Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tuo valkopippuri-konsti auttanut jollakin vatsatautiin?

Vierailija
02.01.2023 |

Perheessä oksennustautia, ensimmäinen alkoi tänään oksentamaan. Olin varmuuden vuoksi ostanut pussin kokonaisia valkopippureita ja otin nyt iltapäivällä kymmenen kokonaista valkopippuria ja nielin ne veden kanssa. Jotkut sanovat urbaaniksi legendaksi mutta on tullut kuultua tarinoita joissa sairastuminen on jäänyt tapahtumatta tai tullut hyvin lievänä tämän "kuurin" vaikutuksesta.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala sanoa. Tieteellisestihän ei "virallista näyttöä" ole, mutta silti runsaasti on kertomuksia kuinka valkopippurit pysäyttivät noroviruksen etenemisen samassa taloudessa. 

Vierailija
2/9 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetelkaa ruokahygienia ja ostakaa tuoretta ruokaa niin ei ole oksennus- eikä paskannustauteja!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Olen pph ja välillä hoitoryhmässä pyörii oksennustauti. Heti kun lapsi oksentaa hoidossa tai kuulen, että lapsella/perheenjäsenellä kotona on tauti niin heitän huiviin sen 10valkopippuria.

Ei ole vielä 15v:n aikana tarttunut. Tiedä sitten mistä johtuu, mutta ei tuosta ole haittaakaan ollut.

Vierailija
4/9 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Olen pph ja välillä hoitoryhmässä pyörii oksennustauti. Heti kun lapsi oksentaa hoidossa tai kuulen, että lapsella/perheenjäsenellä kotona on tauti niin heitän huiviin sen 10valkopippuria.

Ei ole vielä 15v:n aikana tarttunut. Tiedä sitten mistä johtuu, mutta ei tuosta ole haittaakaan ollut.

Okei, hyvä tietää!

ap

Vierailija
5/9 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kokeilin tätä viime talvena kun perheessä oli noro virus ja myös perheen isoimmille lapsille kokeiltiin. Otettiin ihan useampana päivänä se 10 kokonaista valkopippuria, mutta silti sairastuttiin ihan kaikki 😅

Vierailija
6/9 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kokeilin tätä viime talvena kun perheessä oli noro virus ja myös perheen isoimmille lapsille kokeiltiin. Otettiin ihan useampana päivänä se 10 kokonaista valkopippuria, mutta silti sairastuttiin ihan kaikki 😅

Tuliko tauti silti rajuna vai oliko lievähkö? Joskus vaikka tauti silti tulisi, niin valkopippurit voisi kuulemma tehdä siitä vähemmän rajun kuin se olisi ollut muuten. Mutta nämä on näitä kalajuttuja. 

Vierailija
7/9 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkopippurit lienee urbaanilegendaa, en ole kuullutkaan. Mutta lääkehiili ihan tutkitusti auttaa, hiili "ympäröi" haitalliset aineet vatsassa eikä päästä niitä vaikuttamaan elimistöön. On ne sitten bakteereita (tai niiden myrkkyjä), viruksia tai ihan vaikka hyödyllisetkin aineet kuten ravintoaineet tai lääkkeet. Hiili estää "minkään" imeytymisen elimistöön. 

Itse olen ottanut lääkehiiltä reilulla kädellä kun lapsilla oksennustautia, pienet vatsannipistelyt on menneet ohi ei ole kääntynyt taudiksi asti. 

Joku hoitaja joskus kirjoitteli hoitsupalstalla, että tyhmää ottaa lääkehiiltä vaikka kolmen päivän kuurina - ravintoaineita ei sinä aikana pysty hyödyntämään. No samahan tapahtuu jokatapauksessa jos antaa itsensä sairastua mahatautiin, ei ihmisen sisällä pysy silloin mikään ravintoaine. Mieluummin teen niin että estää taudin ja sietää heikomman ravintoaineiden saannin, jos olo pysyy kuitenkin terveenä ja hyvänä, eikä myöskään tartuta muita. 

Kumpi sitten kenenkin mielestä pienempi paha. 

Vierailija
8/9 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä ne valkopippurit vatsassa tekee, mikä niiden funktio tai vaikuttava aine? Lääkehiilestä se tiedetään ja on todistettu. Mikä pippureilla se juttu on? 

Vierailija
9/9 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetelkaa ruokahygienia ja ostakaa tuoretta ruokaa niin ei ole oksennus- eikä paskannustauteja!

Vatsatauti on aika harvoin ruokamyrkytyksen aiheuttama, koululaisilla nyt ainakaan. Se kiertää puoli luokkaa läpi ja eri päivinä sairastuvat. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi