Voiko oikeasti yhden alokoholiannoksen jälkeen heti imettää!? Ystävä väitti näin!
Kommentit (8)
miksi ei voisi?
äidinmaidon alkoholimäärä on sama kuin äidin veren alkoholipitoisuus, jos veressäsi on 0,5 promillea alkoholia, lapsi saa 0,5 promillen vahvuista äidinmaitoa, eikä se ole kovinkaan vahvaa
Itse olen pitänyt sääntönä sitä, että jos voin ajaa autoa, voin myös imettää. Yhden ravintola-annoksen jälkeenhän voi vielä ajaa.
Vauvan hoito on silloin huteraa. Siinä menee raja.
ja lapsesi juo desin maitoa kerralla ja painaa 3 kiloa. On häneen siirtynyt silloin gramman verran alkoholia ja alkoholi " leviää" elimistön kaikkiin nesteisiin tasaisesti, eli n. 3 kilosella (vauvasta n. 75 % on vettä) se on n. 0,04 promillea. (voi olla, että mulla meni matkalla nollat sekaisin). Ei vauva siitä humalaan varmaankaan tule, mutta vauvan maksa on vielä todella kypsymätön ja se saattaa poltella sitä yhtäkin grammaa todella pitkään.
murto-osa)
mieti: alkoholissa on prosentteja, siitä sinuun imeytyy murto-osa, eli promilleja
äidinmaidossa on promilleja, joista imeytyy murto-osa, eli promillen sadasosa.
josta promille on tuhannesosan eli 0,1g. Ihan mitätön määrä siis.
http: //www. alko. fi/www/wwwDocuments. nsf/FI/A80F096E4FCE09EDC2256D4F0027420B/$File/Alkoholi_ja_raskaus. pdf
ja yhden drinksun jälkeen ei promillemittari ees värähdä.