Suomi vauvan syntymäpaino?
keskivertopaino siis. minkä kokoisia vauvoja teillä on ollut? (ei keskoset)
Eka lapseni syntyi Jenkeissä 2,7kg (40viikolla) ja ihan normaali kokoinen vauva heidän käyrien mukaan, toinen syntyi Suomessa 2,8kg (39viikolla) ja kaikki päivitteli kuinka pieni vauva meillä oli..
Kommentit (29)
Kuulemma. Näin muutama kätilö on minulle tuumannut. Kyllä alle 3 kg vauva on reilusti keskiarvon alle suomessa.
esikoinen 53cm ja 3705g, toinen 54cm ja 4780g, kolmas 53cm ja 3890g. Ovat olleet keskivertoa isompia, johtuisikohan kaksimetrisestä isästä... kätilö sanoi että keskivertovauva suomessa on 3500g ja 50cm
Ja todella päiviteltiin pieneksi!
Olisiko sokerilla osuutta asiaan, että vauvat kasvavat nykyään niin suuriksi?!
2.8kg Englannissa syntyi, hieman keskivertoa pienempi
Suomessa on suuria vauvoja!
Suomessa muistaakseni tyttöjen keskivertosyntymäpaino on 3600 ja poikien hieman korkeampi.
Vierailija:
Ja todella päiviteltiin pieneksi!
Olisiko sokerilla osuutta asiaan, että vauvat kasvavat nykyään niin suuriksi?!
Voi onhan tuon mittainen pikkuruinen!
Minulla ei sokeria veressä ja molemmat lapset n. 4 kg painoisia. Toinen 51 cm, toinen 53 cm.
Minulle kätilö sanoi (sama joka sanoi, että keskiarvo on jo lähempänä 4 kg suomalaisilla vauvoilla), että elintaso on kasvanut, eikä enää ole samalla tavalla raskasta työtä raskauden aikana (ennen maatilan töitä jne.) ,joten vauvat ovat isompia ja raskausviikotkin pidentyneet keskimäärin. Hän sanoi, että 41 viikkoa voisi olla keskimääräinen aika, mitä vauvat kohdussa viihtyvät.
alle 3 kg on Suomessa pieni, yli 4,5-kiloista kelpaa jo päivitellä.
itse olen todella voimakasrakenteinen ihminen mutta todella ahdas on mun lantio ja sen takia lapset on pieniä olleet (2 ja moelmmat alle 3kg täysiaikaisina). Lantion ahtaus voi olla vaikka 190cm äidillä ja se EI näy ulospäin. Luonto onneksi noudattaa tätä mittaa aika hyvin..
Pienemmät vanhemmat saavat pienempiä vauvoja kuin isommat vanhemmat.
3800g. 3900g. 4040g. Eivätkä olleet edes mitään jättejä
kolmas 4680g rv 42+1, neljäs 4800g rv 40 ja viides ja kuudes a.) 3830g ja b.) 3100g rv 38+6
vaan ruokavalion monipuolistumisella ylipäätään. Kyllä nykyään syödään terveellisemmin ja monipuolisemmin kun joskus sota-aikana. Pohjoimaissa myös valtava maidonkulutus, mikä tietysti lisää esim luiden kasvua (vrt. maidonkulutus esim Keski-Euroopassa).
Vierailija:
Ei ihan yks yhteen mene toi, että pienet vanhemmat saavat pieniä vauvoja. Minä 154cm ja 46kg, kuopus oli 53cm ja 4,5kg!
ja pikkukakkonen tyttö 3440g (rv 39+4) hyvin keskiverto painot molemmilla.
Omat lapset 1. 4135g, 53cm( 41+5 )
2. 4400g, 53cm ( 39+5 )
3. 4460g, 52cm ( 40+4 )
ei mene yksiin täälläkään
170cm ja 65kg vauva 2,6kg ...
Vauvan syntymäkokoon vaikuttaa äidin koko eikä isän. Jatkossa tietenkin isänkin perimä vaikuttaa lapsen kasvuun.
Meidän rv 39+3 painoi 3685g.