Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka tyhmä voi 15-vuotias olla?! Kaveri jätetään hankeen nukkumaan pakkasella :(.

Vierailija
14.11.2006 |

Ja vielä seuraavana aamuna nettipalstalla kirjoitetaan " jätettiin se hankeen nukkumaan" . Vittu mitä pahveja! Suututtaa tuollainen, pitäisi järki leikata sen verran, että tajuaa soittaa sammuneen vanhemmille senkin uhalla, että sanktiota tulee ryypiskelystä! Mutta kun se oma persnahka on vaan tärkeä... >:(!

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
14.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mekin vedettiin teininä kaljaa, mutta ketään ei jätettu. Jos jollain oli pahaolo, ei pystynyt kunnolla kävelemään, niin sitten avitettiin. Kaveria ei jätetä.

Mutkin on kerran kaverit vieneet jopa kotiin, kun olin niin huonossa kunnossa. Kiinnihän mä siitä jäin, mutta ei olis tullut mieleenkään kavereita syyttää, päinvastoin.

Ja sitten tämä, olen ihan tavallisesta ja hyvästä perheestä, missä on asioista keskustelut ja toisista välitetty. Vanhemmillani ei ollut mitään osuutta siihen että minä join joskun. Millään ei olis sitä voineet estää, kuin lukitsemalla mut kellariin.

Vierailija
2/20 |
14.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

heti ollan syyttämässä, vaikka alkoholista voi kertoa ihan kansantajuisesti. Katsotaan vaan sivusta lasten juontia, mutta ei opeteta asiasta mitään. Ihan sama kun lapsi haluais ajaa autolla, ja työnnettäis se ummikkona formulan rattiin. Harvat vanhemmatkaan tietää missä ajassa alkoholi palaa elimistöstä, sen että aina pitää syödä ensin, ja että 3-4 annosta riittää ihan hyvin, ja sen että pullo olutta vastaa annosta viinaa. Ja että vettä pitää juoda. Jos nuoret vetää ekstasia, pitää tankata energiajuomia, todella paljon, varsinkin jos tanssii, ja pilveä polttaessa, ei alkoholia saa juoda, huonovointisuus on yleistä.

Ei, pitää olla raivoraitis, tai sika kännissä, mitään välimuotoa ei muka ole.

Ja pahintahan tässä on se että nää nuoret vetää lääkkeitä ja alkoholia yhdessä, kun saa päänsä halvemmalla sekaisin, ymmärtämättä että ei ne munuaisetkaan loputtomasti kaikkea kestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
14.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottakai, vanhempien pitäisi vahtia. Pojan itsensä ei olisi pitänyt juoda. Mutta kyllä minun nuoruudessani osattiin viedä kaverit joko omaan tai jonkun muun kotiin tai edes lämpimään autotalliin nukkumaan!

Vierailija
4/20 |
14.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi annetaan lapsien juoda. olisivat tehneet jotain hyodyllista tuonkin ajan. ikavaahan kuolema on aina heidan laheisille, mutta kunnon saannoilla tamakin olisi valtetty.

Vierailija
5/20 |
14.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhrihan itse joi ne viinansa niin, että sammui. En hyväksy sitä, että jätettiin yksin, mutta en myöskään sitä, että vain näitä kavereita pidetään syyllisinä. Kyllä uhrissakin oli vikaa ja paljon, vaikka kuolleesta ei näin varmaan olisi kohteliasta sanoakaan.

Vierailija
6/20 |
14.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Uhrihan itse joi ne viinansa niin, että sammui. En hyväksy sitä, että jätettiin yksin, mutta en myöskään sitä, että vain näitä kavereita pidetään syyllisinä. Kyllä uhrissakin oli vikaa ja paljon, vaikka kuolleesta ei näin varmaan olisi kohteliasta sanoakaan.

Ja toisekseen he kaikki joivat viinaa. Niin tehtiin mekin nuorena, mutta pidettiin sentään toisistamme huolta. Koskaan ei olis tullut mieleenkään jättää ketään talvella lumeen nukkumaan. Täytyy sanoa, että nyt on kyseessä olleet harvinaisen idiootit kaverit.

Vierailija
7/20 |
14.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahdelle pojalle tulossa syyte heitteillejätöstä. Nämä pojat myös 15-vuotiaita eli rikosoikeudellisesti vastuullisia.

Vierailija
8/20 |
14.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin oli ainakin omassa nuoruudessani ja näin aioin teroittaa myös omien lasteni päähän..

Vierailija
9/20 |
14.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla aina sen verran on järki pelannut, että tiedän mikä voi viedä hengen ja mikä ei?

Luulis että ton ikäisille on jo koulussa ollut alkoholivalistusta, ja siinä sivussa kerrottu hypotermiasta ym. jotka voivat tulla jos sammuu talvella.

Vierailija
10/20 |
14.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi 15-vuotias riskeeraa ennemmin kaverinsa hengen kuin kiinnijäämisen alkoholinkäytöstä vanhemmilleen?

15-vuotias on vielä pieni, eikä omaa harkintakykyä vielä kummoisesti ole (esim. skidikantti on syntynyt tästä huomiosta, että vielä isotkin lapset toimivat normatiivisesti vanhempien ohjeiden mukaan vaikka tilanne vaatisi muuta, esim. äidin persialaismatolla ei saa sammuttaa huoneistossa alkanutta tulipaloa jne.)

Se ohut harkintakyky mikä nuorella on, vaaraantuu entisestään alkoholin vaikutuksen johdosta.

Kuinka moni teistä vanhemmista on ohjannut omaa teiniänsä huomioimaan sellaisia turvataitoja, että A)alkoholia ei juoda B) jos kuitenkin on juotu, kavereiden keskellä pitää pysyä C) ketään ei jätetä D) apua pitää hälyttää tarvittaessa kelle tahansa tuntemattomallekin, ja se tehdään niin ja niin F)tallenna puhelimeesi neuvonta numero

09-10023

Aika moni teini pelkää vanhempiensa reaktioita - ei tosin kaikki, ja osa turvaa nimenomaa vanhempiinsa hädän keskellä.

Kolmevuotiasta voi vielä kasvattaa alistamalla ja autoritäärisesti, eikä vanhemmat jää siitä kiinni, tuossa iässä jäävät. Mitä paremmat edellytykset lapsi on saanut omaan ymmärtämiseen ja vanhempien tukeen silloinkin, kun sattuu virheitä, niin sitä vähemmän tällaisia tapauksia pääsee tapahtumaan

Vierailija
11/20 |
14.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On " väittely" siitä kuka on syyllinen ja mihin.

MUTTA, onko todella niin, että nämä kaverit saavat syytteen ja tämän nuoren vanhemmilla ei ole lopullista vastuuta siitä missä heidän nuorensa on yöllä???

Mun oikeustajuun eikä vanhemman vastuuseen mene kyllä se, että jos ei nuoren kanssa erikseen sovita ettei esim. tule kotiin yöksi niin velvollisuus ilmoittaa (eikä olla siinä kunnossa että mahdotonta tehdä se) tai vanhemmilla vähän edes yritystä miettiä tai kysellä missä lapsi on.

Kyllä minä peräänkuulutan vanhempien vastuuta, koska kyse on alaikäisestä.

Ja vanha sanonta : Vaikka Alko sitä myy, ryyppääjän on silti syy, pitänee edelleen paikkansa.

Minä en ole koskaan ymmärtänyt sitä että täytyy ehdoin tahdoin juoda itsensä sellaiseen kuntoon ettei pysty vastaamaan itsestään. Tänä päivänä kaikessa muussa korostetaan yksilökeskeisyyttä ja yksilön vapautta tehdä mitä lystää sekä itsekkästä ajattelutapaa. Sitten, jos sattuu ikävämpää kaikki muut on vastuussa ja syypäitä tragedioihin ja tämä yksilö onkin uhri, hohhoijjaa...

Yhteiskunnan ja muiden onkin oltava holhoajia.

Oli tilanne mikä hyvänsä ja paikka ja tapahtuma mikä hyvänsä niin vastuu on sillä kuka pullon kurkkuunsa tyhjentää. Loppuviimeeks.

Vierailija
12/20 |
14.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tää lause oli kans yleinen " olkaa sitten toistenne kanssa" .

Mä en oikeesti ymmärrä että on olemassa 15-vuotias, joka ei ymmärrä sitä että pakkasessa ihminen kuolee lumihankeen, ja sitten näitä löytyy vielä kaksi älypäätä, samasta porukasta. Luulis nyt että edes toisella ois välähtänyt raahata sammunut kaveri lämpiämään.

Vierailija
13/20 |
14.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko tullut mieleesi että nuoret (lapset) ovat esim. saattaneet ristiin valehdella vanhemmilleen menevänsä toistensa luo yöksi? Silloin ei tule mieleen soitella perään.

Itse tein kavereideni kanssa tätä paljonkin. Ja ihan hyvät, rakastavat ja kuria pitävät vanhemmat minulla oli. Ja ihan kunnon kansalainen olen nykyään.

Vierailija
14/20 |
14.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

onko tullut mieleesi että nuoret (lapset) ovat esim. saattaneet ristiin valehdella vanhemmilleen menevänsä toistensa luo yöksi? Silloin ei tule mieleen soitella perään.

Itse tein kavereideni kanssa tätä paljonkin. Ja ihan hyvät, rakastavat ja kuria pitävät vanhemmat minulla oli. Ja ihan kunnon kansalainen olen nykyään.

Pitää vain muistaa kertoa nuorelle, että sen täytyy opetella ajattelemaan itse, kun tähän asti vanhemmat ovat ajatelleet hänen puolestaan.

Tässäkin tapauksessa viitataan siihen, että valheesta kiinnijääminen olisi suurempi ongelma nuorelle kuin kaverin kuolema. Meidän aikuisten pitäisi muistaa olla hermostumatta silloin, kun nuori on tehnyt virheen ja pyytä apua, eikä lähteä moralisoimaan pikku seikkoja. Mä uskon, että jokainen nuori kokeilee, että voiko niin tehdä, ja jos kokemus on ankea, ne ei sitä toista kertaa tee. Eli, mun mielestä tyhmyys on tapahtut alunperin jossakin muualla kuin niiden 15-vuotiaiden päässä. En usko, että kukaan 15-vuotias valitsisi tietoisesti sen vaihtoehdon, että heidän toimintansa vuoksi ystävä on menettänyt henkensä. En usko. Heidän täytyy elää asian kanssa koko loppu ikänsä kera meidän, jotka kertovat vielä heille heidän olevansa tyhmiä.

Vierailija
15/20 |
14.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

minusta vähän ikävää, että kavereista tehdään kamalia syntipukkeja ja tästä uhrista viatonta enkeliä

Vierailija
16/20 |
14.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei siis Espoossa tms.

Vierailija
17/20 |
14.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin sitten muistella itseäni 15-vuotiaana. No, kaverit on kotiin hoidettu mutta onkohan sillä merkitystä että nuo oli poikia...

Mut sitten taas, lapsiahan ton ikäset vielä on. Että en osaa niitä poikia pelkästään syyttää. Kuitenkin kaljaa juoneet, ja ei vielä ole ehkä sitä ymmärrystä ja vastuuta niin..

Vierailija
18/20 |
14.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha niitä muita poikia on syyttää! Missä oli vanhemmat??????

Vierailija
19/20 |
14.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin vedettiin teininä kaljaa, mutta ketään ei jätettu. Jos jollain oli pahaolo, ei pystynyt kunnolla kävelemään, niin sitten avitettiin. Kaveria ei jätetä.

Mutkin on kerran kaverit vieneet jopa kotiin, kun olin niin huonossa kunnossa. Kiinnihän mä siitä jäin, mutta ei olis tullut mieleenkään kavereita syyttää, päinvastoin.

Ja sitten tämä, olen ihan tavallisesta ja hyvästä perheestä, missä on asioista keskustelut ja toisista välitetty. Vanhemmillani ei ollut mitään osuutta siihen että minä join joskun. Millään ei olis sitä voineet estää, kuin lukitsemalla mut kellariin.

Vierailija
20/20 |
14.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella kuoli tyttö hankeen vanhempiensa takapihalle muutama vuosi sitten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä