Sähköautoilija, millä suunnittelet pitemmän matkan lataukset?
Auton oma navigointi, joku muu navigointipalvelu (chargefinder, abetterrouteplanner jne), vai miten? Vai ovatko latauspaikat jo ulkomuistissa niin hyvin ettei aina tarvitse edes navigointia?
Asiallista keskustelua kiitos, vetyintoilut johonkin toiseen ketjuun.
Kommentit (5)
Kuinka pitkät matkat? Itse yleensä vaan latauskartta.fistä katson ja muutenkin tiedän tutut reitit valmiiksi. Rovaniemi - Tampere on tuo väli mitä tulee ajettua jonkin verran kun käydään perheellä mummolassa. Tässä nyt ei toki ihmeitä tarvitse suunnitella kun auto latautuu samoilla stopeilla kuin bensa-auton aikana.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pitkät matkat? Itse yleensä vaan latauskartta.fistä katson ja muutenkin tiedän tutut reitit valmiiksi. Rovaniemi - Tampere on tuo väli mitä tulee ajettua jonkin verran kun käydään perheellä mummolassa. Tässä nyt ei toki ihmeitä tarvitse suunnitella kun auto latautuu samoilla stopeilla kuin bensa-auton aikana.
No matkan pituus on varmaan subjektiivinen käsite itse kullekin ja riippuu mm käytettävästä autosta. Seat Electric Miille "pitkä matka" on lyhyt matka jollekin model 3 LR:lle :-)
Mutta noin yleisesti sellaista matkaa voi pitää sähköautolle pitkänä matkana joka vaatii yhden tai useampia latauksia matkan aikana. Otsikoissakin olleet Espoo-Levi voi pitää pitkänä matkana mille tahansa sähköautomallille jo.
No esim. viime kesän Norjan reissulla tein ihan valmiit kartat PlugSharella. Ei niitä sitten kuitenkaan tullut käytettyä. Suomessa kun ajelee pääväyliä, pikalatureita on matkan varrella niin paljon ettei tarvitse suunnitella. Itä-Suomessa ja Lapin perukoilla pitää vähän miettiä etukäteen.
up