Nivelreumaa sairastavat!
Polvessa jatkuva tulehdus, joka esiintyy varsinkin rasituksessa. Nyt alkanut oireilemaan myös nilkka. Alaselkä useasti kipeä, joskus toinenkin polvi ja kyynärpää. Nämä kuitenkin yleensä vain hetkellisesti.
Monesti sormiin kertyy nestettä, varsinkin aamuisin sormet turvoksissa ja niitä myös ajoittain särkee. Ja lihassärkyä on paljon koko kropassa.
Liikun työkseni, joten ymmärrän lihaksien arkuuden, mutta viime vuosina tämä on ollut erilaista. Jatkuvaa kolotusta jossakin. Nyt oon ollut muista syistä sairaslomalla kuukauden ja kivut jatkuvat, vaikka olen käynyt ainoastaan kävelylenkillä.
Lääkäri laittoi lähetteen polven magneettikuviin poissulkeakseen rakenteellisen vian, mutta ei nähnyt vielä tarvetta tutkia mahdollista reumaa. Nyt sitten odotellaan puolikin vuotta kuvia.
Miltä kuulostaa? Olen etsinyt netistä tietoa, mutta kuten tiedätte, oireita on monenlaisia.
Kommentit (5)
Muutkin reumataudit kuin nivelreuma voivat aiheuttaa tuollaisia oireita. Esim. selkärankareuma tulehduttaa usein isoja niveliä.
kipujen ei tarvitse olla symmetriset jos tarvittava määrä muita oireita täyttyy.
Kiitos vastauksista!
Sairastan myös kilpirauhasen vajaatoimintaa, mutta arvot ovat kohdillaan. Sairaus ollut jo vuosia ja lääkitys toimii.
Silloin, kun kilppari-juttu todettiin niin tiesin, että nyt on joku vialla, vaikka lääkärit eivät sitä uskoneetkaan. Nyt jo pitkään ollut tunne, että tämä ei ole ihan normaalia.
Sitä vaan helposti " sopeutuu" hitaisiin muutoksiin ja unohtaa mikä on normaalia. Sama juttu oli vajaatoiminnassa. Kesti pitkään, että tiedosti, että joku ei nyt täsmää. Jotkut sairaudet tulee niin hiipien.
Ap
Huomatkaa, että erilaisia reumasairauksia on iso läjä.
reumaa ajatellen ja myös kilpirauhaskokeet