Onko jumittava ihminen luonnevikainen?
Sellainen, joka lukitsee elämäntavallaan muut paikoilleen.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tohon ei nyt pääse käsiksi, havainnollista jotenkin.
* Ei ymmärrä täysin lastensa kasvua aikuisiksi, vaikka näidenkin lapset ovat yli 20v. Ei myöskään puolisonsa muutosta
* Valittaa osaansa, muttei luovu siitä vaikka kaikki siihen kehottavat, pitää entistä tiukemmin kiinni taakastaan
* Näyttelee tyhmempää kuin on, että pääsee vähemmällä. Ostaa lisäaikaa, välillä rahalla lahjoen.
Myös
* Kieltää myöntämänsä ongelmat, etenkin omansa, ei pidä lupauksiaan
* Tekee itse yhtä sun toista, muttei kestä sitä muilta
* Auttaa , osaa ja välittää, mutta vain puoliksi/tiettyyn rajaan asti.
Tuloksena pattitilanne, joka vaikuttaa kaikkiin.Voi olla nepsyä tai luonnehäiriö tai kombo assi-narsku.
Nepsy luultavimmin. Lapsiltaan ja näiden lapsilta löytyy diagnooseja. On joskus myöntänyt itsekin.
Myös muussa suvussaan on yhtä sun toista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua tätä ketjua.
Niin, entä sitten?
Mistä näitä näsäviisaita sikiää?
Onko ihmisillä näin vähän elämänkokemusta vai kaikilla oma lehmä ojassa, kun eivät tunnista ilmiötä?
Sinänsä ihan hyvä, että nämä vallanpitäjät kuuluvat vanhoihin Niskavuori-elokuviin (ja itänaapurin kaltaisiin paikkoihin).
Uskon kuitenkin, että usean lähipiiristä löytyy joku kanto kaskesta. Hän, joka suoraan tai takapiruna säätää asiat itselleen edullisiksi. Ei aina pahuuttaan, mutta muille harmia aiheuttaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jumittava ihminen tarkoittaa sellaista, joka on tapoihinsa ja ajatusmalleihinsa jämähtänyt, psyykältään jäykkä ja rigidi, voi mikä tahansa elämänmuutos -suuri tai pieni- olla subjektiivisesti koettuna erittäin raskas tai jopa pelottava. Ympäristöä tai muita ihmisiä enemmän tästä kärsii kyseinen ihminen itse. Toisaalta, se on yksi tapa elää, ja niinkin voi elää.
On aikoinaan sekoillut, kun vanhempi lapsi lähti kotoa.
Tällä ihmisellä on valtaa, koska hän on perheessään toimintakykyisin. Hän pomoilee mielellään, tarjoutuu auttamaan, muttei viitsi tehdä asioita loppuun asti. Haalii vastuuta.Älä anna valtaa suhteessa itseesi. Laita rajat. Jos ohjeistaa ja käskyttää, voit sanoa vaikka; "ok, mut mä teen näin, omalla tavallani, aikataulullani", jne. Anna toisen hääräillä, määräillä ja säädellä, ei hän sitä lopeta. Sinun ei ole mikään pakko osallistua, ellet halua.
En ole suoraan hänen valtansa alla, mutta se on vaikuttanut silti elämääni. Olen aina ollut se, joka on laittanut rajat ja sanonut suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jumittava ihminen tarkoittaa sellaista, joka on tapoihinsa ja ajatusmalleihinsa jämähtänyt, psyykältään jäykkä ja rigidi, voi mikä tahansa elämänmuutos -suuri tai pieni- olla subjektiivisesti koettuna erittäin raskas tai jopa pelottava. Ympäristöä tai muita ihmisiä enemmän tästä kärsii kyseinen ihminen itse. Toisaalta, se on yksi tapa elää, ja niinkin voi elää.
On aikoinaan sekoillut, kun vanhempi lapsi lähti kotoa.
Tällä ihmisellä on valtaa, koska hän on perheessään toimintakykyisin. Hän pomoilee mielellään, tarjoutuu auttamaan, muttei viitsi tehdä asioita loppuun asti. Haalii vastuuta.Älä anna valtaa suhteessa itseesi. Laita rajat. Jos ohjeistaa ja käskyttää, voit sanoa vaikka; "ok, mut mä teen näin, omalla tavallani, aikataulullani", jne. Anna toisen hääräillä, määräillä ja säädellä, ei hän sitä lopeta. Sinun ei ole mikään pakko osallistua, ellet halua.
En ole suoraan hänen valtansa alla, mutta se on vaikuttanut silti elämääni. Olen aina ollut se, joka on laittanut rajat ja sanonut suoraan.
Hyvä homma. Jatka samaan malliin, tai se on oikeestaan pakkokin, jos meinaat olla jonkinlaisissa välilöissä. Toista kun ei voi muuttaa.
Olen ymmärtänyt että monet hakevat sitä paikkaa johon asettua. Ehkä jotkin jatkuvassa liikkeessä pysyvät pitävät tätä jumiutumisena. Nykypäivänä harmillisesti tuntuu, että varsinkin kauniimman sukupuolen edustajilla on vähän väliä tarve muuntautua/uusiutua. Omista kokemuksista tämä esiintyy muunmuassa asunnon vaihtamisena. Rempataan ja säädetään, sitten hyvä kun remontti on edes valmis, niin suunnitellaan jo sitä seuraavaa liikettä.