottaa vastuulleni tätä uutta pakettia. Jatketaan siis ihan niillä sovituilla työtehtävillä, joita olen tähänkin asti hoitanut".
Tylyäkö? No ei ole. Ja mikä vaihtoehto... no sä voit kohteliaasti ilman lisäkorvausta tehdä ekstraduunia vuoden ajan, jos niin haluat. Sitä pomo ainakin toivoo.
Tosin JOS niistä uusista töistä ei ole mitään vaivaa, ei lisää stressiä, ei lisää työtä, niin mikä ettei. Sitten saat paremman CV:n ja siinä on se "palkka". Mutta mutta
.. kyllä se siltä kuulostaa, että sulle vaan annettiin lisää työtä ja sitä kutsuttiin ylennykseksi.
Vierailija kirjoitti:
Älä ota ylennystä vastaan. Lisää vastuuta, lisää stressiä, sama palkka. Ei tietenkään mitään järkeä tossa, ihan läppä että olet suostunut, ei kai nimiä oo vielä alla missään?
Totta kai otat ylennyksen vastaan, nythän sinulla on parempi titteli hakea uusia hommia jonka aloitat heti. Uudessa duunissa sovit palkan ennen kuin allekirjoitat työsopimuksen.
Olet liian kiltti. Kannattaa kovettua ja alkaa nähdä itsensä eräänlaisena numerona, tilastona, hyödykkeenä työelämässä. Kyse ei ole Lilli Lappalaisesta, kivasta ja persoonallisesta työntekijästä, joka on aina ahkera ja kiinnostunut kehittämään työyhteisöään. Ei ei. Kyse on työntekijästä numero 184-A-65 ja siitä miten hänestä saa suurimmat hyödyt irti.
Ihan samalla tunteilemattomalla asenteella, jolla sinusta nyt yritetään puristaa kaikki irti, sinä vaadit kovempaa liksaa, kieltäydyt lisätöistä, otat yhteyttä liittoon yms jne etc... etkä vain itseksesi arasti mieti "onkohan tää nyt ihan okei...". Ei ne firmat tunteilulla pyöri, eikä sillä vuokriakaan maksella. Kova kovaa vasten, mutta ilman riidanhalua, se on tapa pärjätä työelämässä.
Olen myös kuullut seniori-tason ylennyksistä ilman palkankorotusta. Niissä tapauksissa lisätehtävien määrittelytkin ovat olleet myös epäselviä, kuten työnkuva muutenkin. Ap:n tapaus kuullostaa kyllä huonolta. Olisiko mahdollista vielä perääntyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ota ylennystä vastaan. Lisää vastuuta, lisää stressiä, sama palkka. Ei tietenkään mitään järkeä tossa, ihan läppä että olet suostunut, ei kai nimiä oo vielä alla missään?
Ei ole nimiä virallisesti alla, vaikka tähän kyllä suullisesti suostuinkin (ennen palkka-asiasta keskustelua) ja vastuu on nyt siirretty. Ei tällaisia asioita yleensä kirjata soppariin ja työsopimuskin on luonteeltaan aika lavea ja sallii melkein mitä alan työtehtäviä vaan.
Ap
Jos tehtäväsi muuttui päälliköksi, niin tottahan siitä on kirjattava uusi sopimus ja päälliköillä on isommat palkat.
Mut ylennettiin toimihenkilöstä ylemmäksi toimihenkilöksi vaikka työtehtävät ei muuttunut ja samassa yhteydessä annettiin pieni palkankorotus.
Yllätyksenä tuli myöhemmin että samalla ylityökorvaukset pienentyivät, työmatkoilla matkustamiseen kulunutta aikaa ei lasketa enää työajaksi ja työaikapankin saldorajaa nostettiin reippaasti (ennen tämän täyttymistä ei saa ylityökorvauksia ollenkaan muuta kuin poikkeustilanteissa).
Aina ei kannata ottaa ylennystä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös kuullut seniori-tason ylennyksistä ilman palkankorotusta. Niissä tapauksissa lisätehtävien määrittelytkin ovat olleet myös epäselviä, kuten työnkuva muutenkin. Ap:n tapaus kuullostaa kyllä huonolta. Olisiko mahdollista vielä perääntyä?
Tietysti on mahdollista perääntyä. Ei työnantaja voi esim potkuja antaa jos työntekijä ei suostu lisätöihin korvauksetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti on mahdollista perääntyä. Ei työnantaja voi esim potkuja antaa jos työntekijä ei suostu lisätöihin korvauksetta.
Näin tietysti, mutta käytännössä voi tulla eteen pahimmillaan painostava tilanne. Toivottavasti ap:n työpaikka ja pomo olisivat tolkullisia.
Itsellä palkka on parhaiten noussut vaihtamalla työpaikkaa. Työnantajien antamat palkankorotukset ovat olleet firmoissa usein yhtä tyhjän kanssa (eli eivät usein ole edes kattaneet inflaatiota) lukuunottamatta yhtät työnanatajaa, joka valitettavasti myytiin ulkomaille ja Suomen konttori lopetettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en suostu ottamaan yhtään lisävastuuta, koska palkka ei nouse. Tuttava myös alensi itsensä. Oli saanut järjettömät määrät lisävastuuta, palkka nousi mitättömän vähän. Irtisanoi itseltään lisävastuut.
Tässähän on sekin hauska, että henkilö jolta nämä työt minulle siirtyivät juuri alensi itsensä ja siirtyi muihin, vähempivastuullisiin tehtäviin. En jaksa uskoa, että hänen palkkaan on kyllä mitenkään tämän johdosta kajottu. Oivoi.
AP
Hän ei ole varmaan saanut sen kummempaa palkkaa kuin sinäkään.
Itse sain lisävastuita heittämällä ilman neuvotteluja. Palkka on sama entinen. Olen ehdottanut vastuiden siirtämistä muille, mutta ei onnistu. Pomo on varmasti puhunut puolestani, mutta se ei muuta tilannetta.
Ihan selvästi huijataan koska et uskalla suoraan sanoa pomolle että palkka pitää nousta heti. Olen sanonut pomolle että pääse töihin kilpailevaan firmaan kyllä heti ja sitten palkka nousikin. Usein työntekijät ei uskalla pomolle sanoa mitään vaan tyytyvät tilanteeseen koska pelkäävät potkuja. Siinähän voi menettää tuhansia euroja vuodessa. Joskus töissä sanoin pomolle että teen enemmän töitä kun muut ja ne vaan loisii ja vetää tupakkia monta kertaa päivässä eli pitävät ylimääräisiä taukoja yli tunnin päivässä ja minun pitää saada siis parempaa palkkaa koska teen töitä enemmän enkä polta tupakkaa. Tein samoja töitä kun muut ja huonommalla palkalla. Pomo ei suostunut. Sanoin että otan lopputilin heti. Se soitti 5 päivän päästä että haluaa minut takas töihin paremmalla palkalla.
Asiantuntijatöissä ei noudateta mitään tes-taulukkoa eli työnantaja saa päättää, milloin antaa korotusta ja milloin ei eli tittelin, position tai työnkuvan muuttuminen ei ole tae mistään. Sua ei siis huijata, mut toki aina kandee pyytää lisää liksaa, jos vastuuta tulee lisää. Jos et oo tyytyväinen lisävastuuseen ilman lisäliksaa, kieltäydy lisävastuusta.
Aina on palkka noussut samalla kun tehtävän vaativuusaste on noussut. Ja myöhemmin lisää kun kun olen hoitanut pestin hyvin ja tuloksellisesti.
En olisi suostunut pelkillä lupauksilla. Kusettajafirma.