Kelan sivuille ei pääse. Voisiko joku täällä neuvoa kun kyseessä on sairauspäiväraha? Kiitos etukäteen.
Eli kyseessä on sairauspäiväraha, joka myönnettiin joulukuuksi, jolloin sairasloma kesti siis koko kuukauden.
Sairasloma kuitenkin jatkuu nyt kaksi viikkoa vähintään.
Joudunko siis tekemään uuden hakemuksen? Vai voinko vain lähettää todistuksen uudesta sairaslomasta kelalle koskien sairauspäivärahaa?
Jos joudun tekemään uuden hakemuksen, niin onko siinä taas omavastuuaika (oliko se 9pv)?
En tiedä kauan joudun olemaan sairauslomalla yhteensä ja lääkäri myöntää vain pätkittäin, en saa rahaa sitten juuri ollenkaan, mikäli omavastuuaika tulee jokaisen sairauslomatodistuksen myötä. Päämääränä on toki, että kuntoutuisin mahdollisimman nopeasti ja pääsisin töihin.
Kommentit (11)
Kyllä sinne sivuille pääsee, mutta joutuu ihan itse etsimään sen tiedon.
Yleensä työnantajalle toimitetaan sairauspoissaolo todistus ja työnantaja hoitaa sen kelalle, koska sinulle maksetaan normi palkka ja työnantaja hakee sen maksamansa palkan sitten kelalta takaisin. Ihmettelen että olet itse joutunut tuon asian hoitamaan.
Omavastuuajaltakin tulee tuloa oli se sitten palkkaa tai työttömyyskorvausta. Sen nimi vaan muuttuu noiden päivien jälkeen sairauskorvaukseksi. Itse olen nyt työttömänä sairaslomalla tämän kuun loppuun, mutta kela eväsi sairasloman, koska pitää työkykyisenä. Ei merkitystä minulle, koska maksavat sitten työmarkkinatukea, kuten tähänkin asti, mutta työkkärin silmissä olen työkyvytön ja eivät tee omia toimiaan sen suhteen.
Kirjaudu ja kysy, laita se jatkotodistus tyrkylle samalla että jos kelpaa hoituu nopeammin.
Jos sairausloma jatkuu suoraan, ei siis katkea välissä, niin toimitat vain uuden todistuksen. Onnistuu niin, että laitat kuvan todistuksesta omien sivujesi viestipalveluun, tai sitten perinteisesti paperi postiin.
Ei ole uutta omavastuuaikaa jos jatkuu heti toisen perään. Pitää tehdä uusi hakemus
Vierailija kirjoitti:
Yleensä työnantajalle toimitetaan sairauspoissaolo todistus ja työnantaja hoitaa sen kelalle, koska sinulle maksetaan normi palkka ja työnantaja hakee sen maksamansa palkan sitten kelalta takaisin. Ihmettelen että olet itse joutunut tuon asian hoitamaan.
Työnantajan palkanmaksuvelvollisuus päättyy aikanaan, ja sen jälkeen päiväraha pitää hakea itse.
Lääkärintodistus riittää kun saikku jatkuu suoraan
Ei tarvitse uutta hakemusta
Vierailija kirjoitti:
Ei ole uutta omavastuuaikaa jos jatkuu heti toisen perään. Pitää tehdä uusi hakemus
Höpö höpö. Ei tarvitse.
Odottavat kuolemaasi, niin ei tarvitse maksaa.