Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jakaisitte kulut parisuhteessa yhdessä asuessa jos toinen on työkyvyttömyyseläkkeellä?

Vierailija
03.01.2023 |

Toinen tienaa 8900€/kk bruttona + bonukset (n 20 -25 000€ vuodessa) projektipäällikkönä ja toinen saa 890€/kk työkyvyttömyyseläkettä kuussa. Asunto omistetaan puoliksi. Työkyvyttömyyseläkeläinen sai perintöä ja maksoi sillä oman osuutensa asunnosta. Ei saa eläkkeensaajan asumistukea toisen tulojen vuoksi eli käteen jäisi yksin asuessa enemmän rahaa kuin nyt, jos vastike maksetaan puoliksi.
Mutta toisaalta asunto omistetaan puokkiin eli jos toinen maksaa enemmän vastiketta niin kasvattaa työkyvyttömyyseläkeläisen omaisuutta omansa kustannuksella.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis työkyvyttömyyseläkkeellä itse ja mun vastikkeen jälkeen jäi ennen 800€/kk. Nyt jää 700€/kk kun asutaan sataneliöisessä asunnossa kahdestaan. Ennen asuin 55m2 asunnossa yksin ja sain hyvää asumistukea sekä hieman parempaa eläkettä sen takia että asuin yksin. Kela rankaisee siitä että asun rakastamani ihmisen kanssa. T ap

Vierailija
2/38 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama tilanne ja yhteiset kulut on jyvitetty tulojen mukaan. Eli kun tienaan 90% yhteenlasketuista tuloista, niin maksan saman verran kuluista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ennenkuin kukaan tulee huutelemaan niin olen nainen.

Vierailija
4/38 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä sama tilanne ja yhteiset kulut on jyvitetty tulojen mukaan. Eli kun tienaan 90% yhteenlasketuista tuloista, niin maksan saman verran kuluista.

Okei kiitos ja kaikkea hyvää, myös kiva kun vastasit asiallisesti. :) t ap.

Vierailija
5/38 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliksi, kuten kaikissa muissakin tilanteissa.

Vierailija
6/38 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä pääkaupunkiseudulla löytyy niin halpa asunto? Ja minä työkyvyttömyyseläkkeellä MENETÄN tuloja puolison tulojen vuoksi koska en saa eläkeläisen asumistukea kelasta..

Vierailija
7/38 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika

Vierailija
8/38 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä pääkaupunkiseudulla löytyy niin halpa asunto? Ja minä työkyvyttömyyseläkkeellä MENETÄN tuloja puolison tulojen vuoksi koska en saa eläkeläisen asumistukea kelasta..

En tiedä, en asu pääkaupunkiseudulla. Kysyit että miten jakaisitte kulut ja vastasin kysymykseen.

Minäkin menetän tuloja miehen tulojen vuoksi, tarkemmin sanottuna 250 e/kk (asumistuki). Mutta loisimaan en ala.

Vierailija
9/38 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei tukiloinen, me veronmaksajat emme pane pahaksemme että meiltä varastettua rahaa ei anneta sinulle, kun et sitä edes tarvitse. 

Vierailija
10/38 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulut puoliksi riippumatta tuloista. Jos rahat ei riitä myy osuutesi ja muuttakaa erilleen.

Vierailija
11/38 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Kela rankaise: kahden soppa on halvempi, kuin yhden soppa. Kaksi maksaa esim juurikin yhtiövastikkeen yhden sijaan, kaksi maksaa veden jne. Niin se pudotus on 70€.

Kannattaa laskea laskurilla paljonko saisit sitä asumistukea asuntoon, jossa nyt asut, kun maksat puolet. Eli paljonko asumistuki olisi siihen puolikkaaseesi. Omistusasunnoissa ei asumistuet yleensä ole kummoisia. Pois lukien Eiran kämpät.

Olen nainen ja tk-eläkkeellä. Maksan kaiken. Mies saa noin puolet siitä, mitä omasi. Itse saan hivenen enemmän, kuin sinä.

Vierailija
12/38 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulut puoliksi riippumatta tuloista. Jos rahat ei riitä myy osuutesi ja muuttakaa erilleen.

Sitten saan ainakin enemmän kelatukia. T ap eli olen suurempi kuluerä yhteiskunnalle kuin nyt.

Vierailija
13/38 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliksi kulut tietenkin. Vai käyttääkö toinen asuntoa jotenkin vähemmän? Tai sähköä, vettä, vakuutuksista saatavaa korvausta tms.

Vierailija
14/38 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Kela rankaise: kahden soppa on halvempi, kuin yhden soppa. Kaksi maksaa esim juurikin yhtiövastikkeen yhden sijaan, kaksi maksaa veden jne. Niin se pudotus on 70€.

Kannattaa laskea laskurilla paljonko saisit sitä asumistukea asuntoon, jossa nyt asut, kun maksat puolet. Eli paljonko asumistuki olisi siihen puolikkaaseesi. Omistusasunnoissa ei asumistuet yleensä ole kummoisia. Pois lukien Eiran kämpät.

Olen nainen ja tk-eläkkeellä. Maksan kaiken. Mies saa noin puolet siitä, mitä omasi. Itse saan hivenen enemmän, kuin sinä.

Edellisessä asunnossani Kela hyväksyi myös rahoitusvastikkeen vastikemenoksi. Sain 400€/kk asumistukea, 80% vastikkeesta. Se oli mielestäni reilua. Nyt en saa mitään.

Vierailija
15/38 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme asuisi yhdessä tuollaisessa tilanteessa. 

Vierailija
16/38 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliittolaki sanoo kukin kykyjensä mukaan osallistuu mutta avioliitossa on keskinäinen elatusvelvollisuus.

Vierailija
17/38 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut ja tulee jatkossakin olemaan niin, että ei lasketa kuka maksaa mitäkin. Yhteinen talous=yhteiset rahat. Avioliittoa 28v takana. 

Vierailija
18/38 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edellisessä asunnossani Kela hyväksyi myös rahoitusvastikkeen vastikemenoksi. Sain 400€/kk asumistukea, 80% vastikkeesta. Se oli mielestäni reilua. Nyt en saa mitään.

Et saisi rahoitusvastiketta nyt. Kiitos tästä Sipilän, sitä ei enää makseta. Tämä oli ns. porsaanreikä, jota asuntosijoittajat käyttivät asuntojensa rahoittamiseen.

Vierailija
19/38 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis mutta miten työkyvytön on onnistunut nappaamaan noin hyvätuloisen puolison? Mun tuntemat ihmiset ottavat melko samasta sosioekonomisesta luokasta kuin itse ovat.

Vierailija
20/38 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se työkyvyttömyyseläkeläinen pystyy ottamaan vastuun peruskotitöistä, niin maksaisin asumisen kulut kompensaationa hänen työstään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä