En halua aloittaa työvoimakoulutusta. Mitä voin sanoa syyksi??
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noihin koulutuksiin hakee oikeasti satoja, että jos pääsit ja nyt perut, veit paikan joltain joka ois oikeasti halunnut.
Et joo...OIkeasti niitä hakijoita ei ees ollut paljon :DD
Missäpäin? Helsingissä työkkäri mainosti koko kevään lähihoitajakoulutusta, johon oli tuhansia hakijoita ja otettiin 14. Nämäkin kaikki olivat jo alansa töissä, vain koulutus puuttui.
Miksei näitä resursseja jaeta fiksummin. Nyt tuo kuulostaa siltä, että joku pikkupulju saa työkkärin rahoilla koulutettua täsmätyöntekijöitä itselleen jollain pikkupaikkakunnilla, missä ei ole muuten työvoimaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et halua?
Rahatilanne muuttui niin laskin et kulut ja bussimatkat tulee liian kalliiksi.
Saat kulukorvausta vähintään 9 euroa/päivä
Sano, että luulit sinua pyydetyn sinne kouluttajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Työvoimakoulutuksiin on todella vaikea päästä. Eiköhän tämä ole provo.
Tai sanot vaan, että hain, kun painostettiin, enkä yhtään miettinyt, että voin päästäkin, enkä tahdo viedä joltain motivoituneelta paikkaa.
Tai sitten vaan menet sinne. Voi olla ihan järkeväkin juttu.
Ei kyllä ole. Minut hyväksyttiin kahden lauseen hakemuksella. Ja sitten tosiaan aloin laskeskelemaan mitä se oikeasti meinaa ja suutuin, koska se kusetus osattiin myydä hyvänä diilinä. Itsekin olin innostunut mahdollisuudesta kouluttautua, mutta kun sain ne matskut käsiini, niihin olisi voinut pyyhkiä peffansaItse olisin maksanut siitä Harvardin lukukausimaksun verran menetettynä tulona. .
Vierailija kirjoitti:
Tai sanot vaan, että hain, kun painostettiin, enkä yhtään miettinyt, että voin päästäkin, enkä tahdo viedä joltain motivoituneelta paikkaa.
Ehkä niitä vaikeapääsyisiäkin koulutuksia on, mutta mitä olen läheltä surannut, niin on paikkoja, joihin otetaan kaikki soveltuvat halukkaat. Heillä teetetään ilmaista työtä koulutuksen aika. Seuraavaana syksynä tulevat taas uudet koulutettavat talviajaksi töihin. Ketään ei palkata. Tämä on siis työvoimakoultus, jonka päätteeksi saa tutkinnon.
Rupeet myymään lehtiä just silloin. Myyt kuukauden, pari. Ellet sitten innostu ihan tosissas
Ei sun ole pakko osallistua mihinkään. Kerrot vain ettet halua enää olla missään tekemisissä työkkärin kanssa!
Se sopii niille oikein mainiosti. Sen jälkeen olet vapaa tekemään mitä ikinä haluat!
Minäkään en mennyt. Olis joutunut maksaa 16 euroa joka kerta bussista. Ei ole sellaisia rahoja. Tein työkkärin virkailijasta valituksen ja se sai huomautuksen. Se koulutus oli vielä sellainen että olin sen käynyt jo vuosia sitten.
Työvoimakoulutukset on niitä joissa opetellaan tietokoneen käyttöä. Työkkärin virkailijat kuvittelee ettei työtön osaa käyttää tietokonetta. Usein niihin on pakko osallistua tai tulee karenssi. Olen käynyt 3 kertaa saman kurssin ja tein siitä valituksen eduskunnan oikeusasiamiehelle työkkärin virkailijasta.
Laita joku muu/kaveri sinne kurssille, maksat sille sen 9€ /päivä.
Jos virkailija saisi huomautuksen esimieheltään, niin sinä et siitä saisi tietoa.
Niin, karenssihan siitä tulee, kun olet hakenut ja päässyt, jos et menekään.
Samoin karenssi tulee, jos lopetat kesken koulutuksen.
Tällä tavalla porukka ei uskalla hakeutua kovin helposti näihin koulutuksiin.
Eihän ensimmäisestä työllistymistoimen hylkäämisestä vielä seuraa kuin varoitus? Eli voit sanoa ihan vaan, että et osallistu.
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei tullut mitään karenssia vaikka haukuin koko systeemin lyttyyn niin suullisesti kuin kirjallisestikin. Oli vissiin sen verran hyvät perustelut, mikä ehkä sytytti jonkin lampun niissä kuulijoissakin. Olin siis jo ihan siinä ohjelmassa mukana paperilla, mutta lakkasin vain tekemästä mitään. Suut auki vaan, muuten kusetus vain jatkuu. Ja siinä on niin paljon rahaa ja koulutusfirmoja kiinni että ette uskokaan ennenkuin itse tarkistatte.
Työtön mies kirjoitti:
Minäkään en mennyt. Olis joutunut maksaa 16 euroa joka kerta bussista. Ei ole sellaisia rahoja. Tein työkkärin virkailijasta valituksen ja se sai huomautuksen. Se koulutus oli vielä sellainen että olin sen käynyt jo vuosia sitten.
Mul muuten sama juttu että älyttömät bussikulut ja tuo 9e kulukorvaus ei olis tullut lähellekään. Bussien hinnat ovat nouseet oikein urakalla!
Vierailija kirjoitti:
Jep, tässä ei ole mitään mahdollisuutta että voisi lopettaa jos vaikka ei ala kiinnosta. Sitten kuitenkin hirveesti painostetaan hakemaan ja kiireellä.
kirjoitti:
Työvoimakoulutukset on niitä joissa opetellaan tietokoneen käyttöä. Työkkärin virkailijat kuvittelee ettei työtön osaa käyttää tietokonetta. Usein niihin on pakko osallistua tai tulee karenssi. Olen käynyt 3 kertaa saman kurssin ja tein siitä valituksen eduskunnan oikeusasiamiehelle työkkärin virkailijasta.
Muitakin työvoimakoulutuksia on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä ole. Minut hyväksyttiin kahden lauseen hakemuksella. Ja sitten tosiaan aloin laskeskelemaan mitä se oikeasti meinaa ja suutuin, koska se kusetus osattiin myydä hyvänä diilinä. Itsekin olin innostunut mahdollisuudesta kouluttautua, mutta kun sain ne matskut käsiini, niihin olisi voinut pyyhkiä peffansaItse olisin maksanut siitä Harvardin lukukausimaksun verran menetettynä tulona. .
Et sinä mitään tuloa menetä, sillä palkkatyö on aivan laillinen syy kieltäytyä työvoimakoulutuksesta.
Olen kyllä ollut itsekin sellaisilla peffanpyyhkimiskursseilla, mutta silloin sai korotetun tuen eikä kurssipäivät kuluttaneet ansiosidonnaisia päiviä. Suurin osa oli vielä "itseopiskelua", joten ei haitanneet matkat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, tässä ei ole mitään mahdollisuutta että voisi lopettaa jos vaikka ei ala kiinnosta. Sitten kuitenkin hirveesti painostetaan hakemaan ja kiireellä.
On mahdollisuus, joka tässä on mainittu moneen kertaan: mennä töihin!
Suomessa on kuulemma kauhea työvoimapula. Kumma kuin harvempi työtön on sen havainnut.
Aloitat etänä samaan aikaan jonkun koulutuksen/ kurssin?