Ä-rahasta: kumpi mokasi, minä vai työnantaja?
Nyt kyllä ottaa pattiin. Paitsi että laskettu aika oli ja meni viime keskiviikkona, huomattiin että sen lisäksi että työnantajani on maksanyt äitiysloman ajalta palkkaa (no se on mukavaa, mutta) myös Kela on laittanut tililleni vanhempainpäivärahan lokakuulta.
Otin heti yhteyttä työnantajaan, jonka ulkoistettu palkanmaksu on mokannut aikaisemminkin ja sieltä oltiin vasta lähettelemässä palkkatietojani Kelaan. Miksi vasta nyt, kun äitiyslomalla on oltu jo yli kuukausi?!? Eikö heidän pitäisi anoa sitä Kelan osuutta itselleen ja maksaa ainoastaan se erotus päivärahan ja palkan välillä? Heidän vitkuttelunsa takia minä saan nyt soitella sekä töihin että Kelaan ja maksaa takaisin Kelan maksaman rahan. Mies jo ihmetteli, että olisit vaan pitänyt rahat ja ollut hiljaa...
Kelalla sanottiin että minun papereissani palkanmaksuajaksi oli merkitty vaan kesän loppuun ansiot (hain päivärahaa viimeisen 6 kk:n perusteeella). Mutta enhän minä niihin papereihin voi ruveta arvioimaan palkkaani lisineen hakemisajan ulkopuolelta! Argh! Potuttaa!
Miten on: eikös se ole työnantajan velvollisuus ilmoittaa maksavansa palkkaa äitiysloman ajalta? Nyt Kela kysyi _minulta_ että kuinka pitkältä ajalta työnantaja sitä palkkaa maksaa. Vanhasta muistista arvelin, että sen 3 kk, jonka äitiysloma kestää.
Eihän tämä nyt mitenkään mahdoton homma ole oikaista, mutta kun ärsyttää. On semmoinen olo, että hoidan " lomalla" asioita, jotka olisivat kuuluneet (ison) työnantajan hoidettaviksi, eikä minun.
Kommentit (2)
Muistaakseni siinä hakemuskaavakkeessa kysytään tuota että maksaako työnantaja palkkaa ja miltä ajalta.
Meillä isossa firmassa on toimittu niin että olen toimittanut hakemuksen palkanlaskijalle joka sen toimitti sitten eteenpäin. Kun äitiysloma alkoi lokakuun lopussa he toimittivat syyskuussa kuuden kuukauden tulot sitten erikseen KELAAN (eli huhti-syyskuun tulot).
Mulla muuten tuossa ä-rahapäätöksessä lukee ajanjaksot jotka kela maksaa työnantajalle.
Mutta joo ikäviähän nämä sotkut on - varsinkin kun joutuu sitten takaisin päin makselemaan.
Kyllähän nuo palkkatiedot olis pitäny toimittaa jo kelaan ennen kun äitiysloma on alkanut - eli siinä kyllä ainakin on palkkis ollut vähän jälkijunassa.
Toivottavasti saat kuitenkin pian homman oikaistuksi !
T:Hyrre
Vaikea sanoa miten eri paikkakuntien Kelat yms toimivat. Meilläpäin pitää ainakin itse huolehtia kaikki muut tiedot Kelaan, paitsi verottajalta menee automaattisesti tiedot pidätysprosentista ja siitä verovuodesta, minkä mukaan äitiysraha lasketaan. Paitsi jos hakee äitiysrahaa maksettavaksi 6kk ennen äitiyslomaa tulevan tulon perusteella, pitää siinäkin tapauksessa itse huolehtia palkkatodistus Kelaan. Hakemuksen äitiysrahasta voi tietysti laittaa jo ennemmin Kelaan, mutta hakemukseen kannattaa laittaa maininta, että palkkatodistus toimitetaan myöhemmin, koska eihän sitä voi edes saada ennemmin kuin tuo 6kk aika tulee täyteen..
Eli näin siis ainakin meilläpäin.. Niin ja varmaan on työnantajillakin eri systeemejä noiden tietojen toimittamisessa...voi tosiaan olla, että isot talot ja keskitetyt palkanmaksajat toimittavat tosiaan suoraankin tietoja, mutta kyllä minä ainakin tarkistaisin ne asiat etukäteen, että varmasti menevät =)