Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jakaisitte kulut parisuhteessa yhdessä asuessa jos toinen on työkyvyttömyyseläkkeellä?

Vierailija
03.01.2023 |

Toinen tienaa 8900€/kk bruttona + bonukset (n 20 -25 000€ vuodessa) projektipäällikkönä ja toinen saa 890€/kk työkyvyttömyyseläkettä kuussa. Asunto omistetaan puoliksi. Työkyvyttömyyseläkeläinen sai perintöä ja maksoi sillä oman osuutensa asunnosta. Ei saa eläkkeensaajan asumistukea toisen tulojen vuoksi eli käteen jäisi yksin asuessa enemmän rahaa kuin nyt, jos vastike maksetaan puoliksi.
Mutta toisaalta asunto omistetaan puokkiin eli jos toinen maksaa enemmän vastiketta niin kasvattaa työkyvyttömyyseläkeläisen omaisuutta omansa kustannuksella.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme muuttaneet yhteen vastaavassa tapauksessa. Mies jäi vuokrayksiöönsä, minä ostin oman 4h+k asuntoni, jossa mies voi toki vierailla ja usein täällä onkin niinä viikkoina, kun lapsi on isällään. En halua ryhtyä miettimään kulujen jyvitystä tulojen mukaan, kumpikin maksaa omat maksunsa eikä yhteisiä kuluja ole.

Vierailija
22/38 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis mutta miten työkyvytön on onnistunut nappaamaan noin hyvätuloisen puolison? Mun tuntemat ihmiset ottavat melko samasta sosioekonomisesta luokasta kuin itse ovat.

Porvoossa tapahtuu kaikenlaista muutakin, mitä normaalielämässä ei. Toki normaalielämässäkin ihminen voi tulla työkyvyttömäksi parisuhteen jo ollessa meneillään. Eli ei tarvitse napata ketään työkyvyttömänä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei Kela rankaise: kahden soppa on halvempi, kuin yhden soppa. Kaksi maksaa esim juurikin yhtiövastikkeen yhden sijaan, kaksi maksaa veden jne. Niin se pudotus on 70€.

Kannattaa laskea laskurilla paljonko saisit sitä asumistukea asuntoon, jossa nyt asut, kun maksat puolet. Eli paljonko asumistuki olisi siihen puolikkaaseesi. Omistusasunnoissa ei asumistuet yleensä ole kummoisia. Pois lukien Eiran kämpät.

Olen nainen ja tk-eläkkeellä. Maksan kaiken. Mies saa noin puolet siitä, mitä omasi. Itse saan hivenen enemmän, kuin sinä.

Edellisessä asunnossani Kela hyväksyi myös rahoitusvastikkeen vastikemenoksi. Sain 400€/kk asumistukea, 80% vastikkeesta. Se oli mielestäni reilua. Nyt en saa mitään.

Et saisi rahoitusvastiketta nyt. Kiitos tästä Sipilän, sitä ei enää makseta. Tämä oli ns. porsaanreikä, jota asuntosijoittajat käyttivät asuntojensa rahoittamiseen.

Ainakin vielä vuonna 2020 ennen muuttamista yhteen mieheni kanssa sain. T ap. Eläkkeensaajan asumistuki on suurempi kuin normaali asumistuki.

Vierailija
24/38 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap miten jaatte kotityöt? Jos kotona oleva tekee suuremman osan niin lienee kohtuullista että maksaa vähemmän kuin puolet.

Vierailija
25/38 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis mutta miten työkyvytön on onnistunut nappaamaan noin hyvätuloisen puolison? Mun tuntemat ihmiset ottavat melko samasta sosioekonomisesta luokasta kuin itse ovat.

Tavattiin netissä. Mies on mua 13v vanhempi ja haluaa vielä lapsia. Mä olen tarpeeksi nuori niitä lapsia saamaan. T ap

Vierailija
26/38 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Nappaamaan." Sounds like quite a catch, don't you think.

Vierailija
27/38 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap miten jaatte kotityöt? Jos kotona oleva tekee suuremman osan niin lienee kohtuullista että maksaa vähemmän kuin puolet.

Mä teen enemmän koska olen enemmän kotona t ap

Vierailija
28/38 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä kohtaa ap sanoi, että hän oli työkyvytön silloin, kun parisuhde alkoi? Kuka tahansa voi joutua työkyvyttömäksi milloin tahansa. Ei siihen tilaan aina synnytä. 

Vierailija
29/38 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin tuo parempituloinen niin maksaisin kyllä kaikki yhteiset menot itse ja toinen voisi käyttää tulonsa omiin menoihinsa.

Vierailija
30/38 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ynteinen tili, yhteiset menot. Kaikki maksetaan siitä samasta. Välillä toinen on ollut työttömänä, välillä toinen. Toinen opiskellut, toinen töissä. Työkyvyttömyyseläkkeellä, tai osa-aika-sellaisella. Vuoroin vieraissa ja mitään ei jyvitellä, yhteen hiileenhän tässä puhalletaan, samaa taloutta ylläpidetään. 

Vierailija
31/38 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on rahat olleet yhteisiä silloin kun tienasin enemmän ja samoin nyt kun olen 60+v ja tk-eläkkeellä .

Mun brutto on 2150e ja miehen 7800e

yhdessä 27v

Vierailija
32/38 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulojen suhteessa.

On kohtuutonta, että samassa taloudessa olisi kaksi elintasoa. Kaksi elintasoa muodostuu käytännössä, jos maksetaan tasan ja suurempituloinen saa pitää suuret tulot itsellään käytännössä suurimmaksi osaksi ja pienempituloinen laittaa kaikki tai lähes tulonsa juokseviin menoihin.

Kumpikin laittaa yhteisiin menoihin vaikkapa 50 % tuloistaan. Tai vaikkapa 70%. Sen verran kuin tarpeen on, jotta menot tulevat katetuksi.

Hyvätuloisella jää silti enemmän euroja omaan käyttöönsä kuin pienituloisella; siksi tulojen suhteessa jakaminen on reilu molemmille.

Vierailija
33/38 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö ole lukenut tätä palstaa? Kummallekin omat asunnot joista kumpikin vastaa itse. Sitten nähdään toisia aina silloin tällöin rusinat pullasta -periaatteella.

Se on nykypäivää. Ei tarvitse passata mieslasta eikä sietää toisen kuorsausta.

Vierailija
34/38 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei Kela rankaise: kahden soppa on halvempi, kuin yhden soppa. Kaksi maksaa esim juurikin yhtiövastikkeen yhden sijaan, kaksi maksaa veden jne. Niin se pudotus on 70€.

Kannattaa laskea laskurilla paljonko saisit sitä asumistukea asuntoon, jossa nyt asut, kun maksat puolet. Eli paljonko asumistuki olisi siihen puolikkaaseesi. Omistusasunnoissa ei asumistuet yleensä ole kummoisia. Pois lukien Eiran kämpät.

Olen nainen ja tk-eläkkeellä. Maksan kaiken. Mies saa noin puolet siitä, mitä omasi. Itse saan hivenen enemmän, kuin sinä.

Edellisessä asunnossani Kela hyväksyi myös rahoitusvastikkeen vastikemenoksi. Sain 400€/kk asumistukea, 80% vastikkeesta. Se oli mielestäni reilua. Nyt en saa mitään.

Et saisi rahoitusvastiketta nyt. Kiitos tästä Sipilän, sitä ei enää makseta. Tämä oli ns. porsaanreikä, jota asuntosijoittajat käyttivät asuntojensa rahoittamiseen.

Ainakin vielä vuonna 2020 ennen muuttamista yhteen mieheni kanssa sain. T ap. Eläkkeensaajan asumistuki on suurempi kuin normaali asumistuki.

Sinä olet oikeassa, minä väärässä. Rahoitusvastikkeita ei saa enää pääomatuloveropoistoihin. Hmm...

Vierailija
35/38 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon on ulkopuolisen vaikea sanoa yhtään mitään.

Parisuhde on parisuhde.

Jos olisin itse se hyvätuloinen maksaisin kaiken mukisematta.

Köyhempänä sen mitä pystyn.

Vierailija
36/38 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavattiin netissä. Mies on mua 13v vanhempi ja haluaa vielä lapsia. Mä olen tarpeeksi nuori niitä lapsia saamaan. T ap

Ja seuraavaksi ap kyselee täällä, onko oikein, kun hän maksaa kaikki lapsen kulut vaikka mies tienaa 10 kertaisesti hänen tuloihinsa nähden.

Jos nyt puolisoni jäisi työkyvyttömäksi, jakaisimme yhteiset menot nettotulojen suhteessa, kuten nytkin. En olisi parisuhteessa, jossa huomattavan hyvätuloinen puoliso vaatisi laittamaan kulut puoliksi.

Vierailija
37/38 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän tienaava maksaa tietenkin enemmän, eikö se oo selvä asia. Joka tienaa vähempi esiim ap tilanteessa eläkkeellä pitää jäädä riittävästi rahaa omiin menoihin ja vapaa ajan käyttöön. Tuossa tilanteessa melkein mies voisi maksaa koko helahoidon ja eläkkeellä oleva huolehtia vain rahan riittävyydestä muihin tarkoituksiin. Mutta ymmärrän ettei kaikki ole näin antavaisia...

Vierailija
38/38 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö ole naimisissa?

En ymmärrä, miksi ostetaan yhteistä omaisuutta varsinkaan tuollaisessa tilanteessa, jos ei olla naimisissa.

Naimisissa kaikki tulot ja menot ovat periaatteessa yhteisiä, puolisoilla on elatusvastuu toisistaan kykyjensä mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi